Audi A6 C4: wymiana termostatu w silniku 2.8 V6
REKLAMA
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• Duży płaski śrubokręt
• Klucz imbusowy 5, 8, 12
• Klucz nasadowy łamany 13
• Latarka lub lampa
REKLAMA
Unosimy przednią maskę i przystępujemy do procesu wymiany. Na początku demontujemy pokrywy silnika, górną i lewą. Musimy poluzować napinacz paska wielorowkowego, żeby zdjąć pasek. Robimy to, za pomocą klucza 12. Teraz przechodzimy do demontażu osłony rozrządu. Dokładnie zdejmujemy osłonę lewą i środkową. Zamocowane są one na zatrzaskach. Teraz musimy spuścić płyn z chłodnicy.
Zobacz również: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?
REKLAMA
Na początku odpinamy dolny wąż od chłodnicy oraz dwa mniejsze idące od obudowy termostatu. W tym momencie, zacznie nam spływać płyn chłodniczy.
Kolejny krok, to poluzowanie rolki napinacza rozrządu. Jest to poniekąd warunek konieczny. Nie luzując rolki, możemy mieć duże problemy z wyjęciem obudowy termostatu. Odkręcamy dwie śruby imbusowe 5, trzymające osłonę termostatu.
Wyjmujemy stary termostat i montujemy nowy. Przykręcamy osłonę zaczynając od śruby znajdującej się po prawej stronie. Podczas przykręcania, zwracamy uwagę na to, żeby uszczelka nie zsunęła się z termostatu. W tej czynności przeszkadza nam koło pasowe, dlatego najlepiej użyć przedłużki imbusa w postaci rurki. Jeżeli prawa śruba odpowiednio nam „załapie” zaczynamy przykręcać lewą. Wykonujemy to na zmianę.
Przechodzimy do napinacza rozrządu. Wkładamy obok śruby w puste miejsce imbusa 12 i napinamy rozrząd, dokręcając rolkę napinacza. Montujemy osłony rozrządu i zakładamy węże układu chłodniczego. Kolejny krok, to montaż paska wielorowkowego. Montujemy napinacz na swoje miejsce i przykręcamy go nie do końca. Zakładamy pasek, za pomocą klucza nasadowego 13 odchylamy napinacz i zakładamy pasek na rolkę.
Zobacz również: Ford Escort 1.5 Mk5: regeneracja termostatu
Jeżeli wszystko dokręcimy możemy uzupełnić układ chłodniczy płynem. Oczywiście najlepiej użyć nowego, jednak wcześniej zlany również można wykorzystać. Nalewamy płyn do poziomu max i uruchamiamy silnik. Na niezakręconym zbiorniczku, czekamy kilkanaście minut, ustawiamy ogrzewanie na max. Kiedy termostat się otworzy, poziom płynu w zbiorniczku opadnie. Dolewamy różnicę i zakręcamy korek od zbiorniczka.
REKLAMA
REKLAMA