Jak zmniejszyć toksyczność spalin w silniku benzynowym?
REKLAMA
REKLAMA
Jednym z najistotniejszych czynników, wpływających na zawartość w spalinach trzech najbardziej niebezpiecznych substancji, czyli dwutlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu jest skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Przez jej zubożenie można uzyskać znaczne zmniejszenie emisji tlenku węgla i węglowodorów przy równoczesnym zwiększeniu się w spalinach zawartości tlenków azotu. Wzbogacenie mieszanki zmniejsza ich emisję, za to wzrasta zawartość w spalinach tlenku węgla i węglowodorów. Jedynie regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu ma jednakowy wpływ na obecność węglowodorów i tlenków azotu w spalinach. Prawidłowo ustawiony zapłon znacznie zmniejsza ich emisję do atmosfery. Opóźnienie zapłonu w silniku niezbyt obciążonym zmniejsza ilość węglowodorów w spalinach.
REKLAMA
Zobacz również: Jak uszczelnić układ wydechowy?
REKLAMA
Wynika to między innymi z tego, że silnik ma w takich warunkach moc mniejszą od nominalnej, co dla uzyskania danej prędkości jazdy wymaga lepszego napełniania cylindrów świeżymi porcjami mieszanki, a tym samym lepszy jej stosunek do resztek spalin, które pozostają zawsze w cylindrze po suwie wydechu. Jednocześnie wzrasta temperatura spalin, co z kolei powoduje łatwiejsze wypalania palnych składników w przewodach wylotowych. Przy prawidłowo wyregulowanym zapłonie, kiedy temperatura spalin jest niższa, niż w przypadku zapłonu opóźnionego, obniża się dość wyraźnie zawartość tlenków azotu w spalinach.
Jak widać z powyższych rozważań spaliny prawidłowo wyregulowanego silnika z punktu widzenia ekonomii eksploatacji samochodu nie pozostają obojętne dla środowiska. Sytuację tę poprawia w znacznym stopniu stosowanie katalizatorów. Niestety nie wszystkie samochody są do nich dostosowane. Zmniejszenie toksyczności spalin we własnym zakresie, bez możliwości badania ich składu na bieżąco, podczas regulacji silnika w specjalistycznym warsztacie jest praktycznie niemożliwe.
Zobacz również: Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa?
Jedyne, co można zrobić, to zadbać o prawidłową, zgodną z zaleceniami producenta, regulację zarówno składu mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli o poprawne wyregulowanie gaźnika, jak i kąta wyprzedzenia zapłonu. Wszystkie poprawki i modyfikacje, wpływające na skład mieszanki i na moment jej zapłonu w cylindrach będą zawsze miały ujemny wpływ na emisję substancji toksycznych do atmosfery.
REKLAMA
REKLAMA