REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są opony XL?

Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy na oponie widnieją symbole XL lub – coraz rzadziej używany RF. Takie skróty na ścianie bocznej można znaleźć na jednych oponach, a na innych w tym samym rozmiarze, modelu i wzorze bieżnika już nie. Mając do czynienia z dwoma identycznymi pod względem wyglądu produktami, musimy mieć świadomość, że producent opony nie na darmo oznaczył jeden XL/RF, a z oznaczenia drugiego zrezygnował.

Co oznaczają umieszczone na oponie symbole XL oraz RF?

Opony produkowane są fabrycznie tak, aby utrzymywały zadany ciężar pojazdu. Symbole XL/RF (z ang. Extra Load – większa nośność, Reinforced – wzmocniona) oznaczają, że opona została specjalnie wzmocniona w celu uzyskania jej większej nośności. - Osiągnięcie wyższego indeksu LI (Load Index) odbywa się na ogół poprzez zwiększenie gęstości kordów lub dodanie kolejnej warstwy osnowy. Specjalna konstrukcja dopuszcza więc podniesienie nominalnego ciśnienia przypadającego na jedno koło, a przez to uzyskanie wyższej ładowności pojazdu – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. Oznacza to, że dla standardowej opony 195/65 R15 nominalna nośność wynosi 91 (615 kg), a w przypadku wzmocnionego odpowiednika, LI wyniesie 95 (czyli 690 kg).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Jakie ciśnienie w oponach XL/RF?

Montaż wzmacnianych opon określany jest najczęściej homologacją producenta. Informację o tym, że na danym pojeździe powinny znaleźć się opony XL widnieją w instrukcji pojazdu. Stosowanie wzmocnionego ogumienia regulowane jest, oprócz wymaganiami producenta, postanowieniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Należy pamiętać, że przy zmianie opon standardowych na XL może zaistnieć konieczność dopompowania opon. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R 16 o LI 91, jej nominalne ciśnienie to standardowe 2,5 bara. Biorąc jednak pod uwagę wzmocniony odpowiednik, powinien być on eksploatowany przy ciśnieniu wyższym, równym 2,9 bara. Dlatego, przy zmianie z opon SL (Standard Load) na opony XL, należy upewnić się, że jeździmy na nich pod prawidłowym ciśnieniem.

Zobacz też: Czym się różni opona zimowa od letniej?

REKLAMA

W jakich pojazdach stosuje się opony z symbolem XL/RF?

Konieczność zastosowania opon XL może wynikać z modyfikacji podwozia lub nadwozia, których dokonał właściciel pojazdu. Wykorzystywane są w wielu pojazdach o dużej masie całkowitej, czy przeznaczonych do transportu masywnych przedmiotów np. aut dostawczych, chłodni, vanów a nawet dużych sedanów, czy kombi. Wzmocnienie wywołane modyfikacją czoła opony skutkują także większą odpornością ogumienia na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że na prawidłowo eksploatowanych oponach XL kierowca będzie mógł jeździć dłużej i na ogół szybciej, ponieważ produkty wzmacnianie będą również odnosiły się do wyższych indeksów prędkości. Dlatego obok aut dostawczych, do których homologowane są opony wzmacniane znajdują się też samochody o dużej mocy silnika i dużym momencie obrotowym powyżej 500 Nm. Samochody o potężnych parametrach są na ogół fabrycznie wyposażane w takie opony np. Bridgestone Potenza S001 montowane m.in. na Ferrari 458 Italia i Aston Martin Rapide oraz inne modele rodziny Potenza: RE050A dostarczane na pierwszy montaż do Ferrari 599 GTB Fiorano i Ferrari 612 Scaglietti.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można zmienić tylko dwie opony na zimowe?

Opony XL zachowują większą stabilność, co w przypadku transportu ładunków ma wyjątkowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa. W sportowych autach natomiast najważniejsze jest przeniesienie mocy silnika na nawierzchnię i ograniczenie odkształceń opony, wynikających z ruchu obrotowego i ogromnych sił tarcia. Z drugiej strony, wzmocniona budowa to także większa waga własna opony, co ma swoje bezpośrednie przełożenie na zwiększenie spalania. Nie jest to jednak przeszkodą, aby w paliwooszczędnych oponach Bridgestone Ecopia EP150 lub ER300, ograniczających zużycie paliwa, również zastosować wyżej wymienione wzmocnienia.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Czy można opony z symbolem XL/RF zamontować do każdego pojazdu?

Wzmacniane ogumienie powinno być dobierane pod okiem specjalisty. Samodzielny montaż takich opon niezgodny z zaleceniami homologacyjnymi producenta może grozić zniszczeniem opon, układu zawieszenia lub doprowadzić do wypadku, a w razie kolizji odmową lub zmniejszeniem wypłaconej kwoty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystać z wiedzy wyspecjalizowanego serwisu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA