REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wymienić szyby w samochodzie?

Wymiana szyby samochodowej.
Wymiana szyby samochodowej.
NordGlass

REKLAMA

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę zanim kupimy nową szybę do samochodu? Czy jakość montażu ma znaczenie tylko w kwestii szczelności uszczelek, czy może wpływa na bezpieczeństwo?

Nowoczesny samochód to przemyślana konstrukcja, zaprojektowana ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa. Dlatego każda ingerencja w jego strukturę wymaga zastosowania materiałów i technologii, które pozwolą zachować pierwotne właściwości. Wymiana szyby czołowej jest więc niezwykle istotna - znaczenie ma materiał z jakiego jest wykonana, użyta chemia montażowa, jak i sam sposób wykonania usługi. „Musimy podjąć decyzję zarówno, jeśli chodzi o zakup samej szyby, jak i miejsca, w którym dokonamy wymiany. Te dwa elementy są tak samo istotne dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania samochodu.” – zaznacza ekspert z NordGlass.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Porysowana szyba – polerować czy wymienić?

Dzisiejsze konstrukcje samochodów "wymagają" więcej od szyb samochodowych

Brytyjskie centrum badawcze TRL przeprowadziło w 2012 roku badania w irlandzkich warsztatach specjalizujących się w wymianie szyb samochodowych. Powodem były spostrzeżenia tamtejszych mechaników, którzy zwracali uwagę na niską jakość uprzednio wymienianych szyb i nieprofesjonalny sposób ich montażu. Wyniki badań były niepokojące. Okazało się, że około 35% wymienianych szyb nie spełniało przyjętych standardów. Zarówno produkty, jak i sama usługa pozostawiały bowiem wiele do życzenia w zakresie jakości i obowiązujących norm bezpieczeństwa. Co istotne, ponad 14% szyb posiadało uszczerbki powodujące zagrożenie dla bezpieczeństwa określone jako „wysokie” lub „średnie”. Wniosek jest wiec szokujący. Szacunkowo w okresie 5 lat na irlandzkich drogach pojawiło się około 180 000 samochodów z niepoprawnie zamontowanymi, niskiej jakości szybami, wykazującymi wady konstrukcyjne. Aż około 70-80 tysięcy z nich posiadało uszkodzenia mogące poważnie zagrażać bezpieczeństwu podróżujących.

Zobacz też: Rozwarstwienie przedniej szyby - jak naprawić?

REKLAMA

„W Polsce sytuacja może wyglądać podobnie albo nawet jeszcze gorzej. Niestety w całej Europie wiedza kierowców na temat szyb samochodowych jest bardzo powierzchowna. Niepokojące jest również to, że rynek w ostatnich latach zalewają tanie szyby produkowane w Chinach. Kuszą kierowców niższą ceną, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Powszechną praktyką jest też „oszczędzanie” na wymianie, poprzez korzystanie z usług warsztatów, które nie zawsze dysponują odpowiednią technologią.” ocenia ekspert z firmy NordGlass i dodaje „Dzisiejsze konstrukcje samochodów wymagają od szyb znacznie więcej niż 20-30 lat temu. Obecnie wymiana bez zastosowania najnowocześniejszej technologii i posiadania odpowiednich umiejętności stanowi poważne ryzyko dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedynie odpowiednio zamontowana szyba odpowiednio chroni pasażerów

Mocno osadzona szyba przednia pełni bardzo istotną rolę z punktu widzenia prawidłowego działania poduszki powietrznej pasażera. Jeśli szyba wypadnie z ramy lub ulegnie całkowitemu rozbiciu, poduszka powietrzna nie znajdzie odpowiedniego oparcia, przez co nie spełni swojej podstawowej funkcji. Stwarza to dodatkowe zagrożenie znacznego obniżenia poziomu ochrony, który został przecież szczegółowo zaplanowany przez producenta samochodu.

Badania brytyjskich naukowców jednoznacznie wskazują, że źle zamontowana lub nieodpowiedniej jakości szyba jest bardziej podatna na zniszczenie i wypadnięcie w trakcie kolizji, a więc nie spełnia jakże kluczowej z punktu widzenia kierowcy i pasażerów roli ochronnej co – może nieść ze sobą tragiczne konsekwencje. Przeprowadzane symulacje komputerowe wykazały bowiem, że szyba czołowa odpowiada w blisko 40% za sztywność konstrukcyjną auta, zwłaszcza w obszarze klatki przedziału pasażerskiego. Jedynie poprawnie osadzona szyba znacznie poprawia bezpieczeństwo i chroni pasażerów przed wypadnięciem z pojazdu, zwłaszcza wtedy, gdy nie są oni przypięci pasami bezpieczeństwa. Warto podkreślić, że ryzyko poważnych i śmiertelnych urazów jest w takich przypadkach od 3 do 40 razy większe.

Zobacz też: Jak usunąć ślady po gradobiciu?

Niefachowy montaż szyby to zwiększona emisja hałasu

Niefachowa wymiana szyby czołowej może prowadzić do zwiększonej emisji hałasu i wnikania wody do przedziału pasażerskiego. „Takie sytuacje mogą wystąpić, gdy nie uzyska się idealnego, pełnego przylegania szyby na całej długości jej obwodu i otworu szybowego.” – zauważa ekspert z NordGlass. Takie spostrzeżenia wskazują, że wymiana nie została przeprowadzona z należytą starannością i profesjonalizmem. Niepoprawnie zamontowane niskiej jakości szyby wpływają na bezpieczeństwo. Warto podkreślić, że ich wadliwość może ujawnić się dopiero po jakimś czasie od montażu. Nawet niewielka i pierwotnie nieistotna nieszczelność może w pewnym momencie doprowadzić do zagrażającego bezpieczeństwu osłabienia całej konstrukcji, nie wspominając o często pojawiającej się w takich miejscach korozji.

Zobacz też: Jak tanio usunąć rysy z nadwozia?

Chcąc uniknąć tego typu zagrożeń, warto skorzystać z usług profesjonalnych stacji serwisowych, które zapewniają wysoki standard i kompleksowość oferowanych usług. Kierowcy w Polsce coraz bardziej doceniają tego typu rozwiązania, czego dowodem jest szybki rozwój największej w Polsce sieci serwisów szyb samochodowych, należącej do produkującej wysokiej jakości szyby firmy NordGlass. „Wymiana szyby samochodowej to zabieg, z którego kierowcy korzystają tylko w sytuacji, gdy szyby nie można poddać naprawie. Nie jest to więc sytuacja częsta. To dodatkowy argument, by wykonując taka usługę zwrócić szczególną uwagę na jakość szyby oraz poprawność dokonanego montażu. Korzystając z usług sprawdzonych punktów serwisowych zyskamy pewność, że obie te kwestie pozostają bez zarzutu. Na szczęście kierowcy coraz lepiej to rozumieją. Taka zmiana myślenia to efekt wzrostu świadomości znaczenia  i wpływu  stanu technicznego auta na bezpieczeństwo, uczestników ruchu drogowego” – kończy ekspert z firmy NordGlass.


Źródło: NordGlass

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA