REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Seicento: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów. Poradnik

Robert Kuśpiel
zawieszenie
zawieszenie

REKLAMA

REKLAMA


Usterki zawieszenia mają duży wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym zajmiemy się wymianą tylnych amortyzatorów oraz sprężyn w Fiacie Seicento.

Co będzie nam potrzebne?
• 2 podnośniki
• Klocek drewniany
• Klucz do kół
• Klucz 17
• WD-40

REKLAMA

REKLAMA

Całą operację wykonujemy z pozycji kanału lub podnośnika, w zależności od tego, czym dysponujemy w danym momencie. Trzeba pamiętać, że w przypadku amortyzatorów istnieje konieczność wymiany parami. Pierwszy krok to zaciągnięcie hamulca ręcznego i wrzucenie dowolnego biegu. Następnie luzujemy śruby kół. Podkładamy zabezpieczenia pod przód auta i unosimy go.

Zobacz też: Seat Ibiza II: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów - poradnik

Podkładamy kobyłki lub drewniany klocek. Odkręcamy do końca koło. Drugi podnośnik wsuwamy pod wahacz lub bęben i unosimy całość delikatnie do góry tak, żeby nie ugiąć całej sprężyny. Teraz odkręcamy dolną śrubę amortyzatora kluczem 17. Następnie odciągamy go delikatnie w kierunku tyłu auta. Jest to wymagane, aby uniknąć zaczepienia amortyzatora o wahacz podczas jego opuszczania.

REKLAMA

Zwalniając powoli blokadę podnośnika, wyjmujemy sprężynę. Nie ma z tym żadnych problemów. Wystarczy odgiąć delikatnie wahacz do tyłu i blokada wyjdzie. Teraz porównujemy nowe ze starymi. Jeżeli na tych pierwszych brakuje osłon gumowych, musimy je przełożyć z wymontowanej sprężyny. Najczęściej są one już popękane. Proponujemy zakup nowych (nie jest to zbyt duży wydatek). W tym momencie odkręcamy górne mocowanie amortyzatora i go wyjmujemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładamy nowy i przykręcamy górną śrubę. Czyścimy miejsce montażu sprężyny. Najbardziej skupiamy się na dolnej części. Wszelkie zanieczyszczenia proponujemy skierować w kierunku widocznego otworu. Podczas tej czynności da się zauważyć delikatne wybrzuszenie. Jest to miejsce informujące nas o tym, gdzie się kończy sprężyna. Przy montażu zwracamy uwagę na to, żeby sprężyna nie opierała się na tym wzniesieniu. Jeżeli mamy pewność, że jest ona poprawienie ulokowana, podkładamy podnośnik pod wahacz i unosimy go do góry.

Zobacz też: Fiat Stilo: wymiana amortyzatorów – opis krok po kroku

Lewarujemy do momentu, kiedy będzie możliwość załapania dolnego mocowania amortyzatora. Dokręcamy śrubę i opuszczamy podnośnik spod wahacza. Dokręcamy koło i opuszczamy samochód. Spuszczamy hamulec ręczny, dając możliwość ułożenia zawieszenia. Po drugiej stronie auta postępujemy w ten sam sposób. Na koniec wykonujemy jazdę próbną. Różnica powinna być odczuwalna po pierwszych kilkudziesięciu metrach.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA