REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Diagnoza usterek zawieszenia – czy możemy zrobić to sami?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. Jeep
Fot. Jeep

REKLAMA

REKLAMA

Gdy w czasie jazdy usłyszymy jakiś niepokojący dźwięk, przypominamy sobie, że części auta się zużywają i należy dbać o ich stan. Takim podzespołem jest niewątpliwie zawieszenie auta. Czy możemy sami zdiagnozować usterkę?

Oczywiście, że możemy. Nie wymaga to specjalistycznej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej. Wystarczy słuch i kilka rad, które pomogą stwierdzić, czy coś jest nie tak z zawieszeniem w naszym aucie.

REKLAMA

Głuchy łoskot – tuleje metalowo gumowe

Jedziemy po kocich łbach, lub dziurawej drodze i słyszymy bardzo głośne dudnienie dochodzące z kół, niekiedy również czujemy wibracje przenoszące się na kierownicę. Takie odgłosy to efekt zużytych i powybijanych tulei gumowych zawieszenia.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Tłumią one wibracje na połączeniach wahaczy z podwoziem. Kiedy są uszkodzone, na połączeniach tych powstają luzy, co powoduje, że każde najechanie na wybój kończy się wybiciem przegubu lub połączenia i uderzaniem o siebie metalowych części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To samochód a nie łódź - amortyzatory

Objawem ich uszkodzenia jest np. głębokie nurkowanie przodu podczas ostrego hamowania lub bujanie się samochodu, kiedy pokonujemy próg zwalniający a także utrata przyczepności na zakrętach.

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory oznaczają, że podczas rozpędzania samochodu, koła na ułamki sekund buksują, a my nie przyspieszamy efektywnie, auto na zakrętach bardzo mocno się wychyla, i jest niestabilne przy szybszej jeździe. Dodatkowym testem jest prosta czynność. Należy oprzeć się przy dowolnym błotniku przedniej a potem tylnej osi pojazdu, a następnie napierać swoim ciężarem tak, aby auto „usiadło” . Możemy robić to cyklicznie, jakbyśmy chcieli je rozbujać. 

Jeśli skończymy, a auto zachybocze się tylko w jedną stronę (do góry) i tam pozostanie, amortyzatory są sprawne. Jeśli auto będzie się bujać do góry i do dołu w coraz mniejszym stopniu to znaczy, że należy natychmiast wymienić amortyzatory.

Pamiętajmy, że amortyzatory wymieniamy parami, po 2 na każdą oś, nigdy pojedynczo.

Krzywo stoi – pęknięta sprężyna

Pęknięta sprężyna sprawi, że auto przechylone będzie na jedną ze stron. Kiedy pęknie, to siła z jaką podtrzymuje ona nadwozie maleje i przez to właśnie widać efekt przechylenia bryły auta. Jeśli zauważymy taki stan rzeczy, warto spojrzeć pod auto i obejrzeć, w jakim stanie jest każda ze sprężyn. Po takiej inspekcji na pewno będziemy wiedzieli, co jest nie tak. Podobnie jak w kwestii amortyzatorów, sprężyny również wymieniamy parami.

Koła piszczą – zła geometria

Jeśli słyszymy podczas jazdy na wprost, że koła potocznie mówiąc piszczą, oznacza to że mamy źle ustawioną geometrię przednich lub tylnych kół. Najczęściej problem ten występuje na kołach przednich i jest spowodowany najczęściej uszkodzeniem mechanicznym - na przykład wygięciem drążka kierowniczego. Dodatkowym testem będzie sprawdzenie stanu bieżnika opon. Jeśli mamy problem z geometrią, z pewnością nie będzie on równomiernie zużyty.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Liczy się reakcja

Jeśli już wiemy, jak wyglądają podstawowe symptomy występowania uszkodzeń zawieszenia, nie lekceważmy nawet ich początkowych objawów. Małe usterki uda nam się łatwo i w miarę tanio usunąć. Jeśli je zignorujemy, problem uderzy ze zdwojoną siłą, ponieważ uszkodzeniu mogą ulegać kolejne elementy, a to oznaczać będzie konieczność wykonania generalnego remontu układu zawieszenia w naszym aucie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA