REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryk na buspasie: dotyczy go sygnalizator dla autobusów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektryk na buspasie: dotyczy go sygnalizator dla autobusów?
Elektryk na buspasie: dotyczy go sygnalizator dla autobusów?
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Elektryk na buspasie, czyli kierowcy e-aut mają ułatwienie w ruchu miejskim. Tylko czy ustawa myśli o wszystkim? Zapomina o... sygnalizatorach.

Czy elektryk na buspasie może stosować się do sygnalizatora dla autobusów?

Dziś zajmiemy się elektrykami na buspasie. Jakie są wątpliwości? Te dotyczą sygnalizatorów, a konkretnie sygnalizatorów dedykowanych środkom transportu miejskiego poruszających się buspasami. I interpretacja przepisów nie jest korzystna dla właścicieli e-aut. Jak wygląda? Opiszemy to poniżej.

REKLAMA

Elektryk na buspasie: a co z sygnalizatorami dla autobusów?

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych miała kilka zadań. Jednym z nich było przygotowanie dla kierowców samochodów elektrycznych serii ułatwień poruszania się w mieście. Przykład? Art. 148a zakłada, że do dnia 1 stycznia 2026 roku elektryk może się pojawić na buspasie bez żadnych konsekwencji. Nie wiąże się to z mandatem dla osoby siedzącej za jego kierownicą. I o ile treść przepisu wprowadzonego w życie w roku 2018 stanowi dla właściciela samochodu elektrycznego dobrą informację, ustawodawca nie pomyślał o wszystkim. Zapomniał bowiem o... sygnalizatorze!

Elektryk na buspasie: pas tak, sygnalizator nie!

Bardzo często jest tak, że gdy buspasy są przecinane skrzyżowaniami, otrzymują dedykowane sygnalizatory - mowa o sygnalizatorach SB z sygnałami dla kierujących autobusami. Jaki jest cel ich ustawienia? Mają pozwolić kierowcy autobusu ruszyć wcześniej - tak żeby mógł np. łatwiej włączyć się do ruchu lub skręcić na najbliższym skrzyżowaniu w lewo. Niestety zapisy ustawy o elektromobilności w żaden sposób nie odnoszą się do tego typu świateł. A to oznacza mniej więcej tyle, że kierowca elektryka na buspasie może ruszyć dopiero wtedy, gdy zielone światło pojawi się na standardowym sygnalizatorze (oznaczenia od S-1 do S-3).

Elektryk na buspasie: hamulcowy dla transportu miejskiego

Elektryk na buspasie przez niedopatrzenie ustawodawcy mógłby stać się zatem hamulcowym ruchu autobusów. Mimo iż środki transportu miejskiego mogłyby ruszyć - bo sygnalizator SB daje im taką możliwość, muszą czekać aż na sygnalizatorze dla pozostałych użytkowników ruchu drogowego zapali się światło zielone - dopiero wtedy ruszy bowiem ustawiony przed nimi samochód elektryczny.

Elektryk na buspasie: prawo swoje, interpretacja... swoje!

Przepisy nie pozwalają kierowcom samochodów elektrycznych stosować się do sygnałów dawanych przez sygnalizatory SB - to nie ulega wątpliwościom. Z drugiej strony takie podejście nie jest zgodne z zasadami logiki - tamują bowiem ruch  środków transportu miejskiego. Jak zatem przepisy należy interpretować? Choć nie jest to zapisane wprost, policja uważa że skoro właściciele e-aut mają uprawnienia do jazdy buspasami, powinni korzystać z sygnalizatorów dla autobusów - oczywiście przy zachowaniu ostrożności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA