Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym dokonamy wymiany klocków i tarcz hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi. Wymiana przebiega praktycznie w taki sam sposób. Wszelkie dodatkowe czynności będą wyraźnie zaznaczone. Pamiętajmy, że klocki i tarcze wymieniamy parami na każdej z osi. Nie można pozwolić sobie na wymianę tylko po jednej stronie. Zanim przejdziemy do pracy musimy kupić odpowiednie klocki i tarcze do naszego auta.
REKLAMA
Wymiana tarcz nie jest konieczna przy każdorazowej wymianie klocków. Najlepiej dokonać oględzin powierzchni roboczej. Jeśli jest wyczuwalny duży rant oraz wyżłobienia na powierzchni, to należy wymienić tarczę. Zalecamy wybierać materiały eksploatacyjne znanych producentów. Układ hamulcowy jest bardzo ważny i nie należy na nim oszczędzać.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego
Pierwszy krok to poluzowanie śrub i uniesienie samochodu. Podkładamy kliny pod tylne koła oraz opieramy samochód na podstawkach, po czym odkręcamy koła. Podczas wykonywania wszystkich czynności należy zachować szczególną ostrożność.
REKLAMA
Na przedniej osi, po prawej stronie, odpinamy wtyk zużycia klocków. Znajduje się on na zewnętrznym klocku. Nie należy ciągnąć za przewód elektryczny. Teraz wykręcamy śrubę mocującą z dolnego prowadnika i odchylamy do góry zacisk hamulca. Jeżeli będzie to niemożliwe, należy podważyć go za pomocą płaskiego śrubokręta. Podwieszamy zacisk hamulca do nadwozia za pomocą drutu.
Wyjmujemy klocki hamulcowe oraz podważamy za pomocą śrubokręta. Wyjmujemy dolną i górną klamrę sprężystą. Pamiętajmy, żeby po wymontowaniu klocków nie naciskać na pedał hamulca. Doprowadzi to do wypchnięcia tłoczka hamulcowego z zacisku.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego
Kolejny krok to dokładne obejrzenie wszystkich elementów. Sprawdzamy czy nie są uszkodzone klamry sprężyste. Kontrolujemy również stan osłon przeciwpyłowych tłoczków hamulcowych. Jeżeli zlokalizujemy nawet najmniejsze uszkodzenie, należy je natychmiast wymienić. Wszelkie zanieczyszczenia przyczyniają się do powstania nieszczelności. Chcąc wymienić osłony, należy wymontować i rozłożyć zacisk.
Sprawdzamy czy nie ma śladów płynu hamulcowego wokół tłoczków hamulcowych. Na końcu sprawdzamy osłony przeciwpyłowe prowadników zacisków hamulcowych. Jeżeli są uszkodzone to należy je jak najszybciej wymienić.
W przednim hamulcu po prawej stronie wyjmujemy wtyk czujnika zużycia klocków z gniazda w klocku. Jeżeli czujnik jest uszkodzony to należy go wymienić na nowy. W innym przypadku będziemy stale informowani o granicznym zużyciu klocków.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż przedniej kolumny zawieszenia
Przechodzimy do montażu. Na początku wciskamy tłok hamulca za pomocą drewnianego trzonka młotka.
REKLAMA
Należy robić to bardzo ostrożnie, ponieważ istnieje ryzyko ukośnego ustawienia się tłoczka. Podczas wykonywania tej operacji uważamy, żeby nie uszkodził powierzchni tłoka lub osłony przeciwpyłowej. Wciskając tłok, w zbiorniczku podnosi się poziom płynu hamulcowego. Zalecamy stale obserwować poziom płynu w zbiorniczku. W razie potrzeby odciągamy nadmiar za pomocą strzykawki.
W przednim, zewnętrznym klocku hamulcowym przekładamy wtyk czujnika zużycia klocków hamulcowych do nowej wkładki. Teraz osadzamy na wsporniku hamulca klamry sprężyste. Następnie lekko odchylamy i montujemy klocki hamulcowe we wsporniku zacisku hamulca i przysuwamy je delikatnie do tarczy hamulcowej. Pamiętajmy, że powierzchnia robocza tarczy i klocków hamulcowych nie powinna być zabrudzona smarem lub olejem.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów
Opuszczamy zacisk hamulca i wkręcamy nowe śruby dolnych prowadników. W zewnętrznej wkładce prawego hamulca podłączamy złącze wskaźnika zużycia klocków hamulcowych. Nadmiar przewodu należy zwinąć i odpowiednio zabezpieczyć. Teraz sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku i w razie potrzeby uzupełniamy do oznaczenia MAX.
Zakładamy koła, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania w tym czasie klocki hamulcowe będą się docierały.
W drugiej części poradnika przedstawimy wymianę tarcz hamulcowych na przedniej i tylnej osi. Zaczynamy od przednich tarcz hamulcowych. Prace tą można połączyć razem z wymianą klocków. Pamiętajmy, że wymieniając tarcze na nowe, należy zastosować wyłącznie nowe klocki. Pierwszy krok to poluzowanie śrub i uniesienie samochodu. Podkładamy kliny pod tylne koła oraz opieramy samochód na podstawkach, po czym odkręcamy koła.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż mechanizmu i silniczka przednich wycieraczek
Kolejny krok to wymontowanie klocków hamulcowych. Wykonujemy to metodą, która została przedstawiona powyżej. Następnie musimy zdemontować zacisk hamulca. W przypadku prawego zacisku wyjmujemy wtyk złącza czujnika zużycia klocków i odkręcamy śrubę mocująca. W lewym zacisku również odkręcamy śruby mocujące i podwieszamy oba zaciski do nadwozia za pomocą drutu.
Teraz odkręcamy śrubę mocującą tarcze i zdejmujemy ją z piasty. W przypadku problemów należy zbić ją za pomocą młotka. Warto również polać miejsce łączenia za pomocą odrdzewiacza. Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Powierzchnia powinna być idealnie równa i pozbawiona jakichkolwiek śladów rdzy. Wszelkie nierówności przełożą się na wadliwą prace tarczy.
Nową tarczę czyścimy za pomocą rozpuszczalnika. Osadzamy ją na piaście koła i dokręcamy śrubę mocującą. Następnie mocujemy zacisk hamulcowy razem z klockami. Dokręcamy go, zakładamy koła i wkręcamy śruby mocujące. W taki sam sposób postępujemy po drugiej stronie auta. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Skuteczność hamulców może być bardzo słaba z racji docierania się całego zestawu.
Zobacz też: Wymiana przewodów hamulcowych - na co zwrócić uwagę?
Przechodzimy do tylnej tarczy. Zaczynamy od demontażu zacisku hamulcowego. Odkręcamy śruby mocujące i demontujemy wspornik zacisku hamulca z wahacza. Pamiętajmy, że do odkręcenia śrub jest potrzebny bardzo duży moment. Przed wykręceniem ich należy się upewnić, że samochód jest stabilnie ustawiony.
Teraz całkowicie spuszczamy hamulec ręczny i obracamy wieniec zębaty regulacji hamulca ręcznego. W tym celu wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór śruby koła. Po prawej stronie obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Po lewej stronie obracamy wieniec od przodu do tyłu. W tym momencie odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulca i zdejmujemy ją z piasty.
Czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Powierzchnia powinna być idealnie równa i pozbawiona jakichkolwiek śladów rdzy. Wszelkie nierówności przełożą się na wadliwą prace tarczy. Nową tarczę czyścimy za pomocą rozpuszczalnika. Osadzamy ją na piaście koła i dokręcamy śrubę mocującą. Przykręcamy zacisk hamulcowy razem z klockami. Pamiętajmy o solidnym dokręceniu mocowań.
Zobacz też: Jak walczyć z rdzą na tarczach hamulcowych?
Teraz należy wyregulować hamulec ręczny. Wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór i w przypadku koła prawego obracamy wieniec regulacji od przodu do tyłu. W przypadku koła lewego obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Wieniec musi być obrócony na tyle, żeby szczęki hamulca przylgnęły do bębna hamulca ręcznego tak, żeby nie można było obrócić koła.
Następnie obracamy pokrętło tak, żeby można było swobodnie obracać kołami. Oba wieńce cofamy o taką samą ilość wieńców. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec udajemy się na jazdę próbną.
REKLAMA
REKLAMA