REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Felgi i koła w innym rozmiarze: jak je wybrać? Ekspert radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo często można zauważyć różne samochody osadzone na ekstremalnie niskich i szerokich oponach założonych na wielkie felgi lub auta z komicznie małymi obręczami. Jak z doborem felg nie przesadzić?

Przy zmianie opon i kół trzeba pamiętać o jednym – szersza guma lepiej trzyma w zakrętach, ale daje większy opór toczenia. W mocnym aucie nie zrobi to większej różnicy, ale w przeciętnym odczujesz różnicę. Szersze opony potrafią nieco zwiększyć zużycie paliwa i utrudnić manewrowanie.

REKLAMA

Walory użytkowe opon o normalnym profilu są nie do przecenienia. Trudno obetrzeć felgę o krawężnik, nie są też tak czułe na nierówności i dziury. Jazda na oponach o niskim profilu potrafi być niebiańsko przyjemna na nowej autostradzie ale i piekielnie bolesna przy pokonywaniu wszelkich dziurawych drogach, z przejazdami kolejowymi i tramwajowymi. Których dróg jest u nas więcej? Odpowiedź jest chyba jednoznaczna.

Zobacz również: Jak odnowić felgi samochodowe?

Szersze wcale nie lepsze

REKLAMA

Jeśli zmieniasz opony, pamiętaj, że latem lepiej sprawdzają się o rozmiar szersze, a zimą o rozmiar węższe. Węższa opona lepiej „wgryza” się w śnieg i lód, co skutkuje lepszym przyspieszeniem, skuteczniejszym hamowaniem i lepszą kontrolą w zakrętach. To trochę tak, jak ze ślizganiem się na butach i na łyżwach – na pierwszych nie masz praktycznie kontroli nad tym, gdzie pojedziesz, na drugich możesz robić piruety i zasuwać szybko i precyzyjnie jak po sznurku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zacznijmy od podstaw. Jeśli swoje auto znasz od nowości i wiesz, że rozmiar opon nie był zmieniany, jest ok. Jeśli nie jesteś tego pewien sprawdź, czy oznaczenia na oponach zgadzają się z tym, co jest w książce serwisowej. Jeśli ta gdzieś przepadła, przy bocznym słupku, w progu albo pod klapką wlewu paliwa, znajduje się tabliczka z opisem opon, jakie pasują do Twojego auta. To jest rozmiar, jaki zaleca producent Twojego samochodu.

Jak czytać oznaczenia na oponach?

REKLAMA

Załóżmy, że mamy oponę 180/65 R15 82T. 180 to szerokość opony w mm, 75 to wskaźnik profilu opony - procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości, w tym przypadku wysokość opony to 75% jej szerokości. R oznacza, że opona jest radialna, to taki typ konstrukcji. 15 to średnica felgi (w calach), na jakiej opona może być montowana. 82 to indeks nośności. Określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Nie powinno się stosować gum z niższym indeksem, niż zalecany przez producenta. Żeby go wyliczyć, nie wystarczy podzielić masy auta przez 4 – dotyczy sił, jakie działają na opony podczas jazdy. T to indeks prędkości – pokazuje jak szybko możesz na tej oponie pojechać. Tabele obu indeksów są na końcu tekstu.

Na ogół nie warto drastycznie zmieniać rozmiaru kół. Producent samochodu postarał się o to, by było optymalnie. Do tego rozmiaru wyskalowany jest prędkościomierz i licznik przebiegu. Ale na tą samą szerokość felgi można zazwyczaj założyć kilka opon o różnych szerokościach. Jak to sprawdzić? Pomocne są internetowe kalkulatory, my służymy tradycyjną tabelą (poniżej).

W sieci znajdziesz też wiele tabel, czy automatycznych przeliczników, które określą, jakie opony i felgi ogóle możesz założyć do swojego samochodu. Jeśli już zdecydujesz się na sporą zmianę rozmiaru opon – skorzystaj z nich, ale upewnij się, że Twoje nowe szerokie gumy w ogóle wejdą w nadkole, sprawdź czy podczas skrętu nie będą ocierały o zawieszenie. Pamiętaj, że opony o większej szerokości powodują spadek dynamiki oraz prędkości i wzrost zużycia paliwa.

Zobacz również: Na co zwracać uwagę przy zakupie felg tunerskich?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA