REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przebitą oponę zawsze można naprawić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Niestety, nie da się załatać każdej dziury.
Niestety, nie da się załatać każdej dziury.

REKLAMA

REKLAMA

Łata na kole ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, może więc wytrzymać nawet cały okres "życia" opony. Niestety nie każde uszkodzenie da się załatać.

To, czy przebitą oponę da się naprawić zależy od typu uszkodzenia, ale i od uczciwości wulkanizatora. Generalnie z powodzeniem można załatać większość przebić czoła opony, pod warunkiem, że nie są one zbyt duże. Wiele warsztatów podejmie się każdej naprawy, mimo że będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Są bowiem uszkodzenia, których nie da się zawulkanizować.

REKLAMA

Uszkodzony bok opony

Łatki nie pomogą, jeśli uszkodzona została któraś ze ścian bocznych opony. Próbować zawulkanizować można jeszcze wąskie przebicie (nakłucie szpikulcem), jeśli jednak ściana jest przetarta albo przecięta na pewnej długości, wtedy naprawa wystarczy co najwyżej na kilkaset kilometrów.

Stara opona wymaga wymiany

Jeśli opona jest sparciała i zaczyna z niej uchodzić powietrze, choć nie widać konkretnego miejsca przebicia, wtedy też ma co liczyć na pomoc wulkanizatora. Sparciałej gumy nie da się ponownie zawulkanizować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Na co zwracać uwagę przy zakupie felg tunerskich?

Oponę z której uchodzi powietrze przez tzw. perforację, niestety można tylko wymienić.

Nie ma bieżnika? Nie ma co łatać

Naprawy opony nie dokonuje się również w przypadkach, gdy nie powinno się już na niej jeździć. Uczciwy wulkanizator nie zdecyduje się na naprawę nadmiernie zużytej opony, chociażby ze względu na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu.

Zobacz też: Czy przez zmianę opon licznik będzie przekłamywał?

Przypomnijmy, że minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 3 milimetry. Jeśli nie mamy miernika, żeby ją sprawdzić, wystarczy odnaleźć na oponie specjalne markery. Jeśli są już częścią bieżnika, wtedy opona utraciła fabryczną gwarancję...

Jazda na przebitej oponie i łatki w sprayu

Ostatnią grupę uszkodzeń nienaprawialnych stanowią te, na które decydujemy się poniekąd sami.

Punkt pierwszy - pianka uszczelniająca, czyli tzw. łatka w sprayu... Jeśli nie mamy koła zapasowego, a jedynie uszczelniacz, wtedy trudno będzie znaleźć wulkanizatora, który naprawi oponę profesjonalnie. Wszystko przez to, że przed założeniem łatki trzeba dokładnie usunąć preparat z opony.

Zobacz też: Felga: polerowanie, malowanie czy chromowanie?

Do wyrzucenia nadają się też opony run on flat, czyli takie teoretycznie przystosowane do jazdy po przebiciu, jeśli zdecydujemy się przejechać bez powietrza dystans większy niż kilkaset metrów.

Usztywniane ścianki opon i obręcz ochronna będą spełniać swoje zadanie - bronić przed uszkodzeniami felgę i zawieszenie - nawet przez kilkadziesiąt kilometrów. Niestety bardzo szybko się przy tym bezpowrotnie niszczą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

REKLAMA

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

REKLAMA

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA