Jak wymienić cylinderki hamulcowe?
REKLAMA
REKLAMA
Era bębnów hamulcowych już się praktycznie skończyła. Są montowane jeszcze na tylnej osi w tanich lub małych autach. Uszkodzenia cylinderków hamulcowych występują zazwyczaj w trakcie eksploatacji lub podczas nieprawidłowego montażu szczęk hamulcowych. Kiedy uszkodzeniu ulega cylinderek, często zdarza się tak, że uszkodzeniu ulegają także elementy blisko cylinderka, np. samoregulator. Zaczynamy od uniesienia auta oraz zdjęcia koła. Podważamy dekielek zabezpieczający śrubę trzymającą cały bęben, po czym przystępujemy do wykręcenia nakrętki i zdjęcia bębna. Należy robić to delikatnie, by nie uszkodzić szczęk hamulcowych.
REKLAMA
Zobacz również: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?
REKLAMA
Jeżeli na wewnętrznej stronie bębnów hamulcowych utworzył się rant, wówczas musimy szczególnie uważać podczas demontażu. Jeśli rant jest bardzo duży, możemy być pewni, że podczas zdejmowania uszkodzimy szczęki hamulcowe. Wówczas musimy się liczyć także z kosztem nowych szczęk hamulcowych. Po zdjęciu bębna myjemy wszystko z rozlanego płynu hamulcowego. Takie szkody, w postaci zalania wnętrza mechanizmu płynem hamulcowym, powoduje właśnie uszkodzony cylinderek hamulcowy. Po dokładnym wyczyszczeniu musimy wszystko rozebrać. W celu demontażu szczęk, musimy zdjąć zabezpieczenie obracając je pod kątem prostym. Zazwyczaj po tej operacji wszystko się wysypie.
Kolejnym krokiem jest odkręcenie przewodów hamulcowych. Znajdują się one z tyłu bębna, wykręcamy je oraz śrubę, która trzyma cylinderek. Po tym możemy już wyjąć cylinderek i zamontować nowy. Przykręcamy go a następnie dokręcamy przewód hamulcowy. Zakładamy szczęki, jednak warto obejrzeć czy nie wymagają wymiany, jeśli wysokość okładziny jest już bardzo mała, warto wymienić szczęki. Po zamontowaniu szczęk, należy pamiętać o ich zabezpieczeniu oraz o montażu sprężyn a przede wszystkim o odpowiednim ustawieniu samoregulatora.
Zobacz również: Wymiana klocków hamulcowych
Należy przyjrzeć się, czy montaż został dobrze wykonany, gdyż każde złe ustawienie może spowodować uszkodzenie cylinderka i wyciek płynu hamulcowego. Jeżeli jesteśmy pewni, co do prawidłowości montażu, możemy założyć bęben hamulcowy. Kolejnym krokiem jest odpowietrzenie układu hamulcowego, co zostało opisane w oddzielnym poradniku. Kiedy odpowietrzymy układ, zakładamy koła i auto jest gotowe do jazdy.
Przed rozpoczęciem jazdy należy kilkakrotnie nacisnąć pedał hamulca.
Jeżeli były wymieniane szczęki, unikamy gwałtownego hamowania przez ok. 300km.
Zobacz też: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?
REKLAMA
REKLAMA