REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są opony XL?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy na oponie widnieją symbole XL lub – coraz rzadziej używany RF. Takie skróty na ścianie bocznej można znaleźć na jednych oponach, a na innych w tym samym rozmiarze, modelu i wzorze bieżnika już nie. Mając do czynienia z dwoma identycznymi pod względem wyglądu produktami, musimy mieć świadomość, że producent opony nie na darmo oznaczył jeden XL/RF, a z oznaczenia drugiego zrezygnował.

Co oznaczają umieszczone na oponie symbole XL oraz RF?

Opony produkowane są fabrycznie tak, aby utrzymywały zadany ciężar pojazdu. Symbole XL/RF (z ang. Extra Load – większa nośność, Reinforced – wzmocniona) oznaczają, że opona została specjalnie wzmocniona w celu uzyskania jej większej nośności. - Osiągnięcie wyższego indeksu LI (Load Index) odbywa się na ogół poprzez zwiększenie gęstości kordów lub dodanie kolejnej warstwy osnowy. Specjalna konstrukcja dopuszcza więc podniesienie nominalnego ciśnienia przypadającego na jedno koło, a przez to uzyskanie wyższej ładowności pojazdu – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. Oznacza to, że dla standardowej opony 195/65 R15 nominalna nośność wynosi 91 (615 kg), a w przypadku wzmocnionego odpowiednika, LI wyniesie 95 (czyli 690 kg).

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Jakie ciśnienie w oponach XL/RF?

Montaż wzmacnianych opon określany jest najczęściej homologacją producenta. Informację o tym, że na danym pojeździe powinny znaleźć się opony XL widnieją w instrukcji pojazdu. Stosowanie wzmocnionego ogumienia regulowane jest, oprócz wymaganiami producenta, postanowieniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Należy pamiętać, że przy zmianie opon standardowych na XL może zaistnieć konieczność dopompowania opon. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R 16 o LI 91, jej nominalne ciśnienie to standardowe 2,5 bara. Biorąc jednak pod uwagę wzmocniony odpowiednik, powinien być on eksploatowany przy ciśnieniu wyższym, równym 2,9 bara. Dlatego, przy zmianie z opon SL (Standard Load) na opony XL, należy upewnić się, że jeździmy na nich pod prawidłowym ciśnieniem.

Zobacz też: Czym się różni opona zimowa od letniej?

W jakich pojazdach stosuje się opony z symbolem XL/RF?

Konieczność zastosowania opon XL może wynikać z modyfikacji podwozia lub nadwozia, których dokonał właściciel pojazdu. Wykorzystywane są w wielu pojazdach o dużej masie całkowitej, czy przeznaczonych do transportu masywnych przedmiotów np. aut dostawczych, chłodni, vanów a nawet dużych sedanów, czy kombi. Wzmocnienie wywołane modyfikacją czoła opony skutkują także większą odpornością ogumienia na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że na prawidłowo eksploatowanych oponach XL kierowca będzie mógł jeździć dłużej i na ogół szybciej, ponieważ produkty wzmacnianie będą również odnosiły się do wyższych indeksów prędkości. Dlatego obok aut dostawczych, do których homologowane są opony wzmacniane znajdują się też samochody o dużej mocy silnika i dużym momencie obrotowym powyżej 500 Nm. Samochody o potężnych parametrach są na ogół fabrycznie wyposażane w takie opony np. Bridgestone Potenza S001 montowane m.in. na Ferrari 458 Italia i Aston Martin Rapide oraz inne modele rodziny Potenza: RE050A dostarczane na pierwszy montaż do Ferrari 599 GTB Fiorano i Ferrari 612 Scaglietti.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można zmienić tylko dwie opony na zimowe?

Opony XL zachowują większą stabilność, co w przypadku transportu ładunków ma wyjątkowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa. W sportowych autach natomiast najważniejsze jest przeniesienie mocy silnika na nawierzchnię i ograniczenie odkształceń opony, wynikających z ruchu obrotowego i ogromnych sił tarcia. Z drugiej strony, wzmocniona budowa to także większa waga własna opony, co ma swoje bezpośrednie przełożenie na zwiększenie spalania. Nie jest to jednak przeszkodą, aby w paliwooszczędnych oponach Bridgestone Ecopia EP150 lub ER300, ograniczających zużycie paliwa, również zastosować wyżej wymienione wzmocnienia.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Czy można opony z symbolem XL/RF zamontować do każdego pojazdu?

Wzmacniane ogumienie powinno być dobierane pod okiem specjalisty. Samodzielny montaż takich opon niezgodny z zaleceniami homologacyjnymi producenta może grozić zniszczeniem opon, układu zawieszenia lub doprowadzić do wypadku, a w razie kolizji odmową lub zmniejszeniem wypłaconej kwoty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystać z wiedzy wyspecjalizowanego serwisu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA