Jak rozruszać sztangę turbiny?
REKLAMA
REKLAMA
Proces czyszczenia przedstawimy na przykładzie samochodu marki Audi z silnikiem AJM. Zacinająca się sztanga turbiny objawia się nierównomierną pracą silnika. Zazwyczaj, po przekroczeniu 3000 obr/min silnik przechodzi w tryb awaryjny. W tym momencie pojawia się kontrolka informująca o błędzie (auto z kluczem) i
REKLAMA
Zobacz również: Jak działa turbodoładowanie?
Najlepszym rozwiązaniem jest demontaż turbosprężarki, jednak jest przy tym dużo pracy. W zależności od modelu auta, dostęp do turbiny jest zróżnicowany. Dobrą metodą jest odetkanie sztangi za pomocą strzykawki. Kupujemy wężyk o średnicy 4mm i długości ok. 60cm oraz strzykawkę o pojemności 100ml. Podane wymiary wężyka, odnoszą się do Audi, w innych markach może być potrzebny o większej lub mniejszej średnicy.
Jeśli wyczuwalny jest wyraźny spadek mocy. Jest to znak, że coś złego dzieje się z turbosprężarką.
Jazda z zacinającą się turbiną jest niebezpieczna i mało ekonomiczna. Silnik w trybie serwisowym spala więcej paliwa.
Zobacz również: Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę?
Zdejmujemy pokrywę silnika i lokalizujemy „gruchę” turbosprężarki, przy której znajduje się przewód. Zdejmujemy go i nakładamy nowy. Na jego końcu montujemy strzykawkę i odciągamy tłoczek, tak, aby sztanga zaczęła się ruszać. Jeżeli nie mamy mocno zapieczonych łopatek turbosprężarki, metoda powinna przynieść efekty. Można ją powtarzać profilaktycznie, co jakiś czas. Opis można wykorzystać w innych samochodach, o ile mamy dostęp do „gruszki”.
REKLAMA
REKLAMA