REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda bez prawa jazdy po egzaminie. Co za to grozi?

Jazda bez prawa jazdy po egzaminie
Jazda bez prawa jazdy po egzaminie
pointb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jazda bez prawa jazdy po egzaminie w teorii jest możliwa. Konsekwencje są jednak minimalne dopiero od momentu, wpisania prowadzącego do CEPiK.

Jazda bez prawa jazdy po zdanym egzaminie? Dane w CEPiK kluczowe!

REKLAMA

Funkcjonariusze po zatrzymaniu kierowcy, który nie posiada prawa jazdy przy sobie, mają obowiązek sprawdzenia jego danych w ewidencji kierowców. Jeżeli od zdanego egzaminu minęło zbyt mało czasu, starosta mógł nie zdążyć wpisać adnotacji o uprawnieniach do systemu. A to oznacza, że zatrzymany de facto prowadzi pojazd bez uprawnień. W takim przypadku grozi mandat o wysokości 500 złotych (obecnie 1500 zł). Gdy dane dotyczące nadania uprawnień znajdują się w bazie CEPiK, jazda bez prawa jazdy po egzaminie, ale przed odebraniem prawa jazdy zakończy się mandatem za brak dokumentu - ten wynosi 50 złotych.

REKLAMA

Brak dokumentu prawa jazdy dziś na szczęście nie stanowi już problemu. Po 5 grudnia 2020 roku do prowadzenia pojazdów nie jest konieczne posiadanie blankietu prawka - kierowcy mogą zostawić w domu też dowód rejestracyjny. Wystarczy dowód osobisty. Na jego podstawie funkcjonariusze sprawdzają w bazie CEK czy kierujący ma uprawnienia. Zatem czy można jeździć bez prawa jazdy po zdanym egzaminie 2020 r.? Niestety nie. Zasada jest identyczna jak w poprzednim akapicie. Adnotacja musi trafić do bazy CEPiK. Samo wydanie dokumentu nie ma tu większego znaczenia. A tym samym ciężko jest precyzyjnie wskazać kiedy można jeździć samochodem po zdanym egzaminie.

Prawo jazdy do odbioru: czy mogę jeździć? 2021 r. i w każdym kolejnym taka sytuacja jest możliwa (z uwagi na brak konieczności wożenia ze sobą dokumentu). Wydrukowanie dokumentu oznacza bowiem, że informacja o uprawnieniach została zapisana przez starostę w bazie CEK. A to oznacza, że osoba po zdanym egzaminie oficjalnie staje się kierowcą. Dziś odbiór prawa jazdy można obejść na jeszcze jeden sposób. Wystarczy elektroniczna wersja prawa jazdy ściągnięta w aplikacji mObywatel. Czy można jeździć bez plastiku (czyli potocznie prawa jazdy)? W takim przypadku jak najbardziej tak.

Kiedy można jeździć po zdanym egzaminie?

REKLAMA

Osoby, które właśnie ukończyły egzamin w WORD z wynikiem pozytywnym zawsze pytają o to, czy można jeździć jak się czeka na prawo jazdy. A więc czy mogę jeździć bez odebrania prawka? Po zdaniu egzaminu lepiej przez kilka dni się wstrzymać. Szczególnie że lista konsekwencji może być długa. Pierwsza kontrola drogowa zakończy się 500-złotowym mandatem (a od roku 2022 nawet 1500 zł) za jazdę bez uprawnień. Podczas kolejnych kierujący może skończyć w sądzie nawet z wyrokiem pozbawienia wolności w zawieszeniu. A więc odpowiedź na pytanie: czy można jeździć bez odebranego prawa jazdy, powinna być raczej negatywna. Wydanie prawa jazdy sprawia, że kierowca ma 100 proc. pewności, że informacja o jego uprawnieniach trafiła do bazy CEK. A w takim przypadku pojawiają się pełne uprawnienia do kierowania pojazdami.

Zasadniczo inne pytanie brzmi: czy można jeździć samochodem jeśli nie odebrałem prawa jazdy? W takim przypadku odpowiedź może być twierdząca. W świetle obecnie obowiązujących przepisów w takim przypadku dokumentem uprawniającym do kierowania staje się bowiem dowód osobisty. Czemu prowadzenia pojazdu jest wtedy możliwe? Jako że kierowca dostał informację o możliwości odebrania prawa jazdy, ma 100 proc. pewności, że wpis o uprawnieniach pojawił się już w bazie CEK. W razie kontroli policyjnej nie będzie miał zatem problemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda bez prawka: konsekwencje

Odpowiedź na pytanie co grozi za jazdę bez prawa jazdy nie kończy się jednak na samym mandacie. Bo może się okazać, że jazda bez prawka po zdanym egzaminie zakończy się kolizją. Jeżeli prowadzący nie znalazł się jeszcze w CEPiK, a jest sprawcą zdarzenia, zostanie zobowiązany przez ubezpieczyciela do zwrotu wypłaconego poszkodowanym odszkodowania. Inaczej sytuacja będzie wyglądać jak w poprzednim punkcie, czyli po pojawieniu się pytania czy mogę jeździć bez odebrania prawka. W takim przypadku kierujący ma uprawnienia, a więc ewentualna kolizja będzie objęta ochroną ubezpieczeniową.

W przypadku jazdy bez prawka konsekwencje nie kończą się na prowadzącym. Mogą spotkać również właściciela pojazdu - dotyczy to przypadku, w którym adnotacja o zdanym egzaminie jeszcze nie trafiła do bazy kierowców. Art. 96. § 1 Kodeksu Wykroczeń pozwala ukarać go za dopuszczenie do prowadzenia osobę niemającą wymaganych uprawnień. A to oznacza grzywnę o wysokości 300 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA