REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe badania kierowców po 60. roku życia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia?
Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia?

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia miały być, ale czy będą? Na razie niestety nie. A czemu mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia. Powinien się pojawić?

Nie jest żadną tajemnicą, że z wiekiem zwiększa się nie tylko czas potrzebny na dostrzeżenie i analizę zagrożeń, ale też i reakcji. Poza tym nasilają się schorzenia i to wszystko złożone w całość stanowi dość poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Czy zatem obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia są dobrym pomysłem? Bez wątpienia tak. Niestety na razie na wprowadzenie stosownych przepisów liczyć nie możemy - mimo iż dyskusja nad nimi trwa od dłuższego czasu.

REKLAMA

Problemy seniorów za kierownicą

Na czym polega problem ze starszymi kierowcami? Tak naprawdę sprawa jest dość złożona i odnosi się do trzech czynników. Po pierwsze kluczowy jest stan zdrowia. Bo czasami 60. czy 70-latek nie ma żadnych większych schorzeń, a czasami walczy z chorobami neurologicznymi czy cukrzycą. Po drugie starsi kierowcy niestety bardzo często nie nadążają za zmianami w prawie. Tym samym nie znają zaktualizowanych przepisów, a bazują na zasadach, które były obecne kilka dekad temu. Po trzecie starsi kierowcy uważają, że ich siłą jest... doświadczenie. A właśnie nie zawsze jest.

Senior nie zawsze oznacza złego kierowcę!

Oczywiście nie da się generalizować. Bo nie zawsze senior - tak jak i nastolatek - jest złym kierowcą. Z drugiej strony nie da się inaczej sprawdzać tej grupy prowadzących, niż wprowadzając zapisy odnoszące się do nich wszystkich. A jednym ze sposobów powinny być obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia. Skoro jednak takiego wymogu nie ma, powstaje pole do popisu dla... odpowiedzialności. Bo uczestniczenie w ruchu drogowym musi oznaczać myślenie perspektywiczne.

Odpowiedzialność to słowo-klucz

Co to oznacza w praktyce? Jeżeli senior za kierownicą jest świadomy swoich schorzeń i zauważył, że czas jego reakcji jest zdecydowanie dłuższy, powinien starać się nie jeździć autem. Obowiązek wykluczenia emeryta z drogi spoczywa jednak nie tylko na nim. To też zadanie przypisane jego najbliższej rodzinie - która powinna zwrócić uwagę na problemy 60. czy 70-latka za kierownicą i zasugerować mu unikanie jazdy samochodem.

Obowiązkowe badania kierowców? Nie obowiązkowe, a na wniosek policji.

Stosowne narzędzia ma też policja. Komendant na wniosek funkcjonariuszy lub innych użytkowników dróg może skierować pismo do starosty o skierowanie konkretnego kierowcy na powtórne badanie lekarskie. Jeżeli to wykaże przeciwwskazania do kierowania pojazdami, prowadzący albo zostanie zmuszony do częstszych kontroli (bo skróci mu się termin ważności prawa jazdy), albo otrzyma zakaz jazdy pojazdami mechanicznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA