REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe badania kierowców po 60. roku życia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia?
Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia?

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia miały być, ale czy będą? Na razie niestety nie. A czemu mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia. Powinien się pojawić?

Nie jest żadną tajemnicą, że z wiekiem zwiększa się nie tylko czas potrzebny na dostrzeżenie i analizę zagrożeń, ale też i reakcji. Poza tym nasilają się schorzenia i to wszystko złożone w całość stanowi dość poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Czy zatem obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia są dobrym pomysłem? Bez wątpienia tak. Niestety na razie na wprowadzenie stosownych przepisów liczyć nie możemy - mimo iż dyskusja nad nimi trwa od dłuższego czasu.

REKLAMA

Problemy seniorów za kierownicą

Na czym polega problem ze starszymi kierowcami? Tak naprawdę sprawa jest dość złożona i odnosi się do trzech czynników. Po pierwsze kluczowy jest stan zdrowia. Bo czasami 60. czy 70-latek nie ma żadnych większych schorzeń, a czasami walczy z chorobami neurologicznymi czy cukrzycą. Po drugie starsi kierowcy niestety bardzo często nie nadążają za zmianami w prawie. Tym samym nie znają zaktualizowanych przepisów, a bazują na zasadach, które były obecne kilka dekad temu. Po trzecie starsi kierowcy uważają, że ich siłą jest... doświadczenie. A właśnie nie zawsze jest.

Senior nie zawsze oznacza złego kierowcę!

Oczywiście nie da się generalizować. Bo nie zawsze senior - tak jak i nastolatek - jest złym kierowcą. Z drugiej strony nie da się inaczej sprawdzać tej grupy prowadzących, niż wprowadzając zapisy odnoszące się do nich wszystkich. A jednym ze sposobów powinny być obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia. Skoro jednak takiego wymogu nie ma, powstaje pole do popisu dla... odpowiedzialności. Bo uczestniczenie w ruchu drogowym musi oznaczać myślenie perspektywiczne.

Odpowiedzialność to słowo-klucz

Co to oznacza w praktyce? Jeżeli senior za kierownicą jest świadomy swoich schorzeń i zauważył, że czas jego reakcji jest zdecydowanie dłuższy, powinien starać się nie jeździć autem. Obowiązek wykluczenia emeryta z drogi spoczywa jednak nie tylko na nim. To też zadanie przypisane jego najbliższej rodzinie - która powinna zwrócić uwagę na problemy 60. czy 70-latka za kierownicą i zasugerować mu unikanie jazdy samochodem.

Obowiązkowe badania kierowców? Nie obowiązkowe, a na wniosek policji.

Stosowne narzędzia ma też policja. Komendant na wniosek funkcjonariuszy lub innych użytkowników dróg może skierować pismo do starosty o skierowanie konkretnego kierowcy na powtórne badanie lekarskie. Jeżeli to wykaże przeciwwskazania do kierowania pojazdami, prowadzący albo zostanie zmuszony do częstszych kontroli (bo skróci mu się termin ważności prawa jazdy), albo otrzyma zakaz jazdy pojazdami mechanicznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA