REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są opony XL?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy na oponie widnieją symbole XL lub – coraz rzadziej używany RF. Takie skróty na ścianie bocznej można znaleźć na jednych oponach, a na innych w tym samym rozmiarze, modelu i wzorze bieżnika już nie. Mając do czynienia z dwoma identycznymi pod względem wyglądu produktami, musimy mieć świadomość, że producent opony nie na darmo oznaczył jeden XL/RF, a z oznaczenia drugiego zrezygnował.

Co oznaczają umieszczone na oponie symbole XL oraz RF?

Opony produkowane są fabrycznie tak, aby utrzymywały zadany ciężar pojazdu. Symbole XL/RF (z ang. Extra Load – większa nośność, Reinforced – wzmocniona) oznaczają, że opona została specjalnie wzmocniona w celu uzyskania jej większej nośności. - Osiągnięcie wyższego indeksu LI (Load Index) odbywa się na ogół poprzez zwiększenie gęstości kordów lub dodanie kolejnej warstwy osnowy. Specjalna konstrukcja dopuszcza więc podniesienie nominalnego ciśnienia przypadającego na jedno koło, a przez to uzyskanie wyższej ładowności pojazdu – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. Oznacza to, że dla standardowej opony 195/65 R15 nominalna nośność wynosi 91 (615 kg), a w przypadku wzmocnionego odpowiednika, LI wyniesie 95 (czyli 690 kg).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Jakie ciśnienie w oponach XL/RF?

Montaż wzmacnianych opon określany jest najczęściej homologacją producenta. Informację o tym, że na danym pojeździe powinny znaleźć się opony XL widnieją w instrukcji pojazdu. Stosowanie wzmocnionego ogumienia regulowane jest, oprócz wymaganiami producenta, postanowieniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Należy pamiętać, że przy zmianie opon standardowych na XL może zaistnieć konieczność dopompowania opon. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R 16 o LI 91, jej nominalne ciśnienie to standardowe 2,5 bara. Biorąc jednak pod uwagę wzmocniony odpowiednik, powinien być on eksploatowany przy ciśnieniu wyższym, równym 2,9 bara. Dlatego, przy zmianie z opon SL (Standard Load) na opony XL, należy upewnić się, że jeździmy na nich pod prawidłowym ciśnieniem.

Zobacz też: Czym się różni opona zimowa od letniej?

REKLAMA

W jakich pojazdach stosuje się opony z symbolem XL/RF?

Konieczność zastosowania opon XL może wynikać z modyfikacji podwozia lub nadwozia, których dokonał właściciel pojazdu. Wykorzystywane są w wielu pojazdach o dużej masie całkowitej, czy przeznaczonych do transportu masywnych przedmiotów np. aut dostawczych, chłodni, vanów a nawet dużych sedanów, czy kombi. Wzmocnienie wywołane modyfikacją czoła opony skutkują także większą odpornością ogumienia na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że na prawidłowo eksploatowanych oponach XL kierowca będzie mógł jeździć dłużej i na ogół szybciej, ponieważ produkty wzmacnianie będą również odnosiły się do wyższych indeksów prędkości. Dlatego obok aut dostawczych, do których homologowane są opony wzmacniane znajdują się też samochody o dużej mocy silnika i dużym momencie obrotowym powyżej 500 Nm. Samochody o potężnych parametrach są na ogół fabrycznie wyposażane w takie opony np. Bridgestone Potenza S001 montowane m.in. na Ferrari 458 Italia i Aston Martin Rapide oraz inne modele rodziny Potenza: RE050A dostarczane na pierwszy montaż do Ferrari 599 GTB Fiorano i Ferrari 612 Scaglietti.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można zmienić tylko dwie opony na zimowe?

Opony XL zachowują większą stabilność, co w przypadku transportu ładunków ma wyjątkowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa. W sportowych autach natomiast najważniejsze jest przeniesienie mocy silnika na nawierzchnię i ograniczenie odkształceń opony, wynikających z ruchu obrotowego i ogromnych sił tarcia. Z drugiej strony, wzmocniona budowa to także większa waga własna opony, co ma swoje bezpośrednie przełożenie na zwiększenie spalania. Nie jest to jednak przeszkodą, aby w paliwooszczędnych oponach Bridgestone Ecopia EP150 lub ER300, ograniczających zużycie paliwa, również zastosować wyżej wymienione wzmocnienia.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Czy można opony z symbolem XL/RF zamontować do każdego pojazdu?

Wzmacniane ogumienie powinno być dobierane pod okiem specjalisty. Samodzielny montaż takich opon niezgodny z zaleceniami homologacyjnymi producenta może grozić zniszczeniem opon, układu zawieszenia lub doprowadzić do wypadku, a w razie kolizji odmową lub zmniejszeniem wypłaconej kwoty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystać z wiedzy wyspecjalizowanego serwisu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA