REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana łożyska koła tylnego

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana łożyska koła tylnego
Opel Vectra A wymiana łożyska koła tylnego

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone łożysko koła należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić łożysko koła tylnego w Oplu Vectrze A.

Uszkodzone łożysko koła można bardzo łatwo zdiagnozować. Jeżeli podczas jazdy słyszymy bardzo głośne huczenie w tylnej części pojazdu to najprawdopodobniej łożysko wymaga natychmiastowej wymiany. Mocno uszkodzone łożysko będzie również słychać kiedy zakręcimy kołem kiedy samochód jest uniesiony. Zanim przystąpimy do naprawy musimy kupić odpowiednie łożysko. Polecamy wybierać spośród sprawdzonych firm. Tanie zamienniki zazwyczaj nie są trwałe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska kół tylnych?

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koło. Teraz podnosimy tył samochodu za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy podstawki. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koło i spuszczamy hamulec ręczny. Zwracamy dużą uwagę na zabezpieczenie auta, najlepiej podstawić kliny drewniane pod koła. W przypadku hamulców tarczowych należy zdemontować zacisk hamulca i podwiesić drutem do zawieszenia. Nie można dopuścić, żeby wisiał swobodnie na przewodzie hamulcowym. W hamulcach bębnowych należy wymontować bęben.

Teraz zdejmujemy dekielek z piasty koła. W tym celu należy go podważyć za pomocą śrubokręta. Jeśli będą problemy z wyjęciem to najprawdopodobniej będziemy musieli zniszczyć dekielek i przy montażu zastosować nowy. Jest to bardzo ważny element, gdyż przez nieszczelny dekiel dostawać się będzie woda, która ponownie uszkodzi łożysko. Zdejmujemy zawleczkę z nakrętki czopa piasty i odkręcamy nakrętkę.

REKLAMA

Zsuwamy piastę z czopa. W razie problemów cofamy śrubę regulacyjną szczęk hamulca ręcznego. Demontujemy z piasty pierścień uszczelniający. Wykonujemy to za pomocą dużego śrubokręta płaskiego lub metalowej łyżki monterskiej. Teraz wyjmujemy z piasty wewnętrzne łożysko stożkowe. Jeżeli z jakichkolwiek powodów mamy zamiar montować powtórnie to łożysko to należy uważać, żeby nie uległo zanieczyszczeniu. Pod żadnym pozorem nie należy myć łożysk. Pamiętajmy, że wszystkie nieczystości, które się dostaną do łożyska są nie do usunięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana półosi napędowej

Kolejny krok to wybicie z piasty zewnętrznych pierścieni łożyska zewnętrznego i wewnętrznego. W warsztatach stosowane są specjalne narzędzia. Jednak nie każdy ma do nich dostęp dlatego można je zastąpić odpowiednim miedzianym prętem. Należy go przystawiać w różnych miejscach na obwodzie pierścienia i uderzać delikatnie młotkiem. Wybijanie w jednym miejscu doprowadzi do przekrzywienia pierścienia. Pręt nie może mieć ostrych zakończeń, żeby nie uszkodzić powierzchni pierścienia.

Na końcu czyścimy czop piasty i bęben hamulca za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Przechodzimy do montażu. Najpierw należy wbić do końca zewnętrzny pierścień łożyska. Do tego również stosowane jest specjalne narzędzie, które jest wykorzystywane w warsztatach. Nie każdy ma dostęp do takich narzędzi dlatego dobrą alternatywą pozostaje rurka o odpowiedniej średnicy. Za jej pomocą wbijamy delikatnie pierścień.

Łożysko wypełniamy dokładnie smarem do łożysk. Jeżeli mamy problem z wyborem odpowiedniego smaru można zakupić odpowiedni smar w sklepie firmowym Opla. Teraz wkładamy w piastę łożysko wewnętrzne i wypełniamy smarem pierścień uszczelniający i wciskamy w piastę. Najlepiej zrobić to za pomocą małej prasy poprzez odpowiednią tuleje. W przypadku braku dostępu do prasy można wbić pierścień przykładając tuleję i uderzając młotkiem. Jednak taka praca jest bardzo czasochłonna.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Pamiętajmy, że pierścień uszczelniający powinien być wymieniony. Jeżeli jest uszkodzony lub niepoprawnie zamontowany to będzie przepuszczał wilgoć do łożysk. Efektem tego będzie stanowcze skrócenie ich eksploatacji. Następnie wypełniamy smarem pustą przestrzeń w piaście. Nasuwamy na czop piastę z posmarowanym łożyskiem zewnętrznym. Nasadzamy podkładkę i wkręcamy ręcznie nakrętkę koronową i wciskamy miseczkę.

W hamulcach tarczowych należy zamontować zacisk hamulca. Należy zrobić to bardzo solidnie. W przypadku hamulców bębnowych montujemy bęben. W obydwu przypadkach należy odtłuścić powierzchnie robocze za pomocą rozpuszczalnika typu nitro. Teraz sprawdzamy hamulec ręczny i ewentualnie dokonujemy regulacji. Opis, jak prawidłowo wykonać tą czynność znajduje się w oddzielnym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

Zakładamy koło i przykręcamy śruby mocujące. Opuszczamy samochód i dokręcamy do końca wszystkie śruby. Pozostaje nam udać się na jazdę próbną. Nie powinniśmy słyszeć żadnego nieprzyjemnego buczenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA