REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe badania kierowców po 60. roku życia?

Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia?
Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia?

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia miały być, ale czy będą? Na razie niestety nie. A czemu mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia. Powinien się pojawić?

Nie jest żadną tajemnicą, że z wiekiem zwiększa się nie tylko czas potrzebny na dostrzeżenie i analizę zagrożeń, ale też i reakcji. Poza tym nasilają się schorzenia i to wszystko złożone w całość stanowi dość poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Czy zatem obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia są dobrym pomysłem? Bez wątpienia tak. Niestety na razie na wprowadzenie stosownych przepisów liczyć nie możemy - mimo iż dyskusja nad nimi trwa od dłuższego czasu.

REKLAMA

Problemy seniorów za kierownicą

Na czym polega problem ze starszymi kierowcami? Tak naprawdę sprawa jest dość złożona i odnosi się do trzech czynników. Po pierwsze kluczowy jest stan zdrowia. Bo czasami 60. czy 70-latek nie ma żadnych większych schorzeń, a czasami walczy z chorobami neurologicznymi czy cukrzycą. Po drugie starsi kierowcy niestety bardzo często nie nadążają za zmianami w prawie. Tym samym nie znają zaktualizowanych przepisów, a bazują na zasadach, które były obecne kilka dekad temu. Po trzecie starsi kierowcy uważają, że ich siłą jest... doświadczenie. A właśnie nie zawsze jest.

Senior nie zawsze oznacza złego kierowcę!

Oczywiście nie da się generalizować. Bo nie zawsze senior - tak jak i nastolatek - jest złym kierowcą. Z drugiej strony nie da się inaczej sprawdzać tej grupy prowadzących, niż wprowadzając zapisy odnoszące się do nich wszystkich. A jednym ze sposobów powinny być obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia. Skoro jednak takiego wymogu nie ma, powstaje pole do popisu dla... odpowiedzialności. Bo uczestniczenie w ruchu drogowym musi oznaczać myślenie perspektywiczne.

Odpowiedzialność to słowo-klucz

Co to oznacza w praktyce? Jeżeli senior za kierownicą jest świadomy swoich schorzeń i zauważył, że czas jego reakcji jest zdecydowanie dłuższy, powinien starać się nie jeździć autem. Obowiązek wykluczenia emeryta z drogi spoczywa jednak nie tylko na nim. To też zadanie przypisane jego najbliższej rodzinie - która powinna zwrócić uwagę na problemy 60. czy 70-latka za kierownicą i zasugerować mu unikanie jazdy samochodem.

Obowiązkowe badania kierowców? Nie obowiązkowe, a na wniosek policji.

Stosowne narzędzia ma też policja. Komendant na wniosek funkcjonariuszy lub innych użytkowników dróg może skierować pismo do starosty o skierowanie konkretnego kierowcy na powtórne badanie lekarskie. Jeżeli to wykaże przeciwwskazania do kierowania pojazdami, prowadzący albo zostanie zmuszony do częstszych kontroli (bo skróci mu się termin ważności prawa jazdy), albo otrzyma zakaz jazdy pojazdami mechanicznymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • 20latek
    2021-04-28 22:49:00
    "Prawo do jazdy powinno być tylko dla młodych i gniewnych, zwinnych, sprytnych, szybkich, posiadających dobry drybling, mocno i pewnie operujących gazem do dechy, a często po dyskotece podwójnym, itd. Tylko młodzi gwarantują ogromną frajdę z jazdy na maxa i niezapomniane przeżycia, jeśli przeżyją a raczej przeżyją bo przecież z łatwością potrafią ograć na drodze innych..." A w ogóle temat to kolejna odgrzewana żenada... Proponuję oprócz wieku osobnika dodać kryterium jakim i za ile minimum samochodem może się poruszać...
    2
  • wlodek_kr
    2023-09-17 07:30:47
    Zatem , jeśli dobrze rozumiem, decyzja o obowiązkowych badaniach kierowców po 65 roku życia jest bezprawna. W konsekwencji uzależnienie prawa do prowadzenia pojazdu bez tych badań lekarskich jest również bezprawne. Proszę o komentarz.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

REKLAMA

Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

REKLAMA

Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

REKLAMA