REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Jakubowski Ryszard
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo fot. Newspress
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy jest tak istotnym elementem, mającym wpływ na bezpieczną, jazdę, że nie można dopuścić na istnienie w nim nawet najmniejszych usterek. Najczęstszą z nich jest nieszczelność układu.

Nieszczelność układu hamulcowego, objawiająca się sporym ubytkiem płynu hamulcowego, może pochodzić ze zużytych jego elementów gumowych zarówno w pompie hamulcowej, jak i w cylinderkach i zaciskach hamulcowych. Tę usterkę można bardzo łatwo wykryć. Felga koła, gdzie nastąpiło rozszczelnienie, jest po wewnętrznej stronie wilgotna i brudna, a zapach pokrywającej ją czarnej substancji (mieszaniny kurzu z płynem hamulcowym) jest łudząco podobny do zapachu alkoholu spożywczego. Nieszczelna pompa hamulcowa jest wilgotna zwłaszcza od tylnej strony (bliższej kabiny pasażerskiej).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?

Gdy wykrycie nieszczelności w wyżej opisany sposób jest niemożliwe, a układ hamulcowy wydaje się być idealnie szczelny, trzeba zastosować drastyczniejszą metodę badawczą. Po uruchomieniu silnika, koniecznym, aby wspomaganie hamulców zadziałało, należy bardzo mocno wcisnąć pedał i przytrzymać go w tym położeniu tak długo, aż zacznie być odczuwalne jego powolne opadanie. Będzie to sygnał, że nieszczelność w układzie powiększyła się i będzie ją można łatwo zlokalizować. Trzeba wyłączyć silnik i po podniesieniu oraz zabezpieczeniu samochodu na solidnych kobyłkach obejrzeć bardzo dokładnie, centymetr po centymetrze wszystkie przewody hamulcowe, metalowe i elastyczne. Przeprowadzony test spowodował wytryśnięcie w miejscu nieszczelności spore ilości płynu hamulcowego. Mogła ona powstać albo na przewodzie metalowym w wyniku przetarcia go o karoserię lub niedokładnie dopasowane uchwyty go podtrzymujące, albo w wyniku starzenia się gumy przewodów elastycznych. Uszkodzony przewód natychmiast wymienić i odpowietrzyć układ hamulcowy.

Nie wolno poprzestać na wykryciu i usunięciu jednej nieszczelności układu hamulcowego. Trzeba dokładnie przejrzeć cały układ, każdy jego element.

REKLAMA

Zdarza się, na szczęście bardzo rzadko, że jedno lub więcej kół nie hamuje, lub hamuje bardzo słabo (2-30% siły hamowania) i nie można znaleźć przyczyny tego zjawiska. Gdy silne naciśnięcie pedału hamulca nie wypchnie tłoczków hamulcowych po zdjęciu szczęk lub wyjęciu klocków hamulcowych, oznacza to zatkanie się układu hamulcowego. Jego przyczyna leży prawie zawsze po stronie przewodu elastycznego. Można więc „w ciemno” ten przewód odkręcić po stronie przeciwnej niż koło, a następnie lekko nacisnąć pedał hamulca. Z przewodu hamulcowego powinien wypłynąć dość intensywnie płyn. Będzie to niezbity dowód, iż w przewodzie elastycznym wytworzył się korek ze sparciałej gumy. Należy wymienić go na nowy i odpowietrzyć cały układ hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA