REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Diagnoza usterek zawieszenia – czy możemy zrobić to sami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. Jeep
Fot. Jeep

REKLAMA

REKLAMA


Gdy w czasie jazdy usłyszymy jakiś niepokojący dźwięk, przypominamy sobie, że części auta się zużywają i należy dbać o ich stan. Takim podzespołem jest niewątpliwie zawieszenie auta. Czy możemy sami zdiagnozować usterkę?

Oczywiście, że możemy. Nie wymaga to specjalistycznej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej. Wystarczy słuch i kilka rad, które pomogą stwierdzić, czy coś jest nie tak z zawieszeniem w naszym aucie.

REKLAMA

REKLAMA

Głuchy łoskot – tuleje metalowo gumowe

Jedziemy po kocich łbach, lub dziurawej drodze i słyszymy bardzo głośne dudnienie dochodzące z kół, niekiedy również czujemy wibracje przenoszące się na kierownicę. Takie odgłosy to efekt zużytych i powybijanych tulei gumowych zawieszenia.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

REKLAMA

Tłumią one wibracje na połączeniach wahaczy z podwoziem. Kiedy są uszkodzone, na połączeniach tych powstają luzy, co powoduje, że każde najechanie na wybój kończy się wybiciem przegubu lub połączenia i uderzaniem o siebie metalowych części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To samochód a nie łódź - amortyzatory

Objawem ich uszkodzenia jest np. głębokie nurkowanie przodu podczas ostrego hamowania lub bujanie się samochodu, kiedy pokonujemy próg zwalniający a także utrata przyczepności na zakrętach.

Uszkodzone amortyzatory oznaczają, że podczas rozpędzania samochodu, koła na ułamki sekund buksują, a my nie przyspieszamy efektywnie, auto na zakrętach bardzo mocno się wychyla, i jest niestabilne przy szybszej jeździe. Dodatkowym testem jest prosta czynność. Należy oprzeć się przy dowolnym błotniku przedniej a potem tylnej osi pojazdu, a następnie napierać swoim ciężarem tak, aby auto „usiadło” . Możemy robić to cyklicznie, jakbyśmy chcieli je rozbujać. 

Jeśli skończymy, a auto zachybocze się tylko w jedną stronę (do góry) i tam pozostanie, amortyzatory są sprawne. Jeśli auto będzie się bujać do góry i do dołu w coraz mniejszym stopniu to znaczy, że należy natychmiast wymienić amortyzatory.

Pamiętajmy, że amortyzatory wymieniamy parami, po 2 na każdą oś, nigdy pojedynczo.

Krzywo stoi – pęknięta sprężyna

Pęknięta sprężyna sprawi, że auto przechylone będzie na jedną ze stron. Kiedy pęknie, to siła z jaką podtrzymuje ona nadwozie maleje i przez to właśnie widać efekt przechylenia bryły auta. Jeśli zauważymy taki stan rzeczy, warto spojrzeć pod auto i obejrzeć, w jakim stanie jest każda ze sprężyn. Po takiej inspekcji na pewno będziemy wiedzieli, co jest nie tak. Podobnie jak w kwestii amortyzatorów, sprężyny również wymieniamy parami.

Koła piszczą – zła geometria

Jeśli słyszymy podczas jazdy na wprost, że koła potocznie mówiąc piszczą, oznacza to że mamy źle ustawioną geometrię przednich lub tylnych kół. Najczęściej problem ten występuje na kołach przednich i jest spowodowany najczęściej uszkodzeniem mechanicznym - na przykład wygięciem drążka kierowniczego. Dodatkowym testem będzie sprawdzenie stanu bieżnika opon. Jeśli mamy problem z geometrią, z pewnością nie będzie on równomiernie zużyty.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Liczy się reakcja

Jeśli już wiemy, jak wyglądają podstawowe symptomy występowania uszkodzeń zawieszenia, nie lekceważmy nawet ich początkowych objawów. Małe usterki uda nam się łatwo i w miarę tanio usunąć. Jeśli je zignorujemy, problem uderzy ze zdwojoną siłą, ponieważ uszkodzeniu mogą ulegać kolejne elementy, a to oznaczać będzie konieczność wykonania generalnego remontu układu zawieszenia w naszym aucie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA