REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmniejszyć toksyczność spalin w silniku benzynowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Czy można we własnym zakresie zmniejszyć toksyczność spalin? Od pewnego czasu stało się modne mówienie o szkodliwym wpływie motoryzacji na środowisko. Podjęto także wiele prób rozwiązania tego problemu.

Jednym z najistotniejszych czynników, wpływających na zawartość w spalinach trzech najbardziej niebezpiecznych substancji, czyli dwutlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu jest skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Przez jej zubożenie można uzyskać znaczne zmniejszenie emisji tlenku węgla i węglowodorów przy równoczesnym zwiększeniu się w spalinach zawartości tlenków azotu. Wzbogacenie mieszanki zmniejsza ich emisję, za to wzrasta zawartość w spalinach tlenku węgla i węglowodorów. Jedynie regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu ma jednakowy wpływ na obecność węglowodorów i tlenków azotu w spalinach. Prawidłowo ustawiony  zapłon znacznie zmniejsza ich emisję do atmosfery. Opóźnienie zapłonu w silniku niezbyt obciążonym zmniejsza ilość węglowodorów w spalinach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak uszczelnić układ wydechowy?

Wynika to między innymi z tego, że silnik ma w takich warunkach moc mniejszą od nominalnej, co dla uzyskania danej prędkości jazdy wymaga lepszego napełniania cylindrów świeżymi porcjami mieszanki, a tym samym lepszy jej stosunek do resztek spalin, które pozostają zawsze w cylindrze po suwie wydechu. Jednocześnie wzrasta temperatura spalin, co z kolei powoduje łatwiejsze wypalania palnych składników w przewodach wylotowych. Przy prawidłowo wyregulowanym zapłonie, kiedy temperatura spalin jest niższa, niż w przypadku zapłonu opóźnionego, obniża się dość wyraźnie zawartość tlenków azotu w spalinach.

Jak widać z powyższych rozważań spaliny prawidłowo wyregulowanego silnika z punktu widzenia ekonomii eksploatacji samochodu nie pozostają obojętne dla środowiska. Sytuację tę poprawia w znacznym stopniu stosowanie katalizatorów. Niestety nie wszystkie samochody są do nich dostosowane. Zmniejszenie toksyczności spalin we własnym zakresie, bez możliwości badania ich składu na bieżąco, podczas regulacji silnika w specjalistycznym warsztacie jest praktycznie niemożliwe.

REKLAMA

Zobacz również: Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedyne, co można zrobić, to zadbać o prawidłową, zgodną z zaleceniami producenta, regulację zarówno składu mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli o poprawne wyregulowanie gaźnika, jak i kąta wyprzedzenia zapłonu. Wszystkie poprawki i modyfikacje, wpływające na skład mieszanki i na moment jej zapłonu w cylindrach będą zawsze miały ujemny wpływ na emisję substancji toksycznych do atmosfery.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA