Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Dokonując jakichkolwiek czynności związanych z wymianą płynów chłodniczych, powinniśmy pamiętać o zachowaniu środków bezpieczeństwa. Zalecane jest założenie okularów ochronnych oraz rękawiczek, aby ryzyko bezpośredniego kontaktu z płynem ograniczyć do minimum. Następnie postępujemy wedle zaleceń instrukcji obsługi naszego pojazdu dotyczących wymiany płynów układu chłodniczego silnika. Przy wykonywaniu tej czynności pamiętajmy, aby stosować się do przepisów i nie wylewać jakichkolwiek płynów samochodowych na ziemię.
REKLAMA
Warto przed zakupem płynu chłodniczego zastanowić się, jakie są potrzeby naszego silnika i w zależności od pory roku przygotować odpowiednią ilość płynu chłodniczego. Dodatkowo, dla ułatwienia zadania, przyda nam się lejek i wąż ogrodowy. Przez specjalistów polecany jest zwłaszcza płyn do płukania układu chłodzenia. Wypłukuje on wszystkie osady, w tym również rdzę, która jest szczególnie niebezpieczna, bo z czasem może doprowadzić do rozszczelnienia układu chłodniczego.
Zobacz również: Jak wyciszyć odgłos pracy silnika?
Gdy już przygotowaliśmy wszystkie narzędzia, możemy rozpocząć wymianę płynu. Najpierw, odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego, następnie korek wlewu płynu do chłodnicy i po podstawieniu wiaderka, aby można było swobodnie spuścić stary płyn, odkręcamy korek spustowy. Znajduje się on zazwyczaj w dolnej części chłodnicy. Kiedy już cały spłynie, zakręcamy korek spustowy. Zużyty płyn powinien być umieszczony w przystosowanym do tego typu cieczy pojemniku. Pamiętajmy, że nie wolno używać zwykłych butelek po wodzie i napojach.
Przed wlaniem nowego płynu warto upewnić się, czy wszystkie przewody są prawidłowo zamocowane i czy nie ma żadnych przecieków w układzie. Zalecane jest także wypłukanie układu wymienionym płynem do płukania. Wlewamy go do zbiornika wyrównawczego i dolewamy wody, tak aby zbiornik zapełnić.
Zobacz również: Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?
Następnie zakręcamy korek w chłodnicy i korek zbiornika wyrównawczego. Kolejną czynnością jest uruchomienie silnika i rozgrzanie go do 90 stopni. Gdy silnik osiągnie pożądaną temperaturę, wyłączamy go. Po ostygnięciu ponownie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego i korek chłodnicy. Następnie spuszczamy płyn z wodą, zakręcamy zawór spustowy i znów napełniamy układ, tym razem samą wodą. Kiedy zakręcimy wszystkie korki, uruchamiamy silnik na piętnaście minut. Po ostudzeniu silnika ponownie spuszczamy wodę z układu chłodzenia. Wiedząc już, jaka ilość płynu chłodzącego jest nam potrzebna, napełniamy układ chłodzenia. Następnie, w celu dokładnego rozprowadzenia płynu chłodniczego w silniku, odpalamy samochód na kilka minut. Gdy silnik ostygnie, dolewamy do zbiornika wyrównawczego ilość płynu odpowiadającą ubytkowi. Po kilku dniach sprawdzamy, czy nie ma nowego ubytku i w razie potrzeby uzupełniamy płyn.
REKLAMA
REKLAMA