REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne
Jak rozpoznać usterki zawieszenia? To nie takie trudne
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Resorowanie składa się z serii elementów eksploatacyjnych, które przeciętnie po kilku latach w części będą wymagać wymiany. Jednak jak rozpoznać usterki zawieszenia? To prostsze niż się wydaje.

REKLAMA

Zawieszenie jest jednym z ważniejszych układów w samochodzie. To za jego sprawą koła utrzymują kontakt z nawierzchnią, a nie podskakują podczas pokonywania nierówności. To rola o tyle kluczowa, że warunkuje nie tylko komfort podróżowania czy precyzję wykonywanych na drodze manewrów, ale również drogę hamowania. A to prowadzi do prostego wniosku. Zawieszenie jest jednym z podstawowych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. Stąd jego stan ma tak kluczowe znaczenie m.in. podczas corocznego przeglądu technicznego.

REKLAMA

Zawieszenie jest oczywiście elementem eksploatacyjnym. Zużywają się w nim przede wszystkim amortyzatory, sprężyny oraz elementy metalowo-gumowe w postaci chociażby tulei. Co do interwału zużycia, ciężko mówić o pewnikach. Pierwsze awarie nie pojawiają się jednak na ogół wcześniej niż po pokonaniu 100 - 120 tysięcy kilometrów. Jak rozpoznać usterki zawieszenia? Z punktu widzenia kierowcy metoda jest dość prosta. O ewentualnych uszkodzeniach poinformują prowadzącego niepokojące dźwięki dochodzące z okolicy kół i generowane w czasie jazdy po nierównej drodze. Jak odróżnić je od siebie? Dźwięki zwiastujące awarie są dość charakterystyczne dla poszczególnych części.

Jak rozpoznać usterki zawieszenia? A więc…

  • Łącznik stabilizatora - lubi dość głośno pukać w sytuacji, w której samochód z niewielką prędkością pokonuje nierówność
  • Końcówka drążka kierowniczego - może stukać, ale dużo częściej powoduje, że samochód nie jest w stanie jechać na wprost - ściąga w którąś ze stron
  • Tuleja wahacza - w sytuacji, w której samochód z większą prędkością przejedzie przez nierówność, słychać wyraźne stukanie
  • Sworzeń wahacza - objaw jest analogiczny do uszkodzenia tulei wahacza, mianowicie po najechaniu na nierówność z większą prędkością, w okolicy koła pojawia się wyraźnie słyszalne stukanie
  • Amortyzator - w tym przypadku spektrum objawów może być naprawdę szerokie, wśród symptomów świadczących o usterce wymienić można m.in. kołysanie nadwozia podczas jazdy, dobijanie amortyzatora w czasie jazdy po nierównościach, podskakiwanie kół napędowych w trakcie przyspieszania, nurkowanie po naciśnięciu pedału hamulca, krzywe ścieranie bieżnika, wyciek płynu z amortyzatora
  • Sprężyna - o jej uszkodzeniu świadczą przede wszystkim dźwięki - strzał sprężyny podczas skręcania koła lub np. ruszania, kolejnym objawem jest przechylenie nadwozia na jedną ze stron
  • Łożysko koła - zużyte łożysko szumi, hałas zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości, a do tego np. podczas skręcania kołami w trakcie jazdy

Bez względu na fakt czy kierowca jest w stanie samodzielnie zidentyfikować źródło awarii w zawieszeniu, czy też nie, powinien pamiętać o tym, że w razie wykrycia jakichkolwiek niepokojących dźwięków pojawiających się w okolicy kół, musi udać się do warsztatu. Mechanik sprawdzi stan resorowania - konkretnie zabierze auto na ścieżkę diagnostyczną i wskaże ewentualne uszkodzenia. Optymistyczna informacja? W przypadku samochodów kilkuletnich wymiana podstawowych elementów w postaci łączników stabilizatora, końcówek drążków kierowniczych czy sworzni wahacza nie powinna być droga. Często to tylko kilkadziesiąt złotych od strony.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA