Kiedy kupić opony na wymianę?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W Polsce nie obowiązuje jeszcze przepis nakazujący wymianę opon w określonej porze roku. Z tego powodu część kierowców, pomimo zbliżającej się zimy, odwleka zakup i wymianę ogumienia do ostatniej chwili. Warto jednak o tym pomyśleć jeszcze przed pierwszymi mrozami, nie tylko ze względu na kolejki, które niewątpliwie pojawią się przed warsztatami, ale przede wszystkim ze względu na ceny opon. Dokonując zakupu odpowiednio wcześnie można zaoszczędzić nawet jedną czwartą ceny, na co nie jest jeszcze za późno – radzą eksperci serwisu Allegro.pl.
REKLAMA
- Nowe opony to przede wszystkim pewność i gwarancja. Oferta na rynku jest spora, a nieograniczony dostęp do naszych sprzedawców powoduje, że łatwo znajdziemy produkty dostosowane do potrzeb i zasobności portfela - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl - Nie każdego jednak stać na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon zimowych. Dlatego spora część kierowców nadal wybiera opony używane. Zanim podejmiemy decyzję o takim zakupie warto sprawdzić oferty sprzedaży, które pojawiają się jeszcze przed tak zwanym „głębokim sezonem”. Dzięki temu kierowcy mogą zaoszczędzić na zakupie jednego kompletu nowych opon nawet 400 zł – dodaje.
Zobacz też: Jak przeprowadzane są testy opon?
Jak pokazują badania, prawie połowa ankietowanych Polaków preferuje zakup opon w internecie. Większość kupujących omija autoryzowane warsztaty i tradycyjne sklepy motoryzacyjne. Głównie ze względy na wygodę i oszczędność.
- Spróbujmy przeanalizować ile czasu i pieniędzy musielibyśmy poświęcić, gdybyśmy chcieli sprawdzić i znaleźć najlepszą ofertę rynkową w naszym mieście. W sieci mamy dostęp do tysięcy produktów oferowanych przez setki sprzedających. Nie ruszając się z domu możemy spokojnie, z kalkulatorem w ręku przeanalizować nasze potrzeby, a w razie wątpliwości zapytać o poradę sprzedającego, skorzystać z fachowych publikacji portali motoryzacyjnych lub wiedzy użytkowników forów tematycznych, np. fanów danej marki lub skupiających miłośników motoryzacji – dodaje Krotoski – Pamiętajmy, że idąc do tradycyjnego punktu handlowego najczęściej mamy do czynienia z mocno okrojoną ofertą w stosunku do tego co oferuje e-handel. Nie jesteśmy więc w stanie odpowiedzieć, czy oferta jest dobra i korzystna finansowo.
Zobacz też: Zakup używanych opon
Kiedy należy zmienić opony?
REKLAMA
Na każdej oponie nabita jest data produkcji. Znajduje się ona na wytłoczonym w gumie owalu. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających termin ważności opony, ale przyjęło się, że po sześciu sezonach powinna ona zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania.
Zgodnie z przepisami głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Badanie przeprowadzone przez uznane i niezależne instytucje pokazały jednak, że opony z 6 mm bieżnikiem mają zaledwie 60 proc. skuteczności w porównaniu z oponami nowymi mającymi 8-9 mm głębokości bieżnika. Jeszcze gorzej wypadły opony z 4 mm bieżnikiem. Wynik był dwukrotnie gorszy od uzyskanego przez nowe „zimowki”.
Niezależnie od tego co mówią przepisy w przypadku opon zimowych graniczną wartością bezpieczeństwa jest głębokość bieżnika na poziomie właśnie 4 mm, Po przekroczeniu tej wartości jazda staje się niebezpieczna, gdyż opona przestaje spełniać swoje zadanie.
Głębokość bieżnika to nie wszystko. Należy na bieżąco kontrolować stan techniczny opon w samochodzie. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje, czy nadaje się ona do użytku.
Zobacz też: Test Peugeot 5008 1.6 HDi 115 KM facelifting
Jak dobrać opony do samochodu?
Producenci opon i specjaliści zalecają, aby zmieniać opony z letnich na zimowe, gdy średnia temperatura dobowa powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Najczęstszym błędem kierowców jest czekanie do ostatniej chwili na tak zwany „pierwszy śnieg”. Wtedy na pewno oprócz niebezpieczeństwa wpadnięcia w poślizg czekają na nich kolejki przez zakładami wulkanizacji.
Ogumienie dobieramy kierując się przede wszystkim zaleceniami producenta. Rozmiar opon przystosowanych do naszego samochodu znajdziemy w instrukcji obsługi. W razie wątpliwości warto spytać o poradę sprzedawcę.
- Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że lepiej na zimę zakładać opony węższe niż te, które stosuje się latem. Dzisiaj specjaliści skłaniają się ku temu, aby opony zimowe miały ten sam rozmiar, co opony letnie – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Ta zmiana wynika przede wszystkim z postępu technologicznego. Do szerokości 205 mm nie warto przechodzić na opony węższe. A jeżeli już się na to zdecydujemy, pamiętajmy, że kosztem lepszej przyczepności na śniegu i mniejszego ryzyka aquqplaningu, czeka nas dłuższa droga hamowania i gorsza przyczepność na zakrętach – dodaje.
Źródło: materiały prasowe Allegro.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA