REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne

Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne
Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Resorowanie składa się z serii elementów eksploatacyjnych, które przeciętnie po kilku latach w części będą wymagać wymiany. Jednak jak rozpoznać usterki zawieszenia? To prostsze niż się wydaje.

REKLAMA

Zawieszenie jest jednym z ważniejszych układów w samochodzie. To za jego sprawą koła utrzymują kontakt z nawierzchnią, a nie podskakują podczas pokonywania nierówności. To rola o tyle kluczowa, że warunkuje nie tylko komfort podróżowania czy precyzję wykonywanych na drodze manewrów, ale również drogę hamowania. A to prowadzi do prostego wniosku. Zawieszenie jest jednym z podstawowych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. Stąd jego stan ma tak kluczowe znaczenie m.in. podczas corocznego przeglądu technicznego.

REKLAMA

Zawieszenie jest oczywiście elementem eksploatacyjnym. Zużywają się w nim przede wszystkim amortyzatory, sprężyny oraz elementy metalowo-gumowe w postaci chociażby tulei. Co do interwału zużycia, ciężko mówić o pewnikach. Pierwsze awarie nie pojawiają się jednak na ogół wcześniej niż po pokonaniu 100 - 120 tysięcy kilometrów. Jak rozpoznać usterki zawieszenia? Z punktu widzenia kierowcy metoda jest dość prosta. O ewentualnych uszkodzeniach poinformują prowadzącego niepokojące dźwięki dochodzące z okolicy kół i generowane w czasie jazdy po nierównej drodze. Jak odróżnić je od siebie? Dźwięki zwiastujące awarie są dość charakterystyczne dla poszczególnych części.

Jak rozpoznać usterki zawieszenia? A więc…

  • Łącznik stabilizatora - lubi dość głośno pukać w sytuacji, w której samochód z niewielką prędkością pokonuje nierówność
  • Końcówka drążka kierowniczego - może stukać, ale dużo częściej powoduje, że samochód nie jest w stanie jechać na wprost - ściąga w którąś ze stron
  • Tuleja wahacza - w sytuacji, w której samochód z większą prędkością przejedzie przez nierówność, słychać wyraźne stukanie
  • Sworzeń wahacza - objaw jest analogiczny do uszkodzenia tulei wahacza, mianowicie po najechaniu na nierówność z większą prędkością, w okolicy koła pojawia się wyraźnie słyszalne stukanie
  • Amortyzator - w tym przypadku spektrum objawów może być naprawdę szerokie, wśród symptomów świadczących o usterce wymienić można m.in. kołysanie nadwozia podczas jazdy, dobijanie amortyzatora w czasie jazdy po nierównościach, podskakiwanie kół napędowych w trakcie przyspieszania, nurkowanie po naciśnięciu pedału hamulca, krzywe ścieranie bieżnika, wyciek płynu z amortyzatora
  • Sprężyna - o jej uszkodzeniu świadczą przede wszystkim dźwięki - strzał sprężyny podczas skręcania koła lub np. ruszania, kolejnym objawem jest przechylenie nadwozia na jedną ze stron
  • Łożysko koła - zużyte łożysko szumi, hałas zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości, a do tego np. podczas skręcania kołami w trakcie jazdy

Bez względu na fakt czy kierowca jest w stanie samodzielnie zidentyfikować źródło awarii w zawieszeniu, czy też nie, powinien pamiętać o tym, że w razie wykrycia jakichkolwiek niepokojących dźwięków pojawiających się w okolicy kół, musi udać się do warsztatu. Mechanik sprawdzi stan resorowania - konkretnie zabierze auto na ścieżkę diagnostyczną i wskaże ewentualne uszkodzenia. Optymistyczna informacja? W przypadku samochodów kilkuletnich wymiana podstawowych elementów w postaci łączników stabilizatora, końcówek drążków kierowniczych czy sworzni wahacza nie powinna być droga. Często to tylko kilkadziesiąt złotych od strony.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA