REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić uszkodzony zbiornik paliwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Skoda
fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Niewielkie uszkodzenia zbiornika paliwa można usunąć we własnym zakresie. Jednak pamiętajmy, że trwałość naprawy może nie być długa.

Na rynku pojawiają się różnego rodzaju preparaty o zachęcających do kupna opisach, a służące do naprawy zbiorników paliwa, chłodnic itp.. Zwykle nie towarzyszą im rzetelne szczegółowe opisy techniczne, dlatego należy mieć do nich ograniczone zaufanie.

REKLAMA

REKLAMA

Zbiorniki paliwa współczesnych samochodów są wykonywane z dwóch rodzajów surowca: z metalu i tworzywa sztucznego. Od nich głównie zależy sposób naprawy. Zbiornik z tworzywa sztucznego należy od razu oddać do wyspecjalizowanej firmy. Wszelkie naprawy żywicą poliestrową i matą są zabiegami doraźnymi i nigdy nie wiadomo, kiedy tak wykonana łata „puści”. Nie można naprawiać we własnym zakresie aluminiowych zbiorników paliwa. Inne metalowe można lutować i łatać.

Zobacz również: Jak wymontować uszkodzony zbiornik paliwa?

Po znalezieniu miejsca przecieku należy jego otocznie bardzo dokładnie oczyścić do lśniącego metalu. Najlepiej to robić papierem lub płótnem ściernym o średniej ziarnistości (120 – 180). Starać się, aby pył ze szlifowania nie przedostał się do wnętrza zbiornika. Po starannym oczyszczeniu miejsce uszkodzone należy pokryć warstwą specjalnej pasty do lutowania lub przemyć płynem do lutowania (jest żrący!). Następnie elektryczną lutownicą o dużej mocy (co najmniej 200 watów, najlepiej – 600 watów) podgrzać silnie miejsce naprawy, drugą ręką podsuwając w pobliże grota lutownicy laskę spoiwa cynowo-ołowianego i rozprowadzając je równomiernie grotem. Proces ten nazywa się bieleniem.

REKLAMA

Lutowanie nie jest ani proste ani łatwe. Dlatego za naprawę zbiornika tą techniką może się wziąć jedynie osoba, która posiadła wcześniej umiejętność lutowania większych przedmiotów, niż występujące w układach elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy miejsce zostanie starannie pobielone, można przystąpić do właściwego uszczelniania zbiornika. Jeżeli otwór jest niewielki, można próbować go zalać samym spoiwem cynowo-ołowianym, formując nad nim wzgórek o wysokości kilku milimetrów. Jeżeli jest większy, trzeba położyć łatkę. Najlepiej wykonać ją z niezbyt grubej blachy mosiężnej lub miedzianej, wówczas łatwo będzie ją przylutować. Łatka powinna mieć zaokrąglone rogi lub być owalna. Po pobieleniu jej obustronnie należy przyłożyć ją na właściwe miejsce i przytrzymując cienkim wkrętakiem lub metalowym szpikulcem oblać jej brzegi sporą ilością spoiwa. Łatka powinna solidnie przywrzeć. Jakość lutowania poznaje się po wyglądzie powierzchni spoiwa. Powinna być jednolita, gładka (może być lekko sfalowana), lśniąca.

Zobacz również: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Po zalutowaniu lub załataniu wszystkich otworów zbiornik należy przepłukać niewielką ilością wody, następnie dokładnie osuszyć, np. na słońcu i zamontować w pojeździe, wykonując wszystkie czynności, jak podczas jego demontażu, ale w odwrotnej kolejności. Pamiętać o założeniu opasek zaciskowych na wszystkie przewody paliwowe.

Nie wolno pod żadnym pozorem stosować lutowania twardego lub spawania uszkodzonych zbiorników. Grozi to wybuchem znajdujących się w nich resztek paliwa i jego par. Nie wolno przy pracy ze zbiornikiem używać otwartego ognia ani palić tytoniu!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA