Fiat Seicento: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• 2 podnośniki
• Klocek drewniany
• Klucz do kół
• Klucz 17
• WD-40
REKLAMA
Całą operację wykonujemy z pozycji kanału lub podnośnika, w zależności od tego, czym dysponujemy w danym momencie. Trzeba pamiętać, że w przypadku amortyzatorów istnieje konieczność wymiany parami. Pierwszy krok to zaciągnięcie hamulca ręcznego i wrzucenie dowolnego biegu. Następnie luzujemy śruby kół. Podkładamy zabezpieczenia pod przód auta i unosimy go.
Zobacz też: Seat Ibiza II: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów - poradnik
REKLAMA
Podkładamy kobyłki lub drewniany klocek. Odkręcamy do końca koło. Drugi podnośnik wsuwamy pod wahacz lub bęben i unosimy całość delikatnie do góry tak, żeby nie ugiąć całej sprężyny. Teraz odkręcamy dolną śrubę amortyzatora kluczem 17. Następnie odciągamy go delikatnie w kierunku tyłu auta. Jest to wymagane, aby uniknąć zaczepienia amortyzatora o wahacz podczas jego opuszczania.
Zwalniając powoli blokadę podnośnika, wyjmujemy sprężynę. Nie ma z tym żadnych problemów. Wystarczy odgiąć delikatnie wahacz do tyłu i blokada wyjdzie. Teraz porównujemy nowe ze starymi. Jeżeli na tych pierwszych brakuje osłon gumowych, musimy je przełożyć z wymontowanej sprężyny. Najczęściej są one już popękane. Proponujemy zakup nowych (nie jest to zbyt duży wydatek). W tym momencie odkręcamy górne mocowanie amortyzatora i go wyjmujemy.
Zakładamy nowy i przykręcamy górną śrubę. Czyścimy miejsce montażu sprężyny. Najbardziej skupiamy się na dolnej części. Wszelkie zanieczyszczenia proponujemy skierować w kierunku widocznego otworu. Podczas tej czynności da się zauważyć delikatne wybrzuszenie. Jest to miejsce informujące nas o tym, gdzie się kończy sprężyna. Przy montażu zwracamy uwagę na to, żeby sprężyna nie opierała się na tym wzniesieniu. Jeżeli mamy pewność, że jest ona poprawienie ulokowana, podkładamy podnośnik pod wahacz i unosimy go do góry.
Zobacz też: Fiat Stilo: wymiana amortyzatorów – opis krok po kroku
Lewarujemy do momentu, kiedy będzie możliwość załapania dolnego mocowania amortyzatora. Dokręcamy śrubę i opuszczamy podnośnik spod wahacza. Dokręcamy koło i opuszczamy samochód. Spuszczamy hamulec ręczny, dając możliwość ułożenia zawieszenia. Po drugiej stronie auta postępujemy w ten sam sposób. Na koniec wykonujemy jazdę próbną. Różnica powinna być odczuwalna po pierwszych kilkudziesięciu metrach.
REKLAMA
REKLAMA