REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: demontaż kierownicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 demontaż kierownicy.
Mercedes A klasa W168 demontaż kierownicy.

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż kierownicy jest złożoną operacją. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować kierownicę w Mercedesie klasy A W168.

Poradnik ten będzie zawierał opis demontażu poduszki powietrznej kierowcy, kierownicy, przewodu spiralnego oraz zespołu przełączników przy kierownicy. Zaczynamy od demontażu koła kierownicy. Pierwszy krok to odłączenie klem akumulatora. W tym przypadku zalecamy odłączenie obu klem. Dodatkowo zabezpieczamy je przed przypadkowym kontaktem z akumulatorem. Zanim zdejmiemy kierownicę, należy wymontować poduszkę powietrzną kierowcy.

REKLAMA

Teraz wkładamy śrubokręt typu Torx w otwory z tyłu kierownicy i odkręcamy dwie śruby mocujące, przytrzymując jednocześnie poduszkę powietrzną. Wyjmujemy zespół poduszki powietrznej z koła kierownicy i odpinamy od niej złącze. Odkładamy poduszkę powietrzną na bok tak, żeby nakładka kierownicy była skierowana do góry. W tym momencie możemy przystąpić do wymontowania koła kierownicy.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

REKLAMA

Ustawiamy przednie koła do jazdy na wprost i w tej pozycji blokujemy kierownicę, poprzez wyjęcie kluczyka ze stacyjki. Następnie wyjmujemy wtyki złączy elektrycznych sygnału dźwiękowego i odkładamy je na bok. Odkręcamy śrubę mocującą kierownicę i zdejmujemy kierownicę z wału kierownicy, wysuwając jednocześnie przewody elektryczne poprzez otwory w kierownicy.

Teraz odkręcamy z koła kierownicy tłumik drgań. Jest on zamocowany za pomocą czterech śrub. Element ten nie występuje we wszystkich modelach samochodu. Demontujemy go tylko wtedy gdy będzie wymieniana kierownica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tej części poradnika pokażemy jak wymontować i zamontować zespół wyłączników przy kierownicy oraz przewód spiralny. Wyłączniki przy kole kierownicy są odpowiedzialne za zmianę świateł mijania na drogowe i odwrotnie, za przełączanie kierunkowskazów oraz wycieraczek. Odkręcamy śruby mocujące tak, żeby można było wyjąć przewód spiralny razem z jego obudową. Należy uważać, żeby nie wykręcić śrub całkowicie. Spowoduje to przesunięcie przewodu spiralnego i będzie konieczne wypozycjonowanie.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny

REKLAMA

Teraz zdejmujemy z wału kierownicy przewód spiralny razem z obudową. Kostka elektryczna rozłączy się samoczynnie. Odkręcamy trzy śruby i ściągamy zespół wyłączników z wału kierowniczego. Złącze wielostykowe również rozłączy się samoczynnie. Przechodzimy do montażu. Na początku należy upewnić się czy koła przednie są ustawione do jazdy na wprost. Następnie nasuwamy zespół wyłączników na wał kierownicy i dociskamy złącze wielostykowe.

Teraz wkręcamy trzy śruby mocujące wyłącznik. Pamiętajmy, że krótsza śruba musi być wkręcona od strony zamka blokady kierownicy. Jeżeli wkręcimy dłuższą możemy doprowadzić do zniszczenia zamka. Następnie nasuwamy na wał kierownicy obudowę przewodu spiralnego i ustawiamy ją bezpośrednio nad złączem. Dociskamy w celu połączenia złącza. Dokręcamy dwie śruby mocujące zwracając uwagę, żeby oznaczenia znalazły się naprzeciwko siebie.

Kolejny punkt to wymontowanie i zamontowanie przewodu spiralnego. Jest to oddzielna czynność i nie musi być wykonywana jednocześnie z demontażem wyłączników. Na początku ustawiamy koła do jazdy na wprost. Odkręcamy obudowę przewodu spiralnego od kolumny kierownicy i delikatnie zdejmujemy. Śruby odkręcamy na tyle, żeby można było zdjąć przewód spiralny razem z obudową. Teraz sprawdzamy wzrokowo czy przewód nie nosi znaków uszkodzeń.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana przegubu drążka kierowniczego

Przechodzimy do montażu. Na początku upewniamy się czy koła przednie są skierowane do jazdy na wprost. Wsuwamy przewód spiralny z obudową na wał kierownicy i wkręcamy śruby mocujące. Pamiętajmy, że przewód musi zostać wyśrodkowany. Jeśli doprowadziliśmy do jego przesunięcia, to należy wykonać ta dodatkową czynność.

Ustawienie przewodu spiralnego w odpowiednim położeniu jest bardzo istotne do prawidłowego działania kierunkowskazów i poduszki powietrznej. W celu odpowiedniego ustawienia należy wkręcić całkowicie śruby mocujące w obudowę przewodu spiralnego. Teraz zwijamy przewód spiralny w lewo do momentu, aż wyczujemy delikatny opór. Spowoduje to całkowite zwinięcie przewodu spiralnego.

Następnie zwijamy przewód spiralny w prawo o 2.5 – 3 obroty, tak żeby można było przez odsłonięte otwory wkręcić śruby mocujące. W ten sposób ustawiliśmy przewód spiralny w środkowym położeniu. Warto wiedzieć, że pełen zakres zwijania przewodu spiralnego to od 5 do 6 obrotów.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Po wykonaniu tych operacji przechodzimy do zamontowania kierownicy i poduszki powietrznej. Upewniamy się, że przednie koła są skierowane do jazdy na wprost i przykręcamy tłumik drgań za pomocą czterech śrub, o ile był wcześniej wymontowany. Teraz osadzamy koło kierownicy na wielowypuście wału kierownicy tak, żeby pokryły się znaki kierownicy i wału. Wsuwamy przewody elektryczne przez otwory w kole.

Instalujemy wtyki złączy elektrycznych sygnału dźwiękowego i układamy je w taki sam sposób jak przed demontażem. Wkręcamy nową śrubę mocującą w wał kierownicy i solidnie dokręcamy. Wsuwamy wtyk złącza elektrycznego do poduszki powietrznej i osadzamy ją na swoje miejsce. Wkręcamy śruby mocujące i podłączamy klemy akumulatora.

Uruchamiamy silnik i pozostawiamy pracujący silnik na luzie. Obracamy kierownicę do oporu w prawo i lewo. Powinno to spowodować zniknięcie kontrolki ESP lub ADS.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA