REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 166: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
mechanik
mechanik

REKLAMA

REKLAMA


Model 166 jest dosyć duży, jednak samodzielna wymiana piasty w tej limuzynie nie powinna sprawić problemów. Oto opis pokazujący jak dokonać tego szybko i skutecznie.

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa piasta
• Klucz do kół
• Lewarek
• Klucz płaski 12, 15
• Klucz nasadowy 36
• Ściągacz do łożysk
• Przecinak
• Młotek
• WD40

REKLAMA

Zobacz też: Alfa Romeo 1.8 TS: wymiana świec

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub koła tylnego, podłożenie klinów zabezpieczających pod przód auta i uniesienie go. Odkręcamy śruby do końca i zdejmujemy koło. Teraz demontujemy zacisk hamulcowy. W tym celu musimy wykręcić dwie śruby mocujące, które znajdują się za tarczą hamulcową. Następnie odkręcamy szpilkę mocującą tarczę do piasty. Nie ma potrzeby odpinania linki i przewodów hamulcowych, wystarczy odłożyć wszystko na bok tak, żeby wąż nie był naprężony - w tym celu przyda się mały stołek.

Demontujemy dekiel z osi i odkręcamy nakrętkę, do której potrzebny nam będzie klucz 36. Proponujemy zaopatrzyć się w długą przedłużkę, dzięki której nie powinno być żadnych problemów. Zdejmujemy piastę razem z częścią łożyska, które jest stożkowe, a więc łatwo schodzi.

REKLAMA

Nie zapominamy również o odkręceniu osłony tarczy. Na osi pozostaje sama bieżnia łożyska, dosunięta do powierzchni oporowej osi. Ma identyczną średnicę. Polewamy ją WD40 i podejmujemy próbę wbicia noża pomiędzy oś a bieżnie. Odsunięcie na pewną odległość pozwoli na zamontowanie ściągacza. Przykręcamy osłonę i zakładamy nową piastę. Ważne jest, żeby ją dobrze ułożyć i wbić na taką odległość, żeby załapać nakrętką gwint osi. Piasta wchodzi z pewnym oporem, jednak kiedy uda nam się założyć nakrętkę, piasta będzie się posuwać bez problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po dokręceniu nakrętki piasty zaklepujemy dokładnie kołnierz na rowku osi. Na to wszystko nakładamy dużą warstwę smaru i wbijamy dekielek ochronny. Teraz zakładamy tarcze i przykręcamy zacisk za pomocą dwóch śrub. Wszystkie mocowania sprawdzamy dwa razy - śruby muszą być solidnie dokręcone. Dlatego najlepiej dysponować kluczem dynamometrycznym, którego nakrętka centralna powinna być dokręcona momentem 260Nm. Kiedy mamy tą pewność zakładamy koło i opuszczamy auto.

Jeżeli jest wymagana wymiana po drugiej stronie auta to postępujemy analogicznie. Efektem takiej wymiany powinna być cisza podczas jazdy. Podczas tej pracy warto także skontrolować stan tarczy i klocków hamulcowych.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta: Piękna Włoszka

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA