Fiat Stilo: wymiana amortyzatorów – opis krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
Zaczniemy od tylnych, gdyż jest tu znacznie mniej pracy jak z przodu. Oczywiście najlepiej robić to z pozycji kanału, jednak ze zwyczajnego podnośnika również wykonamy ta naprawę. Po dobrym umiejscowieniu samochodu przystępujemy do demontażu amortyzatora. Będzie nam potrzebny klucz 19 oczkowy do odkręcenia górnego mocowania, 17 oczkowy do dolnego oraz 7 płaski do podtrzymania tłoczyska.
REKLAMA
Zobacz też: Fiat Stilo: jak wymienić łożysko sprężarki klimatyzacji - poradnik
Najpierw odkręcamy górę. Unosimy klapę bagażnika, zdejmujemy boczną maskownicę i odkręcamy śrubę. Po wykręceniu dołu, wyjmujemy amortyzator. Musimy uważać na gumę odboju znajdującą się we wnęce koła. Najczęściej zostaje na miejscu i po chwili wypada. Następnie przekładamy kilka elementów ze starego amortyzatora do nowego. Zaczynamy od wewnętrznego odboju (żółty). Ma on w sobie metalowy pierścień, trzeba dokładnie zapamiętać jego ułożenie i w taki sposób zamontować na nowy.
W następnej kolejności jest czarna osłona i dolny odbojnik w takim samym kolorze. Wkładamy amortyzator do samochodu i montujemy w odwrotnej kolejności.
Przednie amortyzatory
REKLAMA
Tutaj wymiana jest trochę trudniejsza. Unosimy cały samochód do góry. Możemy najpierw jedną stronę potem drugą, wszystko zależy od możliwości naszego garażu. Otwieramy przednią maskę i odkręcamy górne mocowanie amortyzatora za pomocą klucza 17, luzujemy również dolną śrubę. Zdejmujemy koło ze strony, od której zaczynamy. Kolejny krok to demontaż łącznika stabilizatora. Nie musimy go wyjmować, wyskoczy przy wyjmowaniu kolumny. Wystarczy tylko odkręcić mocujące go śruby.
Wykręcamy do końca dolne mocowanie i wyjmujemy kolumnę z samochodu. Zakładamy ściągacz do sprężyn i ściskamy ją. Odkręcamy nakrętkę z góry amortyzatora, demontujemy wszystkie elementy a na końcu sprężynę. Ze starego przekładamy mocowanie na czujnik ABS, zazwyczaj w szarym kolorze oraz dolną gumową podkładkę. Montujemy sprężynę i wszystkie pozostałe górne elementy. Ważne, żeby zachować taką samą kolejność, w jakiej były zamontowane.
Wkładamy kolumnę do samochodu. Najlepiej przykręcić delikatnie górę i zacząć montować dół. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wymianę przeprowadzamy w analogiczny sposób po drugiej stronie auta. Na koniec warto udać się na sprawdzenie zbieżności kół.
Zobacz też: Daewoo Matiz: wymiana tylnych amortyzatorów. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA