Jak naprawić niedziałający hamulec ręczny?
REKLAMA
REKLAMA
Zanim przystąpimy do naprawy hamulca ręcznego zróbmy krótki test. Ustawiamy samochód na górce i zaciągamy powoli hamulec ręczny. Na trzeciej bądź czwartej zapadce koła muszą się zablokować. Zużyte okładziny cierne to znak, że dźwignia hamulca ma dłuższy skok. Jeśli nasze auto nadal stacza się z górki to znak, że układ hamulca awaryjnego nie działa prawidłowo.
REKLAMA
Hamulec ręczny oddziałuje najczęściej na dwa tylne koła. W niektórych modelach (np. Citroen C5, tzw. hamulec pomocniczy hamuje koła przednie). Podczas gdy ciągniemy jego dźwignię cięgło znajdujące się po środku podwozia przesuwa się do przodu. Dociśnięcie szczęki przeciwbieżnej do powierzchni roboczej bębna hamulcowego zachodzi za pomocą linek hamulca.
Zobacz też: Jak wymienić klocki hamulcowe?
REKLAMA
W przypadku kiedy hamulec ręczny nie oddziałuje na obydwa koła taką samą siłą należy wykonać jego regulację. Wyłączamy hamulec ręczny, podkładamy kliny pod przednie koła.. Następnie podnosimy tył samochodu i podkładamy pod nim podpórki.. Teraz wyjmujemy osłonę ze sztucznego tworzywa za dźwignią hamulca awaryjnego. Znajdziemy wtedy śrubę regulacji. Następnie ciągniemy dźwignię aż zatrzyma się na drugiej zapadce.
Przykręcamy nakrętkę regulacyjną, aby tylne koła zaczęły być hamowane. W tym momencie zaciągamy dźwignię na trzecią zapadkę. Jeśli wykonaliśmy to poprawnie koła powinny być zablokowane. Nakładamy niewielką ilość smaru na miejsce mocowania dźwigni hamulca awaryjnego. Na koniec montujemy z powrotem osłonę.
Zobacz też: Jak wymienić szczęki hamulcowe?
W przypadku zużycia szczęk hamulca ręcznego należy jak najszybciej wymienić. Regulacja w tym przypadku nic nie pomoże. Wymiana szczęk hamulca ręcznego wymaga demontażu kół oraz bębna hamulcowego lub tarczy, w zależności od tego jaki układ hamulcowy mamy na tylnej osi (tarczowy lub bębnowy). Okładziny wymieniamy zawsze parami i po każdej stronie.
Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej stronie auta, lub tylko jednej ze szczęk. Po wymianie szczęk hamulca ręcznego również zalecamy wyregulować hamulec awaryjny. Skok dźwigni będzie zupełnie inny jak na zużytych okładzinach. W naszych poradnikach znajdują się opisy wymiany okładzin hamulca ręcznego dla większości aut.
Zobacz też: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.