REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbadać głębokość bieżnika opony?

Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar głębokości bieżnika opony jest prawidłowy tylko wtedy jeśli wiemy, w których miejscach należy go dokonać. Oto kilka wskazówek od firmy Goodyear.

Dopuszczalna głębokość bieżnika

W większości krajów Europy dopuszczalna prawnie minimalna głębokość bieżnika dla pojazdów komercyjnych to 1,6 mm. Przepis jest jasny, ale menedżerowie flot, kierowcy, a nawet sami przedstawiciele władz nie zawsze wiedzą, w którym punkcie należy mierzyć głębokość bieżnika opon do pojazdów ciężarowych i autobusów. W dodatku pomiary dokonywane w trasie, przy drodze, często bywają kwestionowane. Aby uniknąć podobnych sytuacji, Goodyear przygotował broszurę opisującą wszystkie profile bieżnika, ze wskazaniem właściwych punktów pomiaru głębokości bieżnika opon dla pojazdów ciężarowych i autobusów.

REKLAMA

Zobacz też: Inteligentny bieżnik w oponie

Właściwa głębokość bieżnika jest bardzo ważnym elementem, który decyduje o dopuszczeniu pojazdu do ruchu. W Europie ciężarówki są często zatrzymywane do kontroli, podczas których sprawdza się nie tylko godziny przepracowane przez kierowcę, ale także stan opon. W większości krajów Europy minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon nie spełniających tego wymagania należy liczyć się z wysokim mandatem i/lub niedopuszczeniem pojazdu do dalszego ruchu. Warto zauważyć, że do takiej sytuacji może dojść również, kiedy głębokość bieżnika zostanie zmierzona w nieprawidłowy sposób.

Pomiar głębokości bieżnika

REKLAMA

Pomiar głębokości bieżnika pojazdu ciężarowego powinien być jednak jednoznaczny. Bieżnik należy mierzyć w głównych rowkach opony, wskazanych przez producenta. Niestety nie wszyscy kierowcy i menedżerowie flot zawsze wiedzą, o które rowki chodzi, co powoduje nieprawidłowe pomiary. Większość produkowanych przez Goodyeara opon do pojazdów ciężarowych i autobusów posiada wskaźniki zużycia bieżnika (ang. Tread Wear Indicator - TWI), które ułatwiają zmierzenie pozostającej głębokości bieżnika. Są to niewielkie wypukłości o wysokości 1,6 mm, umieszczone w głównych rowkach bieżnika. Małe strzałki na ścianie bocznej wskazują położenie wskaźnika. Gdy występ wskaźnika zrówna się z powierzchnią opony, pozostała grubość bieżnika wynosi 1,6 mm i oponę należy wymienić.

Właściwy pomiar głębokości bieżnika można pokazać na przykładzie opony Goodyear FUELMAX S na oś sterującą. Opona posiada tylko trzy wąskie rowki, w których należy mierzyć głębokość bieżnika. Dwa szerokie rowki wewnętrzne nie posiadają bieżnika pełnej wysokości i tym samym nie nadają się na punkty pomiarowe. Jest to efekt rozwiązania o nazwie Goodyear IntelliMax, zastosowanego w oponach FUELMAX S dla maksymalizacji efektywności paliwowej. Specjalna metoda produkcji powoduje, że część profilu bieżnika pojawia się dopiero w miarę zużywania się opony. Na początkowym etapie eksploatacji, opona posiada oryginalny profil z trzeba wąskimi rowkami głównymi dla optymalnej sprawności i niskiego oporu toczenia. Po zużyciu około 50% bieżnika pojawia się ukryty bieżnik z pięcioma odrębnymi rowkami. Po zużyciu około 75% pozostają jeszcze cztery żebra, zapewniające dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku nowych opon na oś napędzaną FUELMAX D oraz opon na oś sterującą KMAX S, głębokość bieżnika można mierzyć na wszystkich czterech rowkach. Jednak w przypadku opony KMAX S pomiar należy wykonywać od najniższego punktu rowków bieżnika, ponieważ posiadają one specjalny kontur. W przypadku opon na oś napędzaną KMAX D, tyko dwa zewnętrzne rowki obwodowe nadają się do pomiarów. Mierzenie głębokości w rowkach o kształcie litery V może dawać błędne wyniki.

W nowej broszurze Goodyeara można znaleźć szczegółowe informacje, w których rowkach należy mierzyć głębokość bieżnika opon do pojazdów ciężarowych. Warto broszurę wozić ze sobą w pojeździe, aby zapewnić właściwe pomiary głębokości bieżnika również w trasie.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA