REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana klocków i tarcz hamulcowych Fot. Fotolia
Mercedes A klasa W168 wymiana klocków i tarcz hamulcowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych to jedna z ważniejszych wymian, którą można przeprowadzić we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis wymiany tarcz i klocków w Mercedesie klasy A W168.

W poradniku tym dokonamy wymiany klocków i tarcz hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi. Wymiana przebiega praktycznie w taki sam sposób. Wszelkie dodatkowe czynności będą wyraźnie zaznaczone. Pamiętajmy, że klocki i tarcze wymieniamy parami na każdej z osi. Nie można pozwolić sobie na wymianę tylko po jednej stronie. Zanim przejdziemy do pracy musimy kupić odpowiednie klocki i tarcze do naszego auta.

REKLAMA

Wymiana tarcz nie jest konieczna przy każdorazowej wymianie klocków. Najlepiej dokonać oględzin powierzchni roboczej. Jeśli jest wyczuwalny duży rant oraz wyżłobienia na powierzchni, to należy wymienić tarczę. Zalecamy wybierać materiały eksploatacyjne znanych producentów. Układ hamulcowy jest bardzo ważny i nie należy na nim oszczędzać.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Pierwszy krok to poluzowanie śrub i uniesienie samochodu. Podkładamy kliny pod tylne koła oraz opieramy samochód na podstawkach, po czym odkręcamy koła. Podczas wykonywania wszystkich czynności należy zachować szczególną ostrożność.

REKLAMA

Na przedniej osi, po prawej stronie, odpinamy wtyk zużycia klocków. Znajduje się on na zewnętrznym klocku. Nie należy ciągnąć za przewód elektryczny. Teraz wykręcamy śrubę mocującą z dolnego prowadnika i odchylamy do góry zacisk hamulca. Jeżeli będzie to niemożliwe, należy podważyć go za pomocą płaskiego śrubokręta. Podwieszamy zacisk hamulca do nadwozia za pomocą drutu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjmujemy klocki hamulcowe oraz podważamy za pomocą śrubokręta. Wyjmujemy dolną i górną klamrę sprężystą. Pamiętajmy, żeby po wymontowaniu klocków nie naciskać na pedał hamulca. Doprowadzi to do wypchnięcia tłoczka hamulcowego z zacisku.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Kolejny krok to dokładne obejrzenie wszystkich elementów. Sprawdzamy czy nie są uszkodzone klamry sprężyste. Kontrolujemy również stan osłon przeciwpyłowych tłoczków hamulcowych. Jeżeli zlokalizujemy nawet najmniejsze uszkodzenie, należy je natychmiast wymienić. Wszelkie zanieczyszczenia przyczyniają się do powstania nieszczelności. Chcąc wymienić osłony, należy wymontować i rozłożyć zacisk.

Sprawdzamy czy nie ma śladów płynu hamulcowego wokół tłoczków hamulcowych. Na końcu sprawdzamy osłony przeciwpyłowe prowadników zacisków hamulcowych. Jeżeli są uszkodzone to należy je jak najszybciej wymienić.

W przednim hamulcu po prawej stronie wyjmujemy wtyk czujnika zużycia klocków z gniazda w klocku. Jeżeli czujnik jest uszkodzony to należy go wymienić na nowy. W innym przypadku będziemy stale informowani o granicznym zużyciu klocków.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

Przechodzimy do montażu. Na początku wciskamy tłok hamulca za pomocą drewnianego trzonka młotka.

REKLAMA

Należy robić to bardzo ostrożnie, ponieważ istnieje ryzyko ukośnego ustawienia się tłoczka. Podczas wykonywania tej operacji uważamy, żeby nie uszkodził powierzchni tłoka lub osłony przeciwpyłowej. Wciskając tłok, w zbiorniczku podnosi się poziom płynu hamulcowego. Zalecamy stale obserwować poziom płynu w zbiorniczku. W razie potrzeby odciągamy nadmiar za pomocą strzykawki.

W przednim, zewnętrznym klocku hamulcowym przekładamy wtyk czujnika zużycia klocków hamulcowych do nowej wkładki. Teraz osadzamy na wsporniku hamulca klamry sprężyste. Następnie lekko odchylamy i montujemy klocki hamulcowe we wsporniku zacisku hamulca i przysuwamy je delikatnie do tarczy hamulcowej. Pamiętajmy, że powierzchnia robocza tarczy i klocków hamulcowych nie powinna być zabrudzona smarem lub olejem.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymontowanie zegarów

Opuszczamy zacisk hamulca i wkręcamy nowe śruby dolnych prowadników. W zewnętrznej wkładce prawego hamulca podłączamy złącze wskaźnika zużycia klocków hamulcowych. Nadmiar przewodu należy zwinąć i odpowiednio zabezpieczyć. Teraz sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku i w razie potrzeby uzupełniamy do oznaczenia MAX.

Zakładamy koła, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania w tym czasie klocki hamulcowe będą się docierały.

W drugiej części poradnika przedstawimy wymianę tarcz hamulcowych na przedniej i tylnej osi. Zaczynamy od przednich tarcz hamulcowych. Prace tą można połączyć razem z wymianą klocków. Pamiętajmy, że wymieniając tarcze na nowe, należy zastosować wyłącznie nowe klocki. Pierwszy krok to poluzowanie śrub i uniesienie samochodu. Podkładamy kliny pod tylne koła oraz opieramy samochód na podstawkach, po czym odkręcamy koła.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż mechanizmu i silniczka przednich wycieraczek

Kolejny krok to wymontowanie klocków hamulcowych. Wykonujemy to metodą, która została przedstawiona powyżej. Następnie musimy zdemontować zacisk hamulca. W przypadku prawego zacisku wyjmujemy wtyk złącza czujnika zużycia klocków i odkręcamy śrubę mocująca. W lewym zacisku również odkręcamy śruby mocujące i podwieszamy oba zaciski do nadwozia za pomocą drutu.

Teraz odkręcamy śrubę mocującą tarcze i zdejmujemy ją z piasty. W przypadku problemów należy zbić ją za pomocą młotka. Warto również polać miejsce łączenia za pomocą odrdzewiacza. Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Powierzchnia powinna być idealnie równa i pozbawiona jakichkolwiek śladów rdzy. Wszelkie nierówności przełożą się na wadliwą prace tarczy.

Nową tarczę czyścimy za pomocą rozpuszczalnika. Osadzamy ją na piaście koła i dokręcamy śrubę mocującą. Następnie mocujemy zacisk hamulcowy razem z klockami. Dokręcamy go, zakładamy koła i wkręcamy śruby mocujące. W taki sam sposób postępujemy po drugiej stronie auta. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Skuteczność hamulców może być bardzo słaba z racji docierania się całego zestawu.

Zobacz też: Wymiana przewodów hamulcowych - na co zwrócić uwagę?

Przechodzimy do tylnej tarczy. Zaczynamy od demontażu zacisku hamulcowego. Odkręcamy śruby mocujące i demontujemy wspornik zacisku hamulca z wahacza. Pamiętajmy, że do odkręcenia śrub jest potrzebny bardzo duży moment. Przed wykręceniem ich należy się upewnić, że samochód jest stabilnie ustawiony.

Teraz całkowicie spuszczamy hamulec ręczny i obracamy wieniec zębaty regulacji hamulca ręcznego. W tym celu wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór śruby koła. Po prawej stronie obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Po lewej stronie obracamy wieniec od przodu do tyłu. W tym momencie odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulca i zdejmujemy ją z piasty.

Czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Powierzchnia powinna być idealnie równa i pozbawiona jakichkolwiek śladów rdzy. Wszelkie nierówności przełożą się na wadliwą prace tarczy. Nową tarczę czyścimy za pomocą rozpuszczalnika. Osadzamy ją na piaście koła i dokręcamy śrubę mocującą. Przykręcamy zacisk hamulcowy razem z klockami. Pamiętajmy o solidnym dokręceniu mocowań.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą na tarczach hamulcowych?

Teraz należy wyregulować hamulec ręczny. Wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór i w przypadku koła prawego obracamy wieniec regulacji od przodu do tyłu. W przypadku koła lewego obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Wieniec musi być obrócony na tyle, żeby szczęki hamulca przylgnęły do bębna hamulca ręcznego tak, żeby nie można było obrócić koła.

Następnie obracamy pokrętło tak, żeby można było swobodnie obracać kołami. Oba wieńce cofamy o taką samą ilość wieńców. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec udajemy się na jazdę próbną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA