REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawo jazdy elka szkoła jazdy kurs
prawo jazdy elka szkoła jazdy kurs
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Prawo jazdy dla nastolatka

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw. Zgodnie z propozycją resortu infrastruktury, prawo jazdy kat. B będą mogły uzyskać osoby, które ukończyły 17 lat, ale będą ich obowiązywały pewne ograniczenia i dwuletni okres próbny. W projekcie są też przepisy umożliwiające odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h także poza terenem zabudowanym i zwiększenia dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.

REKLAMA

REKLAMA

Według autorów projektu nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach i poziom mobilności młodych osób. Propozycja – jak wskazali w uzasadnieniu – odpowiada także oczekiwaniom społecznym i uwzględnia postulaty instruktorów, egzaminatorów i środowiska kierowców zawodowych. Ponadto realizuje rekomendacje Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Propozycje projektu nowelizacji

W projekcie proponuje się obniżenie z 18 do 17 lat minimalnego wieku kierowcy w ramach prawa jazdy kat. B., przy jednoczesnym ograniczeniu możliwości kierowania pojazdami przez wzmocnienie nadzoru.

Prawo jazdy kat. B wydane osobie niemającej 18 lat będzie uprawniało wyłącznie do kierowania pojazdami do ukończenia 18 lat. Osoba taka będzie przez pół roku mogła prowadzić wyłącznie w towarzystwie pasażera siedzącego na przednim siedzeniu. Zasada ta nie będzie dotyczyła czterokołowców, czyli pojazdów o masie własnej do 550 kg transportujących rzeczy i o masie własnej do 400 kg przewożących ludzi.

REKLAMA

Ale to nie wszystko. Pasażer, którego towarzystwo jest wymagane, musi 25 lat i od co najmniej 5 lat prawo jazdy kat. B i nie mieć w ostatnich pięciu latach zakazu prowadzenia pojazdów. Nie może być pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka. Wymogi te nie będą dotyczyły instruktorów i egzaminatorów, którzy uzyskali uprawnienia na podstawie odrębnych przepisów przed ukończeniem 25 lat i mają prawo jazdy kat. B krócej niż 5 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo jazdy wydane osobie poniżej 18 lat będzie opatrzone specjalnym kodem wskazującym na powyższe obowiązki. Weryfikacja wieku, trzeźwości, uprawnień i niekaralności pasażera będzie obowiązkiem młodego kierowcy. Prowadzenie pojazdu bez pasażera spełniającego te wymogi traktowane będzie jak jazda bez uprawnień.

Regulacje w projekcie przewidują, że osoby, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kat. B, będą objęte dwuletnim okresem próbnym, a w przypadku nieletniego posiadacza prawa jazdy tej kategorii okres próbny będzie trwał od dnia uzyskania prawa jazdy do ukończenia 18 lat i następnie 2 lata jak u pozostałych kierowców.

Surowe regulacje dla młodego kierowcy

W okresie próbnym kierujący pojazdem będą objęci surowszymi regulacjami: zakazem spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do niego; przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Nie będą mogły przewozić osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego. Dodatkowo osoby objęte okresem próbnym, które nie ukończyły 18 lat, będą mogły przewozić inne osoby nieletnie wyłącznie w towarzystwie dorosłego doświadczonego kierowcy.

Według autorów regulacji umożliwienie 17-latkom uzyskania prawa jazdy kat. B w powiązaniu z wprowadzeniem ograniczeń przyniesie poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach i będzie wspierało kształtowanie dobrych postaw i zachowań na drodze wśród młodych kierowców.

W okresie próbnym kierowca będzie zobowiązany odbyć kurs dokształcający z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym po upływie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia okresu próbnego, ale nie później niż przed upływem 12 miesięcy do dnia jego zakończenia. Po odbyciu takiego szkolenia kierowca będzie musiał przedstawić staroście zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i kursu przed upływem okresu próbnego.

W związku z małą liczbą ośrodków doskonalenia techniki jazdy ośrodki te mają mieć możliwość zawierania porozumień o prowadzeniu takich szkoleń i kursów. Porozumienia mogłyby być zawierane z wojewódzkim ośrodkiem ruchu drogowego albo z ośrodkiem szkolenia kierowców mającym poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań.

Zatrzymanie prawa jazdy - nowa przesłanka

Projekt zakłada także wprowadzenie nowej przesłanki zatrzymania prawa jazdy. Odbierane ono będzie również za kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Projekt zakłada także usprawnienie procedury wydawania polskiego prawa jazdy na podstawie prawa jazdy zagranicznego i dopuszczenie złożenia wniosku o wydanie prawa jazdy przed spełnieniem wymogu rezydencji.

Projekt przewiduje dodanie nowej przesłanki odmowy wydania prawa jazdy i cofnięcia uprawnień za kierowanie pojazdem silnikowym bez uprawnień. Obecnie osoba, która kierowała pojazdem bez uprawnień, ma jedynie przedłużany okres, na który zatrzymano prawo jazdy – z 3 do 6 miesięcy.

Zgodnie z propozycją osoba, która kierowała pojazdem silnikowym w okresie trzymiesięcznego zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy albo w okresie zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy, nie otrzyma dokumentu prawa jazdy i będzie traktowana jak osoba z decyzja o cofnięciu uprawnienia. Projekt zakłada też zwiększenia dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.

Przewiduje się, że projektowana ustawa, z wyjątkiem niektórych przepisów, wejdzie w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA