REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić?

EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do silnika Fot. Fotolia
EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do silnika Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić? Zawór recyrkulacji spalin (EGR) to element o którym większość kierowców dowiaduje się dopiero, gdy ten się popsuje... Najogólniej rzecz biorąc EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do silnika. Zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną w wydechu sadzę i cząstki stałe.

Jak działa zawór EGR?

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

REKLAMA

REKLAMA

Zawór EGR to rodzaj elektrozaworu zamontowanego w układzie wydechowym. Jego głównym zadaniem jest kierowanie części spalin z powrotem do układu dolotowego.

Taka recyrkulacja spalin pozwala dopalić najbardziej szkodliwe związki chemiczne, a zatem wpływa pozytywnie na ekologię. Warto również dodać, że sprawnie działający EGR nie wpływa na moc silnika.

Niestety zdarza się, że zawór EGR przestaje działać, zacina się – czy to w pozycji otwartej czy zamkniętej. W tym drugim przypadku usterkę zdradzi tylko pomarańczowa kontrolka awarii osprzętu silnika i skład spalin na niedogrzanym silniku.

REKLAMA

Zobacz też: Awaria zaworu EGR w Oplu Zafira - jak to naprawić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli EGR zatnie się w pozycji otwartej, wtedy dostrzeżemy już wyraźną różnicę w pracy silnika. W niektórych przedziałach obrotów będzie on tracił moc. W przypadku silników diesla charakterystyczna jest też chmura czarnego dymu wydobywająca się z wydechu.

Zobacz też: Czy opony mają okres ważności?

Wymiana zaworu EGR to ostateczność?

Awaria EGR to usterka stosunkowo łatwa do usunięcia. Zawór zacina się, gdy na ściankach wydechu nazbiera się za dużo osadu. W silnikach diesla sadza potrafi zatrzeć mechanizm już po około 60 tysiącach kilometrów, jeśli auto służy tylko do jazdy miejskiej. Dłuższe trasy sprzyjają natomiast samooczyszczaniu się zaworu EGR.

W silnikach benzynowych awaria pojawia się właściwie tylko w autach miejskich i to przy przebiegach powyżej 100 tysięcy kilometrów.

Jak już wspomnieliśmy, EGR najczęściej się zacina. Można go zatem z powodzeniem naprawić. Problem musi być najpierw zdiagnozowany poprzez odczytanie kodu usterki, a gdy już mamy pewność, że chodzi o zawór, należy go porządnie wyczyścić.

Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy

Im szybciej po pojawieniu się usterki zabierzemy się do pracy, tym lepiej. Szybka naprawa gwarantuje również, że „reanimowany” zawór dłużej nam posłuży. Trzeba również wiedzieć, że jeśli usterka pojawi się raz, to będzie się już pojawiać systematycznie co 50 - 60 tysięcy kilometrów, chyba że zdecydujemy się na wymianę EGR.

Zobacz też: Więcej porad z zakresu naprawa auta znajdziesz w serwisie Naprawa.

W benzynie zawór recyrkulacji spalin potrafi się zapchać osadami, ale najczęściej zaciera się po prostu ze starości, przez rdzę. Ponowne uruchomienie go najczęściej nie uchroni nas przed wymianą.

Naprawa zaworu EGR nie spowoduje, że kontrolka ostrzegawcza natychmiast zgaśnie. Żeby sprawdzić, czy nasza naprawa była skuteczna, konieczne będzie wykasowanie błędów diagnostycznych z pamięci „komputera”.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA