REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie pojazdu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pod pojęciem „zawieszenie pojazdu” ukrywają się wszystkie zespoły i pojedyncze elementy, za pomocą których karoseria łączy się z kołami. Są to więc jedne z najważniejszych elementów pojazdu, odpowiedzialnych za komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Zawieszenia dzielą się na trzy rodzaje: niezależne, kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary nie mają żadnego wpływu na ruchy drugiego koła, zależne – kiedy oba koła są ze sobą połączone sztywnym elementem, np. sztywną osią mostu i ruchy pionowe jednego z kół wpływają na ruchy i pracę drugiego z kół, oraz połowicznie zależne (półzależne), kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary tylko częściowo oddziałują na ruchy drugiego koła.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależne zawieszenie jest tak zbudowane, że każde z kół danej pary może wykonywać swobodne ruchy całkowicie niezależnie od drugiego koła, jak to się dzieje np. w przypadku kolumn MacPhersona. Koła te są połączone ze sobą jedynie elementami układu kierowniczego.

W przypadku zawieszenia zależnego pionowy ruch jednego z kół w istotny sposób wpływa na ruch drugiego koła pary. Dzieje się tak między innymi w przypadku sztywnej tylnej osi, podpartej dwoma resorami. Taka oś jest utrzymywana w położeniu prostopadłym do osi podłużnej samochodu za pomocą dodatkowych elementów stabilizujących.

Zawieszenie półzależne było stosowane w małych, tanich pojazdach. Jego zasadniczym elementem był poprzeczny, pojedynczy resor piórowy, natomiast każde z kół danej pary miało odrębne wahacze. Innym rodzajem zawieszenia półzależnego jest tzw. belka skrętna, która pozwala na dość swobodne obroty wahaczy tylnych kół, usztywniając jednocześnie całą konstrukcję zawieszenia w płaszczyźnie poprzecznej do osi podłużnej samochodu. Jest to rozwiązanie tanie i przez swoją prostotę bardzo prymitywne, nie stosowane od wielu lat.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstruktorzy pojazdów stosowali i nadal stosują przeróżne rozwiązania systemów zawieszenia, mające na celu podniesienie komfortu jazdy i jej bezpieczeństwo. Są to wahacze o specjalnej konstrukcji, wyposażone w drążki stabilizujące i ustalające ich położenie, poprzeczne drążki reakcyjne (tzw. drążki Panharda) przenoszące siły poprzeczne, działające na koło, na przeciwną stronę karoserii, dzięki czemu jest zachowywana prawidłowa geometria zawieszenia, i inne elementy.

Dla wytłumienia hałasów, przenoszonych z kół na karoserię pojazdu wszystkie elementy zawieszenia są z nią połączone w sposób elastyczny. W przypadku wahaczy i resorów są to tuleje metalowo-gumowe, zwane popularnie silentblokami (od ang. silent = cicho).

Zobacz też: Amortyzatory

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA