REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin teoretyczny i praktyczny na kat. B

Marta Padała
Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora
Nauka jazdy Fot. Fotolia
Nauka jazdy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czeka Cię egzamin na prawo jazdy kategorii B? Przyda Ci się kilka informacji. Zobacz, krok po kroku, jak wygląda i na co należy zwrócić uwagę podczas zdawania egzaminu teoretycznego i praktycznego na kat B.

Egzamin teoretyczny i praktyczny na kat. B - czy trzeba je zdawać w tym samym dniu?

Nie musisz zdawać egzaminu teoretycznego i praktycznego w tym samym dniu! Możesz zapisać się jedynie na egzamin teoretyczny i dopiero po jego zaliczeniu umówić się na egzamin praktyczny.

REKLAMA

Zobacz galerię: 35 lat Volkswagena Golfa GTI na zdjęciach

Egzamin teoretyczny i praktyczny na kat. B - ile kosztuje egzamin i kiedy mam zapłacić?

 Zapisując się na egzamin musisz uiścić całą kwotę od razu (teoria + praktyka). Jeśli zdarzy się taka sytuacja, że nie zdasz egzaminu teoretycznego, wtedy dopłacasz jedynie za ten egzamin- pieniądze za praktykę nie przepadają
Część teoretyczna egzaminu kosztuje 30zł, a praktyczna 140zł. Cały egzamin na prawo jazdy kat. B kosztuje 170zł.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Egzamin teoretyczny i praktyczny na kat. B - ile jest ważna teoria

Egzamin teoretyczny jest ważny 6 miesięcy i w tym czasie możesz podchodzić nieograniczoną ilość razy do egzaminu praktycznego. Nie ma już obowiązku dostarczania zaświadczenia o dodatkowym przeszkoleniu po 3 niezaliczonych egzaminach (dotyczy to zarówno egzaminu teoretycznego oraz praktycznego).
W egzaminie praktycznym może uczestniczyć Twój instruktor prowadzący, czyli ten, który przeprowadził z Tobą większość zajęć praktycznych podczas kursu. Instruktor podczas wykonywania zadań na placu manewrowym będzie znajdował się na zewnątrz pojazdu (chyba że egzaminator będzie w pojeździe, wtedy instruktor także będzie wewnątrz pojazdu). Natomiast podczas jazdy w ruchu drogowym instruktor będzie znajdował się wewnątrz pojazdu, na tylnym siedzeniu. W czasie egzaminu nie może przeszkadzać ani udzielać Ci żadnych wskazówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiega egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. B?

O egzaminie teoretycznym jest dzisiaj głośno. Zmieniły się zasady i już nie wystarczy „wykuć się pytań na blachę”. Niezbędna jest znajomość przepisów ruchu drogowego oraz techniki kierowania pojazdem.
Przed egzaminem egzaminator będzie sprawdzał tożsamość osób zakwalifikowanych na egzamin. Niezbędny będzie więc jeden z trzech dokumentów: dowód osobisty, karta pobytu, lub paszport. Jedynie na podstawie tych dokumentów egzaminator może dopuścić Cię do egzaminu.
Jeśli w egzaminie bierze udział osoba niesłyszącą to w sali egzaminacyjnej może przebywać jej tłumacz języka migowego, jednak nie dłużej niż do czasu rozpoczęcia testu. Również tłumacz przysięgły, którego udział zapewnia sobie osoba egzaminowana, jeżeli nie włada językiem polskim w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie egzaminu oraz zrozumienie zasad przeprowadzania egzaminu, może przebywać w sali do czasu rozpoczęcia testu.

Egzaminator przydzieli miejsca poszczególnym osobom (podczas jednego egzaminu może być egzaminowanych maksymalnie 20 osób), przedstawi się i omówi zasady przeprowadzenia egzaminu teoretycznego. Egzamin ten odbywa się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania, przy użyciu pytań składających się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów. Część teoretyczna egzaminu państwowego polega na wskazaniu, przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego (którego obsługę również omówi egzaminator), prawidłowej odpowiedzi. Przed egzaminem właściwym zostanie przeprowadzony egzamin próbny. Jeśli coś wyda Ci się niejasne będzie jeszcze czas na zadanie pytania egzaminatorowi.

Zobacz też: Prawo jazdy na motocykl - manewry na egzaminie

Część teoretyczna egzaminu państwowego trwa 25 minut (dla jednej kategorii prawa jazdy) i obejmuje łącznie 32 pytania - 20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym:
- 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,  za każdą dobrą odpowiedź uzyskuje się 3 punkty
- 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, za każdą dobrą odpowiedź uzyskuje się 2 punkty
- 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, za każdą dobrą odpowiedź uzyskuje się 1 punkt.
oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy, w tym:
- 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, za każdą dobrą odpowiedź uzyskuje się 3 punkty
- 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, za każdą dobrą odpowiedź uzyskuje się 2 punkty
- 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, za każdą dobrą odpowiedź uzyskuje się 1 punkt.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Ile odpowiedzi jest prawidłowych na egzaminie teoretycznym na kat. B

Każde pytanie zawiera JEDNĄ prawidłową odpowiedź. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
1) w przypadku pytań z wiedzy podstawowej - wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami „TAK” albo „NIE” jednej odpowiedzi. Na przeczytanie treści pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi ma 15 sekund.
2)w przypadku pytań z wiedzy specjalistycznej -  wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B i C jednej odpowiedzi. Na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.

Polecamy: Urlopy wypoczynkowe dla pracowników - PDF

REKLAMA

Można poprawiać udzielone odpowiedzi, ale jedynie do momentu zatwierdzenia odpowiedzi przez przejście do następnego pytania lub do momentu upływu czasu przewidzianego na udzielenie odpowiedzi. Nie ma możliwości powrotu do wcześniejszych pytań! Niewskazanie żadnej odpowiedzi jest równoznaczne z udzieleniem niewłaściwej odpowiedzi na zadane pytanie i otrzymaniem 0 punktów. W razie wątpliwości warto więc zaznaczyć jakąkolwiek odpowiedź niż nie zaznaczyć jej wcale 
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, a wynik pozytywny uzyskuje się w przypadku zebrania co najmniej 68 punktów. Ilość uzyskanych punktów oraz wynik egzaminu zostaną wyświetlone na monitorze po zakończeniu testu.

Po zakończeniu części teoretycznej egzaminu państwowego egzaminator, na życzenie osoby egzaminowanej, może wydrukować arkusz egzaminu, który zawiera:
- nazwisko i imię osoby egzaminowanej;
- numer ewidencyjny i numer PESEL osoby egzaminowanej albo datę urodzenia w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL;
- zakres egzaminu państwowego;
- numery kolejno wyświetlonych osobie egzaminowanej pytań z bazy pytań oraz oznaczenia udzielonych przez nią odpowiedzi  (ARKUSZ NIE ZAWIERA TREŚCI PYTAŃ!!)
- liczbę błędów, oddzielnie dla każdej kategorii prawa jazdy, oraz liczbę punktów uzyskanych za każde pytanie;
- wynik egzaminu – oddzielnie dla każdej kategorii prawa jazdy, wraz z podaniem sumy uzyskanych punktów.

Po zakończonym egzaminie teoretycznym z wynikiem pozytywnym przystępujemy do egzaminu praktycznego (jeśli zapisaliśmy się na oba egzaminy), lub  udajemy się do Biura Obsługi Egzaminów i ustalamy termin egzaminu praktycznego. Jeśli jednak egzamin teoretyczny należy powtórzyć, udajemy się do kasy, opłacamy kolejny egzamin teoretyczny (tylko teoretyczny!) i ustalamy w Biurze Obsługi Egzaminów termin egzaminu teoretycznego, lub teoretycznego i praktycznego.

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. B - jak przebiega

Egzamin praktyczny składa się z dwóch części: część na placu manewrowym oraz jazda w ruchu miejskim. Egzaminator zostanie Ci przydzielany w drodze losowania, podobnie jak manewry jakie będziesz wykonywać na placu. Zanim jednak egzamin się rozpocznie egzaminator musi sprawdzić czy wszystkie warunki zostały spełnione: przedstawi Ci się, sprawdzi twoją tożsamość oraz tożsamość i uprawnienia innych osób uczestniczących w egzaminie (instruktora, tłumacza), sprawdzi czy urządzenie rejestrujące egzamin umieszczone wewnątrz pojazdu jest sprawne (urządzenie rejestruje przynajmniej obraz przed pojazdem oraz dźwięk wewnątrz pojazdu) oraz upewni się, czy zasady przeprowadzania egzaminu państwowego są dla Ciebie zrozumiałe.

Zobacz też: Jak wygląda zapisywanie się na egzamin na prawo jazdy?

Egzaminator nie będzie mógł przeprowadzić egzaminu państwowego, jeżeli:
-nie jest możliwe ustalenie tożsamości osoby zgłaszającej się na egzamin;
-osoba egzaminowana odmówiła poddania się badaniu, na wniosek egzaminatora, na obecność w jej organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie jak alkohol lub wynik badania był pozytywny. Jeśli egzaminator ma podejrzenie ze osoba egzaminowana jest pod wpływem alkoholu lub środka odurzającego to ma obowiązek powiadomić organy uprawnione do przeprowadzenia badania w celu ustalenia zawartości alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w jej organizmie,
- osoba egzaminowana zaproponowała egzaminatorowi przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu,
- osoba egzaminowana nie spełnia warunków wynikających z wpisanych w orzeczeniu lekarskim kodów ograniczeń w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia (np. nie ma ze sobą okularów),
- nie jest możliwe potwierdzenie danych dotyczących instruktora, tłumacza przysięgłego lub tłumacza języka migowego mającego brać udział w części praktycznej egzaminu państwowego lub nie zgłosił się on na egzamin
- warunki atmosferyczne lub inne przyczyny uniemożliwiają przeprowadzanie egzaminów;
- egzaminator stwierdził awarię urządzenia rejestrującego, uniemożliwiającą rejestrację przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego, a nie ma możliwości przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego sprawnym pojazdem.

Zobacz też: Używana Mazda CX-7 (2006-2012) – usterki

Jakie manewry należy wykonać na placu manewrowym podczas egzaminu na kat. B

REKLAMA

Na placu manewrowym należy wykonać następujące zadania zgodnie z techniką kierowania pojazdem:
1) Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych

Losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych w lit. a–e oraz 1 element spośród elementów określonych w lit. f–m. W przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

Zobacz też: Używany Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - koszty eksploatacji

Na wykonanie czynności na placu manewrowym osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut, powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł STOP i COFANIA osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

2) Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym.
W lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem.
Zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy.

3)  Upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu.

4)  Płynne ruszenie:
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

5) Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).
6) Nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk.
7) Nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich; warto wiedzieć, że tyczka musi mieć co najmniej 1,5 m wysokości.
8) Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania.
9) Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu, Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

Nie może wyjechać z terenu ośrodka egzaminowania osoba, która kieruje pojazdem na placu manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego . O takim zagrożeniu mogą świadczyć między innymi: przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk; najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki; dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania na placu manewrowym z wyjątkiem zadania 1.

Zobacz też: Używana Honda Prelude V (1996 – 2001) – usterki

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. B - jakie zadania należy wykonać podczas jazdy po mieście?

Część praktyczna egzaminu państwowego polega na wykonaniu w ruchu drogowym zadań egzaminacyjnych:
1. Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2. Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
3. Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
4. Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
5. Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
6. Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
7. Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
8. Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe – jeśli występują
9. Przejazd przez przejścia dla pieszych

10. Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania:

– prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,

– skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

– równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania

11. Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej.
Manewr można wykonać przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
Zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego, a miejsce do zawracania wyznacza egzaminator

12. Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe
13. Przejazd przez tunel – jeśli występuje
14. Przejazd obok przystanku tramwajowego- jeśli występuje i autobusowego
15. Wykonanie manewru wyprzedzania
16. Wykonanie manewru omijania
17. Wykonanie manewru wymijania
18. Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
19. Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo
20. Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
21. Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania)
22. Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) manewr nie jest obowiązkowy.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo MiTo ( 2008 - ) – usterki

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. B - ile jest czasu na wykonanie zadań, ile trwa egzamin?

Zadania mają być wykonane zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem, w czasie nie krótszym niż 40 minut. Jeżeli jednak zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny, egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut.
Egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu drogowego lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa. Na bieżąco informuje osobę egzaminowaną o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego, a w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania egzaminacyjnego lub przerwania egzaminu państwowego egzaminator informuje osobę egzaminowaną o negatywnym wyniku części praktycznej egzaminu.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

W jakim przypadku nie zdam egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat. B?

Osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne (wynik egzaminu jest negatywny, ale egzamin nie zostaje przerwany), na wniosek osoby egzaminowanej lub gdy zachowanie osoby egzaminowanej zagraża bezpośrednio zdrowiu i życiu uczestników ruchu drogowego (egzamin zostaje przerwany), czyli:
1. Spowodowanie kolizji drogowej
2. Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym
3. Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim
4. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu
5. Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd
6. Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia
7. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania
8. Niezastosowanie się do sygnałów świetlnych, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym i sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego
9. Niezastosowanie się do znaków: „stop”, „zakaz wjazdu”, „zakaz skręcania w lewo”, „zakaz skręcania w prawo”, „nakaz jazdy...”, wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu, „linia podwójna ciągła”
10. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu  na skrzyżowaniu, pojazdom szynowym, rowerzystom, podczas zmiany pasa ruchu, w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, podczas włączania się do ruchu, podczas cofania
11. Naruszenie zakazu zawracania
12. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h
13. Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania
14. Naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, na skrzyżowaniach, na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi
15. Niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania”
16. Wyprzedzanie z niewłaściwej strony

Zobacz też: Czy można odwołać się od wyniku egzaminu?

Egzaminator przerywa egzamin również jeżeli stwierdził awarię urządzenia rejestrującego, uniemożliwiającą rejestrację przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego, a nie ma możliwości przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego sprawnym pojazdem. Egzamin jest wówczas powtarzany na koszt ośrodka ruchu drogowego.
Egzaminator wypełnia arkusz przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego według wzoru i oryginał przekazuje osobie egzaminowanej. Szczegółowo omawia wynik części praktycznej egzaminu państwowego, a jeżeli wynik jest negatywny – podaje przyczyny jego uzyskania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA