REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe opony Dunlop SP346, SP446 i SP 246

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Nowa opona Dunlop SP346
Nowa opona Dunlop SP346
Dunlop

REKLAMA

REKLAMA

Nowe opony Dunlop SP346, SP446 i SP 246 są przeznaczone do pojazdów ciężarowych. Według informacji producenta są cichsze, oszczędniejsze i zapewniają lepszą trakcję niż modele poprzedniej generacji.

Nowe opony Dunlop SP346, SP446 i SP246

Wprowadzenie do sprzedaży trzech nowych modeli opon przeznaczonych do samochodów ciężarowych, nie oznacza że na rynku pojawią się trzy nowe modele ogumienia, które każdy właściciel ciężarówki będzie mógł będzie mógł dobierać wedle uznania.

REKLAMA

W tym przypadku mamy do czynienia z premierą co prawda trzech różnych opon, ale przeznaczonych do jednego zestawu – każda z nich przeznaczona jest do użytkowania na innej osi zestawu: ciągnik siodłowy z naczepą.

W samochodach ciężarowych inny rodzaj opon przeznaczony jest do eksploatacji na osi kierowanej (SP346), inny na osi napędowej (SP446), a jeszcze inny na osi wleczonej. Wszystkie, choć należą do tej samej najnowszej (według nomenklatury producenta szóstej) generacji opon serii SP różnią się między sobą konstrukcją, kształtem bieżnika i składem mieszanki.

Zobacz też: Ciche opony - Dunlop Noise Shield

Opona Dunlop SP346 przeznaczona na oś kierowaną

REKLAMA

Według informacji producenta nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną oferuje dłuższe przebiegi i niższe zużycie paliwa niż poprzedniczka (SP344), a także odpowiednią trakcję i kontrolę w każdych warunkach. Ogumienie spełnia regulacje dla unijnej homologacji opon zimowych dla pojazdów ciężarowych, jak również wymagania oznaczenia M+S.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak powiedział przedstawiciel Dunlop: „Lamele, pogłębione w stosunku do schodzącego z rynku modelu opony SP344, są tutaj kluczowym elementem, ponieważ zwiększają elastyczność bloków bieżnika i umożliwiają wydajniejsze zbijanie śniegu. Konstrukcja lameli i ich gęstość zostały dobrane w taki sposób, aby zapewniać jednocześnie wolne zużycie opony, sprawność zimą i wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni. Charakterystyka zużycia utrzymuje właściwości bieżnika przez cały okres eksploatacji, aż do chwili gdy opona będzie gotowa do nacinania. Aby pomóc w utrzymaniu wydajności operacyjnej pojazdów, od których wymaga się zwiększonej nośności, nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną jest w niektórych rozmiarach dostępna w wersji High Load. Ogumienie na oś kierowaną pomaga kompensować zwiększone obciążenia osi przedniej, na przykład dodatkowym osprzętem wymaganym przez normę Euro VI.”

Więcej informacji na temat eksploatacji opon znajdziesz tutaj

Opona na oś napędową Dunlop SP446

REKLAMA

Podobnie jak nowa opona na oś kierowaną, wersja Dunlop SP446 na oś napędową oferuje dłuższe przebiegi przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem SP444.  Ogumienie charakteryzuje się również doskonałą trakcją w każdych warunkach. Jednym z najważniejszych elementów dających przewagę pod względem osiągów jest podstawa lameli, która kształtem przypomina kroplę deszczu. Specjalna konstrukcja pomaga spełnić wymogi oznaczeń M+S i 3PMSF, jednocześnie zmniejszając obciążenie spodniej części lameli. Kolejną zaletą lameli jest trwałość w warunkach przewozów regionalnych. Rozmiar bloków bieżnika i szerokość rowków równomiernie rozkłada sztywność bieżnika, co wydłuża przebiegi i zwiększa przyczepność w mokrych warunkach drogowych.

Dodatkową właściwością jest nowa technologia dwuwarstwowa. Zewnętrzna warstwa bieżnika jest wysoce odporna na ścieranie, natomiast wewnętrzna zmniejsza opór toczenia dzięki niskiej histerezie. Rozwiązania te wydłużają przebiegi oraz poprawiają efektywność paliwową, utrzymując niskie opory toczenia przez cały okres eksploatacji opony. Wzór bieżnika w kształcie litery V zmniejsza poziom hałasu i dodatkowo wydłuża przebiegi. Dzięki temu bloki wchodzą w strefę styku stopniowo, co ogranicza hałas. Taka konstrukcja przyczynia się również do wydłużenia żywotności opony dzięki poszerzeniu bieżnika i wyższej wartości wskaźnika netto-brutto. Dzięki tym właściwościom opona ma większą objętość gumy przy niezmienionym rozkładzie sztywności w blokach bieżnika. Łączniki poprzeczne zwiększają sztywność bieżnika i ograniczają uślizg bloków w momencie przechodzenia przez strefę styku. Podobnie jak produkty na oś kierowaną SP346, nowa SP446 zapewnia wysoki poziom przyczepności przez cały okres eksploatacji aż do chwili bieżnikowania.

Zobacz też: Etykiety na oponach - jak czytać?

Opony dla naczep Dunlop SP246

Nowe ogumienie dla naczep Dunlop SP246 z oznaczeniem M+S, które uzupełnia ofertę nowych opon SP346 i SP446 będzie dostępne w drugiej połowie roku w rozmiarach 385/55R22.5 160 (158) i wersji 385/65R22.5 164 (158) HL (High Load)  umożliwiającej obciążenie osi przedniej do 10 ton, co pozwoli zwiększyć ładowność użytkową, a tym samym zwiększy wydajność operatorów flot.

Kilka "żyć" opon przeznaczonych do samochodów ciężarowych

Opony do samochodów ciężarowych są zazwyczaj projektowane w taki sposób, by można je było regenerować po pewnym okresie eksploatacji.

Także najnowsze ogumienie Dunlop zostało zaprojektowane zgodnie z koncepcją „wielokrotnego życia”.

W efekcie opony SP346, SP446 i SP246 można pogłębiać i bieżnikować. Maksymalna głębokość pogłębienia to w przypadku wspomnianych modeli – 3mm, szerokość pogłębienia głównego rowka: 6-8 mm, a rowków poprzecznych 3-4 mm.

Zobacz też: Czujnik zużycia opony CAIS

Rozmiary i dostępność

Opony na oś kierującą Dunlop SP346  Dostępne od Opony na oś napędową Dunlop SP446  Dostępne od
315/80R22.5 156/150L (154/150M) maj  315/80R22.5 156/150L (154/150M) maj
315/70R22.5 156/150L High Load czerwiec 315/70R22.5 154/150L (152/148M) czerwiec
295/80R22.5 154/149M High Load lipiec 295/80R22.5 152/148M lipiec
385/65R22.5 160K (158L) lipiec  315/60R22.5 152/148L sierpień
295/60R22.5 150/147K (149/146L) sierpień 295/60R22.5 150/147K (149/146L) sierpień

Źródło: Dunlop

Nowa opona Dunlop SP446
Dunlop
Nowa opona Dunlop SP246
Dunlop
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA