REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana szczęk hamulca ręcznego.
Mercedes A klasa W168 wymiana szczęk hamulca ręcznego.

REKLAMA

REKLAMA

Szczęki hamulca ręcznego również ulegają zużyciu, tak jak tradycyjne klocki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki hamulca ręcznego w Mercedesie W168 klasy A.

W modelach wyposażonych w tylne hamulce tarczowe mamy do czynienia ze zintegrowanym bębnem hamulcowym hamulca ręcznego. W przypadku częstego używania hamulca ręcznego do zatrzymania samochodu, następuje zużycie szczęk hamulcowych.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i przystępujemy do pracy. Na początku luzujemy śruby kół i unosimy tył samochodu. Podkładamy kliny pod przednie koła i ustawiamy „kobyłki”. Opuszczamy samochód do momentu aż oprze się na podstawkach i odkręcamy do końca śruby kół i zdejmujemy koła. Teraz spuszczamy całkowicie dźwignię hamulca ręcznego i cofamy wieniec zębaty pokrętła regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

W tym celu demontujemy zacisk hamulcowy. Odkręcamy śruby mocujące i demontujemy wspornik zacisku hamulca z wahacza. Pamiętajmy, że do odkręcenia śrub jest potrzebny bardzo duży moment. Przed wykręceniem ich należy się upewnić, że samochód jest stabilnie ustawiony.

REKLAMA

Teraz całkowicie spuszczamy hamulec ręczny i obracamy wieniec zębaty regulacji hamulca ręcznego. W tym celu wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór śruby koła. Po prawej stronie obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Natomiast po lewej stornie obracamy wieniec od przodu do tyłu. W tym momencie odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulca i zdejmujemy ją z piasty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

Następnie odczepiamy ze szczęki hamulca sprężynę odwodzącą. W serwisach stosowany jest specjalny hak, my skorzystamy z tradycyjnego śrubokręta. Teraz obracamy piastę koła tak, żeby gwintowany otwór znalazł się nad górną sprężyną (dociskową). Za pomocą śrubokręta ściskamy delikatnie sprężynę dociskową i obracamy ją o ¼ obrotu i odczepiamy. W identyczny sposób odczepiamy sprężynę dociskową w drugiej szczęce hamulca.

Następnie odciągamy na zewnątrz szczęki hamulca i wyjmujemy je nad kołnierzem piasty koła. Zalecamy zapamiętać położenie elementów mechanizmu regulacji hamulca. Pokrętło regulacji jest skierowane do przodu. Odczepiamy sprężynę odwodzącą ze szczęki hamulca i wyjmujemy mechanizm regulacyjny. Na końcu wyciskamy sworzeń z zamka rozpieracza i wypinamy z zamka linkę hamulca ręcznego.

Przechodzimy do montażu. Na początku oglądamy okładziny cierne. Jeśli są nadpalone to należy również wymienić sprężyny odwodzące szczęki. Teraz nakładamy cienką warstwę pasty odpornej na wysokie temperatury na wszystkie powierzchnie robocze. Rozkręcamy mechanizm regulacji hamulca i smarujemy tą samą pastą gwint elementu dociskowego oraz cylindryczną część pokrętła regulacji.

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

Wkręcamy do końca element dociskowy w pokrętło regulacji i osadzamy na tulejce dociskowej. Montujemy linkę razem ze sworzniem do zamka rozpieracza i dociskamy zamek rozpieracza w kierunku wspornika zacisku hamulca. Pamiętajmy, że ruchoma cześć zamka powinna być skierowana do góry. Teraz osadzamy mechanizm regulacji hamulca ręcznego między szczęki hamulca tak, żeby element dociskowy był skierowany do kierunku jazdy.

Montujemy pierwszą sprężynę odwodzącą – po stronie mechanizmu regulacji, za obie szczęki hamulca. Teraz odciągamy od siebie szczęki hamulca i przekładamy nad kołnierzem piasty koła, po czym osadzamy w zamku rozpieracza. Następnie wkładamy śrubokręt w otwór gwintowany w piaście i osadzamy sprężynę dociskową w szczęce hamulca. Ściskamy delikatnie sprężynę i obracamy ją o ¼ obrotu. W ten sposób zaczepiamy ją o pierścień osłonowy. Na końcu sprawdzamy czy sprężyna jest prawidłowo osadzona. W identyczny sposób osadzamy sprężynę dociskową w drugiej szczęce hamulca.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Druga sprężyna odwodząca może mieć na swoich końcach zaczepy o różnej długości. Drugą sprężynę odwodzącą od strony zamka rozpieracza osadzamy krótszym zaczepem w górnej szczęce hamulca. Następnie za pomocą śrubokręta osadzamy dłuższy zaczep w dolnej szczęce hamulca.

Przystępujemy do montażu tarczy i zacisku. Osadzamy ją na piaście koła i dokręcamy śrubę mocującą. Przykręcamy zacisk hamulcowy razem z klockami. Pamiętajmy o solidnym dokręceniu mocowań. Teraz należy wyregulować hamulec ręczny. Wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór i w przypadku koła prawego obracamy wieniec regulacji od przodu do tyłu. W przypadku koła lewego obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Wieniec musi być obrócony na tyle, żeby szczęki hamulca przylgnęły do bębna hamulca ręcznego tak, żeby nie można było obrócić koła.

Następnie obracamy pokrętło tak, żeby można było swobodnie obracać kołami. Oba wieńce cofamy o taką samą ilość wieńców. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec udajemy się na jazdę próbną.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA