Mercedes A klasa W168: demontaż kierownicy
REKLAMA
REKLAMA
Poradnik ten będzie zawierał opis demontażu poduszki powietrznej kierowcy, kierownicy, przewodu spiralnego oraz zespołu przełączników przy kierownicy. Zaczynamy od demontażu koła kierownicy. Pierwszy krok to odłączenie klem akumulatora. W tym przypadku zalecamy odłączenie obu klem. Dodatkowo zabezpieczamy je przed przypadkowym kontaktem z akumulatorem. Zanim zdejmiemy kierownicę, należy wymontować poduszkę powietrzną kierowcy.
REKLAMA
Teraz wkładamy śrubokręt typu Torx w otwory z tyłu kierownicy i odkręcamy dwie śruby mocujące, przytrzymując jednocześnie poduszkę powietrzną. Wyjmujemy zespół poduszki powietrznej z koła kierownicy i odpinamy od niej złącze. Odkładamy poduszkę powietrzną na bok tak, żeby nakładka kierownicy była skierowana do góry. W tym momencie możemy przystąpić do wymontowania koła kierownicy.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego
REKLAMA
Ustawiamy przednie koła do jazdy na wprost i w tej pozycji blokujemy kierownicę, poprzez wyjęcie kluczyka ze stacyjki. Następnie wyjmujemy wtyki złączy elektrycznych sygnału dźwiękowego i odkładamy je na bok. Odkręcamy śrubę mocującą kierownicę i zdejmujemy kierownicę z wału kierownicy, wysuwając jednocześnie przewody elektryczne poprzez otwory w kierownicy.
Teraz odkręcamy z koła kierownicy tłumik drgań. Jest on zamocowany za pomocą czterech śrub. Element ten nie występuje we wszystkich modelach samochodu. Demontujemy go tylko wtedy gdy będzie wymieniana kierownica.
W tej części poradnika pokażemy jak wymontować i zamontować zespół wyłączników przy kierownicy oraz przewód spiralny. Wyłączniki przy kole kierownicy są odpowiedzialne za zmianę świateł mijania na drogowe i odwrotnie, za przełączanie kierunkowskazów oraz wycieraczek. Odkręcamy śruby mocujące tak, żeby można było wyjąć przewód spiralny razem z jego obudową. Należy uważać, żeby nie wykręcić śrub całkowicie. Spowoduje to przesunięcie przewodu spiralnego i będzie konieczne wypozycjonowanie.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny
REKLAMA
Teraz zdejmujemy z wału kierownicy przewód spiralny razem z obudową. Kostka elektryczna rozłączy się samoczynnie. Odkręcamy trzy śruby i ściągamy zespół wyłączników z wału kierowniczego. Złącze wielostykowe również rozłączy się samoczynnie. Przechodzimy do montażu. Na początku należy upewnić się czy koła przednie są ustawione do jazdy na wprost. Następnie nasuwamy zespół wyłączników na wał kierownicy i dociskamy złącze wielostykowe.
Teraz wkręcamy trzy śruby mocujące wyłącznik. Pamiętajmy, że krótsza śruba musi być wkręcona od strony zamka blokady kierownicy. Jeżeli wkręcimy dłuższą możemy doprowadzić do zniszczenia zamka. Następnie nasuwamy na wał kierownicy obudowę przewodu spiralnego i ustawiamy ją bezpośrednio nad złączem. Dociskamy w celu połączenia złącza. Dokręcamy dwie śruby mocujące zwracając uwagę, żeby oznaczenia znalazły się naprzeciwko siebie.
Kolejny punkt to wymontowanie i zamontowanie przewodu spiralnego. Jest to oddzielna czynność i nie musi być wykonywana jednocześnie z demontażem wyłączników. Na początku ustawiamy koła do jazdy na wprost. Odkręcamy obudowę przewodu spiralnego od kolumny kierownicy i delikatnie zdejmujemy. Śruby odkręcamy na tyle, żeby można było zdjąć przewód spiralny razem z obudową. Teraz sprawdzamy wzrokowo czy przewód nie nosi znaków uszkodzeń.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana przegubu drążka kierowniczego
Przechodzimy do montażu. Na początku upewniamy się czy koła przednie są skierowane do jazdy na wprost. Wsuwamy przewód spiralny z obudową na wał kierownicy i wkręcamy śruby mocujące. Pamiętajmy, że przewód musi zostać wyśrodkowany. Jeśli doprowadziliśmy do jego przesunięcia, to należy wykonać ta dodatkową czynność.
Ustawienie przewodu spiralnego w odpowiednim położeniu jest bardzo istotne do prawidłowego działania kierunkowskazów i poduszki powietrznej. W celu odpowiedniego ustawienia należy wkręcić całkowicie śruby mocujące w obudowę przewodu spiralnego. Teraz zwijamy przewód spiralny w lewo do momentu, aż wyczujemy delikatny opór. Spowoduje to całkowite zwinięcie przewodu spiralnego.
Następnie zwijamy przewód spiralny w prawo o 2.5 – 3 obroty, tak żeby można było przez odsłonięte otwory wkręcić śruby mocujące. W ten sposób ustawiliśmy przewód spiralny w środkowym położeniu. Warto wiedzieć, że pełen zakres zwijania przewodu spiralnego to od 5 do 6 obrotów.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Po wykonaniu tych operacji przechodzimy do zamontowania kierownicy i poduszki powietrznej. Upewniamy się, że przednie koła są skierowane do jazdy na wprost i przykręcamy tłumik drgań za pomocą czterech śrub, o ile był wcześniej wymontowany. Teraz osadzamy koło kierownicy na wielowypuście wału kierownicy tak, żeby pokryły się znaki kierownicy i wału. Wsuwamy przewody elektryczne przez otwory w kole.
Instalujemy wtyki złączy elektrycznych sygnału dźwiękowego i układamy je w taki sam sposób jak przed demontażem. Wkręcamy nową śrubę mocującą w wał kierownicy i solidnie dokręcamy. Wsuwamy wtyk złącza elektrycznego do poduszki powietrznej i osadzamy ją na swoje miejsce. Wkręcamy śruby mocujące i podłączamy klemy akumulatora.
Uruchamiamy silnik i pozostawiamy pracujący silnik na luzie. Obracamy kierownicę do oporu w prawo i lewo. Powinno to spowodować zniknięcie kontrolki ESP lub ADS.
REKLAMA
REKLAMA