REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Diagnoza usterek zawieszenia – czy możemy zrobić to sami?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Fot. Jeep
Fot. Jeep

REKLAMA

REKLAMA


Gdy w czasie jazdy usłyszymy jakiś niepokojący dźwięk, przypominamy sobie, że części auta się zużywają i należy dbać o ich stan. Takim podzespołem jest niewątpliwie zawieszenie auta. Czy możemy sami zdiagnozować usterkę?

Oczywiście, że możemy. Nie wymaga to specjalistycznej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej. Wystarczy słuch i kilka rad, które pomogą stwierdzić, czy coś jest nie tak z zawieszeniem w naszym aucie.

REKLAMA

REKLAMA

Głuchy łoskot – tuleje metalowo gumowe

Jedziemy po kocich łbach, lub dziurawej drodze i słyszymy bardzo głośne dudnienie dochodzące z kół, niekiedy również czujemy wibracje przenoszące się na kierownicę. Takie odgłosy to efekt zużytych i powybijanych tulei gumowych zawieszenia.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

REKLAMA

Tłumią one wibracje na połączeniach wahaczy z podwoziem. Kiedy są uszkodzone, na połączeniach tych powstają luzy, co powoduje, że każde najechanie na wybój kończy się wybiciem przegubu lub połączenia i uderzaniem o siebie metalowych części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To samochód a nie łódź - amortyzatory

Objawem ich uszkodzenia jest np. głębokie nurkowanie przodu podczas ostrego hamowania lub bujanie się samochodu, kiedy pokonujemy próg zwalniający a także utrata przyczepności na zakrętach.

Uszkodzone amortyzatory oznaczają, że podczas rozpędzania samochodu, koła na ułamki sekund buksują, a my nie przyspieszamy efektywnie, auto na zakrętach bardzo mocno się wychyla, i jest niestabilne przy szybszej jeździe. Dodatkowym testem jest prosta czynność. Należy oprzeć się przy dowolnym błotniku przedniej a potem tylnej osi pojazdu, a następnie napierać swoim ciężarem tak, aby auto „usiadło” . Możemy robić to cyklicznie, jakbyśmy chcieli je rozbujać. 

Jeśli skończymy, a auto zachybocze się tylko w jedną stronę (do góry) i tam pozostanie, amortyzatory są sprawne. Jeśli auto będzie się bujać do góry i do dołu w coraz mniejszym stopniu to znaczy, że należy natychmiast wymienić amortyzatory.

Pamiętajmy, że amortyzatory wymieniamy parami, po 2 na każdą oś, nigdy pojedynczo.

Krzywo stoi – pęknięta sprężyna

Pęknięta sprężyna sprawi, że auto przechylone będzie na jedną ze stron. Kiedy pęknie, to siła z jaką podtrzymuje ona nadwozie maleje i przez to właśnie widać efekt przechylenia bryły auta. Jeśli zauważymy taki stan rzeczy, warto spojrzeć pod auto i obejrzeć, w jakim stanie jest każda ze sprężyn. Po takiej inspekcji na pewno będziemy wiedzieli, co jest nie tak. Podobnie jak w kwestii amortyzatorów, sprężyny również wymieniamy parami.

Koła piszczą – zła geometria

Jeśli słyszymy podczas jazdy na wprost, że koła potocznie mówiąc piszczą, oznacza to że mamy źle ustawioną geometrię przednich lub tylnych kół. Najczęściej problem ten występuje na kołach przednich i jest spowodowany najczęściej uszkodzeniem mechanicznym - na przykład wygięciem drążka kierowniczego. Dodatkowym testem będzie sprawdzenie stanu bieżnika opon. Jeśli mamy problem z geometrią, z pewnością nie będzie on równomiernie zużyty.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Liczy się reakcja

Jeśli już wiemy, jak wyglądają podstawowe symptomy występowania uszkodzeń zawieszenia, nie lekceważmy nawet ich początkowych objawów. Małe usterki uda nam się łatwo i w miarę tanio usunąć. Jeśli je zignorujemy, problem uderzy ze zdwojoną siłą, ponieważ uszkodzeniu mogą ulegać kolejne elementy, a to oznaczać będzie konieczność wykonania generalnego remontu układu zawieszenia w naszym aucie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA