REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo fot. Newspress
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy jest tak istotnym elementem, mającym wpływ na bezpieczną, jazdę, że nie można dopuścić na istnienie w nim nawet najmniejszych usterek. Najczęstszą z nich jest nieszczelność układu.

Nieszczelność układu hamulcowego, objawiająca się sporym ubytkiem płynu hamulcowego, może pochodzić ze zużytych jego elementów gumowych zarówno w pompie hamulcowej, jak i w cylinderkach i zaciskach hamulcowych. Tę usterkę można bardzo łatwo wykryć. Felga koła, gdzie nastąpiło rozszczelnienie, jest po wewnętrznej stronie wilgotna i brudna, a zapach pokrywającej ją czarnej substancji (mieszaniny kurzu z płynem hamulcowym) jest łudząco podobny do zapachu alkoholu spożywczego. Nieszczelna pompa hamulcowa jest wilgotna zwłaszcza od tylnej strony (bliższej kabiny pasażerskiej).

REKLAMA

Zobacz także: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?

Gdy wykrycie nieszczelności w wyżej opisany sposób jest niemożliwe, a układ hamulcowy wydaje się być idealnie szczelny, trzeba zastosować drastyczniejszą metodę badawczą. Po uruchomieniu silnika, koniecznym, aby wspomaganie hamulców zadziałało, należy bardzo mocno wcisnąć pedał i przytrzymać go w tym położeniu tak długo, aż zacznie być odczuwalne jego powolne opadanie. Będzie to sygnał, że nieszczelność w układzie powiększyła się i będzie ją można łatwo zlokalizować. Trzeba wyłączyć silnik i po podniesieniu oraz zabezpieczeniu samochodu na solidnych kobyłkach obejrzeć bardzo dokładnie, centymetr po centymetrze wszystkie przewody hamulcowe, metalowe i elastyczne. Przeprowadzony test spowodował wytryśnięcie w miejscu nieszczelności spore ilości płynu hamulcowego. Mogła ona powstać albo na przewodzie metalowym w wyniku przetarcia go o karoserię lub niedokładnie dopasowane uchwyty go podtrzymujące, albo w wyniku starzenia się gumy przewodów elastycznych. Uszkodzony przewód natychmiast wymienić i odpowietrzyć układ hamulcowy.

Nie wolno poprzestać na wykryciu i usunięciu jednej nieszczelności układu hamulcowego. Trzeba dokładnie przejrzeć cały układ, każdy jego element.

Zdarza się, na szczęście bardzo rzadko, że jedno lub więcej kół nie hamuje, lub hamuje bardzo słabo (2-30% siły hamowania) i nie można znaleźć przyczyny tego zjawiska. Gdy silne naciśnięcie pedału hamulca nie wypchnie tłoczków hamulcowych po zdjęciu szczęk lub wyjęciu klocków hamulcowych, oznacza to zatkanie się układu hamulcowego. Jego przyczyna leży prawie zawsze po stronie przewodu elastycznego. Można więc „w ciemno” ten przewód odkręcić po stronie przeciwnej niż koło, a następnie lekko nacisnąć pedał hamulca. Z przewodu hamulcowego powinien wypłynąć dość intensywnie płyn. Będzie to niezbity dowód, iż w przewodzie elastycznym wytworzył się korek ze sparciałej gumy. Należy wymienić go na nowy i odpowietrzyć cały układ hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA