Europejska etykieta: opony z nowymi oznaczeniami od 2021 roku
REKLAMA
REKLAMA
Etykieta na oponach - co się zmieni w maju 2021 roku?
W roku 2012 producenci ogumienia działający w krajach UE zostali zobowiązani do wyposażania opony w etykietę. Ta miała wskazywać na trzy cechy: drogę hamowania na mokrym, opory toczenia i głośność pracy. Już w maju roku 2021 lista wskaźników pojawiających się w ramach europejskiej etykiety zostanie rozszerzona - jednak głównie w odniesieniu do modeli zimowych. Skąd zmiana? Bo do tej pory ich przyczepność była badana w temperaturze +10 stopni Celsjusza - a to oznacza, że nie miała dużego przełożenia na realne warunki drogowe eksploatacji tego typu ogumienia.
REKLAMA
Jak czytać etykietę opony? Czyli zimówki z nowym badaniem
Od maja roku 2021 opony zimowe będą musiały mieć przeprowadzany całkowicie inny test przyczepności. Producenci będą musieli sprawdzić zachowanie ogumienia w sytuacji, w której temperatura otoczenia rzeczywiście będzie typowo zimowa - a więc zejdzie poniżej 0. A na tym nie koniec, bo przyspieszenie przed próbą hamowania ma odbywać się np. z otwartą pełną przepustnicą w aucie.
Etykieta opony: kolejne zmiany?
- ilość klas służących do oceny właściwości opony zostanie ograniczona - zamiast od A do G, skala oceny zostanie skrócona od A do E,
- w przypadku opon zimowych i wielosezonowych pojawi się symbol alpejski (płatek śniegu wpisany w trzy górskie szczyty),
- symbol trójkąta z soplem - otrzymają go zimówki i modele wielosezonowe, które pomyślnie przejdą test na mocno ubitym śniegu,
- pojawi się kod QR - kierowca będzie miał możliwość jego odczytania np. przy użyciu telefonu,
- zmieni się szata graficzna.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.