REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda bez prawa jazdy po egzaminie. Co za to grozi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda bez prawa jazdy po egzaminie
Jazda bez prawa jazdy po egzaminie
pointb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jazda bez prawa jazdy po egzaminie w teorii jest możliwa. Konsekwencje są jednak minimalne dopiero od momentu, wpisania prowadzącego do CEPiK.

Jazda bez prawa jazdy po zdanym egzaminie? Dane w CEPiK kluczowe!

REKLAMA

Funkcjonariusze po zatrzymaniu kierowcy, który nie posiada prawa jazdy przy sobie, mają obowiązek sprawdzenia jego danych w ewidencji kierowców. Jeżeli od zdanego egzaminu minęło zbyt mało czasu, starosta mógł nie zdążyć wpisać adnotacji o uprawnieniach do systemu. A to oznacza, że zatrzymany de facto prowadzi pojazd bez uprawnień. W takim przypadku grozi mandat o wysokości 500 złotych (obecnie 1500 zł). Gdy dane dotyczące nadania uprawnień znajdują się w bazie CEPiK, jazda bez prawa jazdy po egzaminie, ale przed odebraniem prawa jazdy zakończy się mandatem za brak dokumentu - ten wynosi 50 złotych.

REKLAMA

Brak dokumentu prawa jazdy dziś na szczęście nie stanowi już problemu. Po 5 grudnia 2020 roku do prowadzenia pojazdów nie jest konieczne posiadanie blankietu prawka - kierowcy mogą zostawić w domu też dowód rejestracyjny. Wystarczy dowód osobisty. Na jego podstawie funkcjonariusze sprawdzają w bazie CEK czy kierujący ma uprawnienia. Zatem czy można jeździć bez prawa jazdy po zdanym egzaminie 2020 r.? Niestety nie. Zasada jest identyczna jak w poprzednim akapicie. Adnotacja musi trafić do bazy CEPiK. Samo wydanie dokumentu nie ma tu większego znaczenia. A tym samym ciężko jest precyzyjnie wskazać kiedy można jeździć samochodem po zdanym egzaminie.

Prawo jazdy do odbioru: czy mogę jeździć? 2021 r. i w każdym kolejnym taka sytuacja jest możliwa (z uwagi na brak konieczności wożenia ze sobą dokumentu). Wydrukowanie dokumentu oznacza bowiem, że informacja o uprawnieniach została zapisana przez starostę w bazie CEK. A to oznacza, że osoba po zdanym egzaminie oficjalnie staje się kierowcą. Dziś odbiór prawa jazdy można obejść na jeszcze jeden sposób. Wystarczy elektroniczna wersja prawa jazdy ściągnięta w aplikacji mObywatel. Czy można jeździć bez plastiku (czyli potocznie prawa jazdy)? W takim przypadku jak najbardziej tak.

Kiedy można jeździć po zdanym egzaminie?

REKLAMA

Osoby, które właśnie ukończyły egzamin w WORD z wynikiem pozytywnym zawsze pytają o to, czy można jeździć jak się czeka na prawo jazdy. A więc czy mogę jeździć bez odebrania prawka? Po zdaniu egzaminu lepiej przez kilka dni się wstrzymać. Szczególnie że lista konsekwencji może być długa. Pierwsza kontrola drogowa zakończy się 500-złotowym mandatem (a od roku 2022 nawet 1500 zł) za jazdę bez uprawnień. Podczas kolejnych kierujący może skończyć w sądzie nawet z wyrokiem pozbawienia wolności w zawieszeniu. A więc odpowiedź na pytanie: czy można jeździć bez odebranego prawa jazdy, powinna być raczej negatywna. Wydanie prawa jazdy sprawia, że kierowca ma 100 proc. pewności, że informacja o jego uprawnieniach trafiła do bazy CEK. A w takim przypadku pojawiają się pełne uprawnienia do kierowania pojazdami.

Zasadniczo inne pytanie brzmi: czy można jeździć samochodem jeśli nie odebrałem prawa jazdy? W takim przypadku odpowiedź może być twierdząca. W świetle obecnie obowiązujących przepisów w takim przypadku dokumentem uprawniającym do kierowania staje się bowiem dowód osobisty. Czemu prowadzenia pojazdu jest wtedy możliwe? Jako że kierowca dostał informację o możliwości odebrania prawa jazdy, ma 100 proc. pewności, że wpis o uprawnieniach pojawił się już w bazie CEK. W razie kontroli policyjnej nie będzie miał zatem problemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda bez prawka: konsekwencje

Odpowiedź na pytanie co grozi za jazdę bez prawa jazdy nie kończy się jednak na samym mandacie. Bo może się okazać, że jazda bez prawka po zdanym egzaminie zakończy się kolizją. Jeżeli prowadzący nie znalazł się jeszcze w CEPiK, a jest sprawcą zdarzenia, zostanie zobowiązany przez ubezpieczyciela do zwrotu wypłaconego poszkodowanym odszkodowania. Inaczej sytuacja będzie wyglądać jak w poprzednim punkcie, czyli po pojawieniu się pytania czy mogę jeździć bez odebrania prawka. W takim przypadku kierujący ma uprawnienia, a więc ewentualna kolizja będzie objęta ochroną ubezpieczeniową.

W przypadku jazdy bez prawka konsekwencje nie kończą się na prowadzącym. Mogą spotkać również właściciela pojazdu - dotyczy to przypadku, w którym adnotacja o zdanym egzaminie jeszcze nie trafiła do bazy kierowców. Art. 96. § 1 Kodeksu Wykroczeń pozwala ukarać go za dopuszczenie do prowadzenia osobę niemającą wymaganych uprawnień. A to oznacza grzywnę o wysokości 300 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA