REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana łożyska koła tylnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana łożyska koła tylnego
Opel Vectra A wymiana łożyska koła tylnego

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone łożysko koła należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić łożysko koła tylnego w Oplu Vectrze A.

Uszkodzone łożysko koła można bardzo łatwo zdiagnozować. Jeżeli podczas jazdy słyszymy bardzo głośne huczenie w tylnej części pojazdu to najprawdopodobniej łożysko wymaga natychmiastowej wymiany. Mocno uszkodzone łożysko będzie również słychać kiedy zakręcimy kołem kiedy samochód jest uniesiony. Zanim przystąpimy do naprawy musimy kupić odpowiednie łożysko. Polecamy wybierać spośród sprawdzonych firm. Tanie zamienniki zazwyczaj nie są trwałe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska kół tylnych?

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koło. Teraz podnosimy tył samochodu za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy podstawki. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koło i spuszczamy hamulec ręczny. Zwracamy dużą uwagę na zabezpieczenie auta, najlepiej podstawić kliny drewniane pod koła. W przypadku hamulców tarczowych należy zdemontować zacisk hamulca i podwiesić drutem do zawieszenia. Nie można dopuścić, żeby wisiał swobodnie na przewodzie hamulcowym. W hamulcach bębnowych należy wymontować bęben.

Teraz zdejmujemy dekielek z piasty koła. W tym celu należy go podważyć za pomocą śrubokręta. Jeśli będą problemy z wyjęciem to najprawdopodobniej będziemy musieli zniszczyć dekielek i przy montażu zastosować nowy. Jest to bardzo ważny element, gdyż przez nieszczelny dekiel dostawać się będzie woda, która ponownie uszkodzi łożysko. Zdejmujemy zawleczkę z nakrętki czopa piasty i odkręcamy nakrętkę.

Zsuwamy piastę z czopa. W razie problemów cofamy śrubę regulacyjną szczęk hamulca ręcznego. Demontujemy z piasty pierścień uszczelniający. Wykonujemy to za pomocą dużego śrubokręta płaskiego lub metalowej łyżki monterskiej. Teraz wyjmujemy z piasty wewnętrzne łożysko stożkowe. Jeżeli z jakichkolwiek powodów mamy zamiar montować powtórnie to łożysko to należy uważać, żeby nie uległo zanieczyszczeniu. Pod żadnym pozorem nie należy myć łożysk. Pamiętajmy, że wszystkie nieczystości, które się dostaną do łożyska są nie do usunięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana półosi napędowej

REKLAMA

Kolejny krok to wybicie z piasty zewnętrznych pierścieni łożyska zewnętrznego i wewnętrznego. W warsztatach stosowane są specjalne narzędzia. Jednak nie każdy ma do nich dostęp dlatego można je zastąpić odpowiednim miedzianym prętem. Należy go przystawiać w różnych miejscach na obwodzie pierścienia i uderzać delikatnie młotkiem. Wybijanie w jednym miejscu doprowadzi do przekrzywienia pierścienia. Pręt nie może mieć ostrych zakończeń, żeby nie uszkodzić powierzchni pierścienia.

Na końcu czyścimy czop piasty i bęben hamulca za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Przechodzimy do montażu. Najpierw należy wbić do końca zewnętrzny pierścień łożyska. Do tego również stosowane jest specjalne narzędzie, które jest wykorzystywane w warsztatach. Nie każdy ma dostęp do takich narzędzi dlatego dobrą alternatywą pozostaje rurka o odpowiedniej średnicy. Za jej pomocą wbijamy delikatnie pierścień.

Łożysko wypełniamy dokładnie smarem do łożysk. Jeżeli mamy problem z wyborem odpowiedniego smaru można zakupić odpowiedni smar w sklepie firmowym Opla. Teraz wkładamy w piastę łożysko wewnętrzne i wypełniamy smarem pierścień uszczelniający i wciskamy w piastę. Najlepiej zrobić to za pomocą małej prasy poprzez odpowiednią tuleje. W przypadku braku dostępu do prasy można wbić pierścień przykładając tuleję i uderzając młotkiem. Jednak taka praca jest bardzo czasochłonna.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Pamiętajmy, że pierścień uszczelniający powinien być wymieniony. Jeżeli jest uszkodzony lub niepoprawnie zamontowany to będzie przepuszczał wilgoć do łożysk. Efektem tego będzie stanowcze skrócenie ich eksploatacji. Następnie wypełniamy smarem pustą przestrzeń w piaście. Nasuwamy na czop piastę z posmarowanym łożyskiem zewnętrznym. Nasadzamy podkładkę i wkręcamy ręcznie nakrętkę koronową i wciskamy miseczkę.

W hamulcach tarczowych należy zamontować zacisk hamulca. Należy zrobić to bardzo solidnie. W przypadku hamulców bębnowych montujemy bęben. W obydwu przypadkach należy odtłuścić powierzchnie robocze za pomocą rozpuszczalnika typu nitro. Teraz sprawdzamy hamulec ręczny i ewentualnie dokonujemy regulacji. Opis, jak prawidłowo wykonać tą czynność znajduje się w oddzielnym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

Zakładamy koło i przykręcamy śruby mocujące. Opuszczamy samochód i dokręcamy do końca wszystkie śruby. Pozostaje nam udać się na jazdę próbną. Nie powinniśmy słyszeć żadnego nieprzyjemnego buczenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA