REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo fot. Newspress
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy jest tak istotnym elementem, mającym wpływ na bezpieczną, jazdę, że nie można dopuścić na istnienie w nim nawet najmniejszych usterek. Najczęstszą z nich jest nieszczelność układu.

Nieszczelność układu hamulcowego, objawiająca się sporym ubytkiem płynu hamulcowego, może pochodzić ze zużytych jego elementów gumowych zarówno w pompie hamulcowej, jak i w cylinderkach i zaciskach hamulcowych. Tę usterkę można bardzo łatwo wykryć. Felga koła, gdzie nastąpiło rozszczelnienie, jest po wewnętrznej stronie wilgotna i brudna, a zapach pokrywającej ją czarnej substancji (mieszaniny kurzu z płynem hamulcowym) jest łudząco podobny do zapachu alkoholu spożywczego. Nieszczelna pompa hamulcowa jest wilgotna zwłaszcza od tylnej strony (bliższej kabiny pasażerskiej).

REKLAMA

Zobacz także: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?

Gdy wykrycie nieszczelności w wyżej opisany sposób jest niemożliwe, a układ hamulcowy wydaje się być idealnie szczelny, trzeba zastosować drastyczniejszą metodę badawczą. Po uruchomieniu silnika, koniecznym, aby wspomaganie hamulców zadziałało, należy bardzo mocno wcisnąć pedał i przytrzymać go w tym położeniu tak długo, aż zacznie być odczuwalne jego powolne opadanie. Będzie to sygnał, że nieszczelność w układzie powiększyła się i będzie ją można łatwo zlokalizować. Trzeba wyłączyć silnik i po podniesieniu oraz zabezpieczeniu samochodu na solidnych kobyłkach obejrzeć bardzo dokładnie, centymetr po centymetrze wszystkie przewody hamulcowe, metalowe i elastyczne. Przeprowadzony test spowodował wytryśnięcie w miejscu nieszczelności spore ilości płynu hamulcowego. Mogła ona powstać albo na przewodzie metalowym w wyniku przetarcia go o karoserię lub niedokładnie dopasowane uchwyty go podtrzymujące, albo w wyniku starzenia się gumy przewodów elastycznych. Uszkodzony przewód natychmiast wymienić i odpowietrzyć układ hamulcowy.

Nie wolno poprzestać na wykryciu i usunięciu jednej nieszczelności układu hamulcowego. Trzeba dokładnie przejrzeć cały układ, każdy jego element.

Zdarza się, na szczęście bardzo rzadko, że jedno lub więcej kół nie hamuje, lub hamuje bardzo słabo (2-30% siły hamowania) i nie można znaleźć przyczyny tego zjawiska. Gdy silne naciśnięcie pedału hamulca nie wypchnie tłoczków hamulcowych po zdjęciu szczęk lub wyjęciu klocków hamulcowych, oznacza to zatkanie się układu hamulcowego. Jego przyczyna leży prawie zawsze po stronie przewodu elastycznego. Można więc „w ciemno” ten przewód odkręcić po stronie przeciwnej niż koło, a następnie lekko nacisnąć pedał hamulca. Z przewodu hamulcowego powinien wypłynąć dość intensywnie płyn. Będzie to niezbity dowód, iż w przewodzie elastycznym wytworzył się korek ze sparciałej gumy. Należy wymienić go na nowy i odpowietrzyć cały układ hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA