REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana łożyska koła tylnego

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana łożyska koła tylnego
Opel Vectra A wymiana łożyska koła tylnego

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone łożysko koła należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić łożysko koła tylnego w Oplu Vectrze A.

Uszkodzone łożysko koła można bardzo łatwo zdiagnozować. Jeżeli podczas jazdy słyszymy bardzo głośne huczenie w tylnej części pojazdu to najprawdopodobniej łożysko wymaga natychmiastowej wymiany. Mocno uszkodzone łożysko będzie również słychać kiedy zakręcimy kołem kiedy samochód jest uniesiony. Zanim przystąpimy do naprawy musimy kupić odpowiednie łożysko. Polecamy wybierać spośród sprawdzonych firm. Tanie zamienniki zazwyczaj nie są trwałe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska kół tylnych?

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koło. Teraz podnosimy tył samochodu za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy podstawki. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koło i spuszczamy hamulec ręczny. Zwracamy dużą uwagę na zabezpieczenie auta, najlepiej podstawić kliny drewniane pod koła. W przypadku hamulców tarczowych należy zdemontować zacisk hamulca i podwiesić drutem do zawieszenia. Nie można dopuścić, żeby wisiał swobodnie na przewodzie hamulcowym. W hamulcach bębnowych należy wymontować bęben.

Teraz zdejmujemy dekielek z piasty koła. W tym celu należy go podważyć za pomocą śrubokręta. Jeśli będą problemy z wyjęciem to najprawdopodobniej będziemy musieli zniszczyć dekielek i przy montażu zastosować nowy. Jest to bardzo ważny element, gdyż przez nieszczelny dekiel dostawać się będzie woda, która ponownie uszkodzi łożysko. Zdejmujemy zawleczkę z nakrętki czopa piasty i odkręcamy nakrętkę.

REKLAMA

Zsuwamy piastę z czopa. W razie problemów cofamy śrubę regulacyjną szczęk hamulca ręcznego. Demontujemy z piasty pierścień uszczelniający. Wykonujemy to za pomocą dużego śrubokręta płaskiego lub metalowej łyżki monterskiej. Teraz wyjmujemy z piasty wewnętrzne łożysko stożkowe. Jeżeli z jakichkolwiek powodów mamy zamiar montować powtórnie to łożysko to należy uważać, żeby nie uległo zanieczyszczeniu. Pod żadnym pozorem nie należy myć łożysk. Pamiętajmy, że wszystkie nieczystości, które się dostaną do łożyska są nie do usunięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana półosi napędowej

Kolejny krok to wybicie z piasty zewnętrznych pierścieni łożyska zewnętrznego i wewnętrznego. W warsztatach stosowane są specjalne narzędzia. Jednak nie każdy ma do nich dostęp dlatego można je zastąpić odpowiednim miedzianym prętem. Należy go przystawiać w różnych miejscach na obwodzie pierścienia i uderzać delikatnie młotkiem. Wybijanie w jednym miejscu doprowadzi do przekrzywienia pierścienia. Pręt nie może mieć ostrych zakończeń, żeby nie uszkodzić powierzchni pierścienia.

Na końcu czyścimy czop piasty i bęben hamulca za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Przechodzimy do montażu. Najpierw należy wbić do końca zewnętrzny pierścień łożyska. Do tego również stosowane jest specjalne narzędzie, które jest wykorzystywane w warsztatach. Nie każdy ma dostęp do takich narzędzi dlatego dobrą alternatywą pozostaje rurka o odpowiedniej średnicy. Za jej pomocą wbijamy delikatnie pierścień.

Łożysko wypełniamy dokładnie smarem do łożysk. Jeżeli mamy problem z wyborem odpowiedniego smaru można zakupić odpowiedni smar w sklepie firmowym Opla. Teraz wkładamy w piastę łożysko wewnętrzne i wypełniamy smarem pierścień uszczelniający i wciskamy w piastę. Najlepiej zrobić to za pomocą małej prasy poprzez odpowiednią tuleje. W przypadku braku dostępu do prasy można wbić pierścień przykładając tuleję i uderzając młotkiem. Jednak taka praca jest bardzo czasochłonna.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Pamiętajmy, że pierścień uszczelniający powinien być wymieniony. Jeżeli jest uszkodzony lub niepoprawnie zamontowany to będzie przepuszczał wilgoć do łożysk. Efektem tego będzie stanowcze skrócenie ich eksploatacji. Następnie wypełniamy smarem pustą przestrzeń w piaście. Nasuwamy na czop piastę z posmarowanym łożyskiem zewnętrznym. Nasadzamy podkładkę i wkręcamy ręcznie nakrętkę koronową i wciskamy miseczkę.

W hamulcach tarczowych należy zamontować zacisk hamulca. Należy zrobić to bardzo solidnie. W przypadku hamulców bębnowych montujemy bęben. W obydwu przypadkach należy odtłuścić powierzchnie robocze za pomocą rozpuszczalnika typu nitro. Teraz sprawdzamy hamulec ręczny i ewentualnie dokonujemy regulacji. Opis, jak prawidłowo wykonać tą czynność znajduje się w oddzielnym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

Zakładamy koło i przykręcamy śruby mocujące. Opuszczamy samochód i dokręcamy do końca wszystkie śruby. Pozostaje nam udać się na jazdę próbną. Nie powinniśmy słyszeć żadnego nieprzyjemnego buczenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA