REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Diagnoza usterek zawieszenia – czy możemy zrobić to sami?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. Jeep
Fot. Jeep

REKLAMA

REKLAMA

Gdy w czasie jazdy usłyszymy jakiś niepokojący dźwięk, przypominamy sobie, że części auta się zużywają i należy dbać o ich stan. Takim podzespołem jest niewątpliwie zawieszenie auta. Czy możemy sami zdiagnozować usterkę?

Oczywiście, że możemy. Nie wymaga to specjalistycznej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej. Wystarczy słuch i kilka rad, które pomogą stwierdzić, czy coś jest nie tak z zawieszeniem w naszym aucie.

REKLAMA

Głuchy łoskot – tuleje metalowo gumowe

Jedziemy po kocich łbach, lub dziurawej drodze i słyszymy bardzo głośne dudnienie dochodzące z kół, niekiedy również czujemy wibracje przenoszące się na kierownicę. Takie odgłosy to efekt zużytych i powybijanych tulei gumowych zawieszenia.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Tłumią one wibracje na połączeniach wahaczy z podwoziem. Kiedy są uszkodzone, na połączeniach tych powstają luzy, co powoduje, że każde najechanie na wybój kończy się wybiciem przegubu lub połączenia i uderzaniem o siebie metalowych części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To samochód a nie łódź - amortyzatory

Objawem ich uszkodzenia jest np. głębokie nurkowanie przodu podczas ostrego hamowania lub bujanie się samochodu, kiedy pokonujemy próg zwalniający a także utrata przyczepności na zakrętach.

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory oznaczają, że podczas rozpędzania samochodu, koła na ułamki sekund buksują, a my nie przyspieszamy efektywnie, auto na zakrętach bardzo mocno się wychyla, i jest niestabilne przy szybszej jeździe. Dodatkowym testem jest prosta czynność. Należy oprzeć się przy dowolnym błotniku przedniej a potem tylnej osi pojazdu, a następnie napierać swoim ciężarem tak, aby auto „usiadło” . Możemy robić to cyklicznie, jakbyśmy chcieli je rozbujać. 

Jeśli skończymy, a auto zachybocze się tylko w jedną stronę (do góry) i tam pozostanie, amortyzatory są sprawne. Jeśli auto będzie się bujać do góry i do dołu w coraz mniejszym stopniu to znaczy, że należy natychmiast wymienić amortyzatory.

Pamiętajmy, że amortyzatory wymieniamy parami, po 2 na każdą oś, nigdy pojedynczo.

Krzywo stoi – pęknięta sprężyna

Pęknięta sprężyna sprawi, że auto przechylone będzie na jedną ze stron. Kiedy pęknie, to siła z jaką podtrzymuje ona nadwozie maleje i przez to właśnie widać efekt przechylenia bryły auta. Jeśli zauważymy taki stan rzeczy, warto spojrzeć pod auto i obejrzeć, w jakim stanie jest każda ze sprężyn. Po takiej inspekcji na pewno będziemy wiedzieli, co jest nie tak. Podobnie jak w kwestii amortyzatorów, sprężyny również wymieniamy parami.

Koła piszczą – zła geometria

Jeśli słyszymy podczas jazdy na wprost, że koła potocznie mówiąc piszczą, oznacza to że mamy źle ustawioną geometrię przednich lub tylnych kół. Najczęściej problem ten występuje na kołach przednich i jest spowodowany najczęściej uszkodzeniem mechanicznym - na przykład wygięciem drążka kierowniczego. Dodatkowym testem będzie sprawdzenie stanu bieżnika opon. Jeśli mamy problem z geometrią, z pewnością nie będzie on równomiernie zużyty.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Liczy się reakcja

Jeśli już wiemy, jak wyglądają podstawowe symptomy występowania uszkodzeń zawieszenia, nie lekceważmy nawet ich początkowych objawów. Małe usterki uda nam się łatwo i w miarę tanio usunąć. Jeśli je zignorujemy, problem uderzy ze zdwojoną siłą, ponieważ uszkodzeniu mogą ulegać kolejne elementy, a to oznaczać będzie konieczność wykonania generalnego remontu układu zawieszenia w naszym aucie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA