REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są opony XL?

Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy na oponie widnieją symbole XL lub – coraz rzadziej używany RF. Takie skróty na ścianie bocznej można znaleźć na jednych oponach, a na innych w tym samym rozmiarze, modelu i wzorze bieżnika już nie. Mając do czynienia z dwoma identycznymi pod względem wyglądu produktami, musimy mieć świadomość, że producent opony nie na darmo oznaczył jeden XL/RF, a z oznaczenia drugiego zrezygnował.

Co oznaczają umieszczone na oponie symbole XL oraz RF?

Opony produkowane są fabrycznie tak, aby utrzymywały zadany ciężar pojazdu. Symbole XL/RF (z ang. Extra Load – większa nośność, Reinforced – wzmocniona) oznaczają, że opona została specjalnie wzmocniona w celu uzyskania jej większej nośności. - Osiągnięcie wyższego indeksu LI (Load Index) odbywa się na ogół poprzez zwiększenie gęstości kordów lub dodanie kolejnej warstwy osnowy. Specjalna konstrukcja dopuszcza więc podniesienie nominalnego ciśnienia przypadającego na jedno koło, a przez to uzyskanie wyższej ładowności pojazdu – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. Oznacza to, że dla standardowej opony 195/65 R15 nominalna nośność wynosi 91 (615 kg), a w przypadku wzmocnionego odpowiednika, LI wyniesie 95 (czyli 690 kg).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Jakie ciśnienie w oponach XL/RF?

Montaż wzmacnianych opon określany jest najczęściej homologacją producenta. Informację o tym, że na danym pojeździe powinny znaleźć się opony XL widnieją w instrukcji pojazdu. Stosowanie wzmocnionego ogumienia regulowane jest, oprócz wymaganiami producenta, postanowieniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Należy pamiętać, że przy zmianie opon standardowych na XL może zaistnieć konieczność dopompowania opon. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R 16 o LI 91, jej nominalne ciśnienie to standardowe 2,5 bara. Biorąc jednak pod uwagę wzmocniony odpowiednik, powinien być on eksploatowany przy ciśnieniu wyższym, równym 2,9 bara. Dlatego, przy zmianie z opon SL (Standard Load) na opony XL, należy upewnić się, że jeździmy na nich pod prawidłowym ciśnieniem.

Zobacz też: Czym się różni opona zimowa od letniej?

REKLAMA

W jakich pojazdach stosuje się opony z symbolem XL/RF?

Konieczność zastosowania opon XL może wynikać z modyfikacji podwozia lub nadwozia, których dokonał właściciel pojazdu. Wykorzystywane są w wielu pojazdach o dużej masie całkowitej, czy przeznaczonych do transportu masywnych przedmiotów np. aut dostawczych, chłodni, vanów a nawet dużych sedanów, czy kombi. Wzmocnienie wywołane modyfikacją czoła opony skutkują także większą odpornością ogumienia na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że na prawidłowo eksploatowanych oponach XL kierowca będzie mógł jeździć dłużej i na ogół szybciej, ponieważ produkty wzmacnianie będą również odnosiły się do wyższych indeksów prędkości. Dlatego obok aut dostawczych, do których homologowane są opony wzmacniane znajdują się też samochody o dużej mocy silnika i dużym momencie obrotowym powyżej 500 Nm. Samochody o potężnych parametrach są na ogół fabrycznie wyposażane w takie opony np. Bridgestone Potenza S001 montowane m.in. na Ferrari 458 Italia i Aston Martin Rapide oraz inne modele rodziny Potenza: RE050A dostarczane na pierwszy montaż do Ferrari 599 GTB Fiorano i Ferrari 612 Scaglietti.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można zmienić tylko dwie opony na zimowe?

Opony XL zachowują większą stabilność, co w przypadku transportu ładunków ma wyjątkowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa. W sportowych autach natomiast najważniejsze jest przeniesienie mocy silnika na nawierzchnię i ograniczenie odkształceń opony, wynikających z ruchu obrotowego i ogromnych sił tarcia. Z drugiej strony, wzmocniona budowa to także większa waga własna opony, co ma swoje bezpośrednie przełożenie na zwiększenie spalania. Nie jest to jednak przeszkodą, aby w paliwooszczędnych oponach Bridgestone Ecopia EP150 lub ER300, ograniczających zużycie paliwa, również zastosować wyżej wymienione wzmocnienia.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Czy można opony z symbolem XL/RF zamontować do każdego pojazdu?

Wzmacniane ogumienie powinno być dobierane pod okiem specjalisty. Samodzielny montaż takich opon niezgodny z zaleceniami homologacyjnymi producenta może grozić zniszczeniem opon, układu zawieszenia lub doprowadzić do wypadku, a w razie kolizji odmową lub zmniejszeniem wypłaconej kwoty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystać z wiedzy wyspecjalizowanego serwisu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA