REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryk na buspasie: dotyczy go sygnalizator dla autobusów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektryk na buspasie: dotyczy go sygnalizator dla autobusów?
Elektryk na buspasie: dotyczy go sygnalizator dla autobusów?
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Elektryk na buspasie, czyli kierowcy e-aut mają ułatwienie w ruchu miejskim. Tylko czy ustawa myśli o wszystkim? Zapomina o... sygnalizatorach.

Czy elektryk na buspasie może stosować się do sygnalizatora dla autobusów?

Dziś zajmiemy się elektrykami na buspasie. Jakie są wątpliwości? Te dotyczą sygnalizatorów, a konkretnie sygnalizatorów dedykowanych środkom transportu miejskiego poruszających się buspasami. I interpretacja przepisów nie jest korzystna dla właścicieli e-aut. Jak wygląda? Opiszemy to poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Elektryk na buspasie: a co z sygnalizatorami dla autobusów?

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych miała kilka zadań. Jednym z nich było przygotowanie dla kierowców samochodów elektrycznych serii ułatwień poruszania się w mieście. Przykład? Art. 148a zakłada, że do dnia 1 stycznia 2026 roku elektryk może się pojawić na buspasie bez żadnych konsekwencji. Nie wiąże się to z mandatem dla osoby siedzącej za jego kierownicą. I o ile treść przepisu wprowadzonego w życie w roku 2018 stanowi dla właściciela samochodu elektrycznego dobrą informację, ustawodawca nie pomyślał o wszystkim. Zapomniał bowiem o... sygnalizatorze!

Elektryk na buspasie: pas tak, sygnalizator nie!

Bardzo często jest tak, że gdy buspasy są przecinane skrzyżowaniami, otrzymują dedykowane sygnalizatory - mowa o sygnalizatorach SB z sygnałami dla kierujących autobusami. Jaki jest cel ich ustawienia? Mają pozwolić kierowcy autobusu ruszyć wcześniej - tak żeby mógł np. łatwiej włączyć się do ruchu lub skręcić na najbliższym skrzyżowaniu w lewo. Niestety zapisy ustawy o elektromobilności w żaden sposób nie odnoszą się do tego typu świateł. A to oznacza mniej więcej tyle, że kierowca elektryka na buspasie może ruszyć dopiero wtedy, gdy zielone światło pojawi się na standardowym sygnalizatorze (oznaczenia od S-1 do S-3).

Elektryk na buspasie: hamulcowy dla transportu miejskiego

Elektryk na buspasie przez niedopatrzenie ustawodawcy mógłby stać się zatem hamulcowym ruchu autobusów. Mimo iż środki transportu miejskiego mogłyby ruszyć - bo sygnalizator SB daje im taką możliwość, muszą czekać aż na sygnalizatorze dla pozostałych użytkowników ruchu drogowego zapali się światło zielone - dopiero wtedy ruszy bowiem ustawiony przed nimi samochód elektryczny.

REKLAMA

Elektryk na buspasie: prawo swoje, interpretacja... swoje!

Przepisy nie pozwalają kierowcom samochodów elektrycznych stosować się do sygnałów dawanych przez sygnalizatory SB - to nie ulega wątpliwościom. Z drugiej strony takie podejście nie jest zgodne z zasadami logiki - tamują bowiem ruch  środków transportu miejskiego. Jak zatem przepisy należy interpretować? Choć nie jest to zapisane wprost, policja uważa że skoro właściciele e-aut mają uprawnienia do jazdy buspasami, powinni korzystać z sygnalizatorów dla autobusów - oczywiście przy zachowaniu ostrożności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA