Ford Focus MK2 i C-MAX: regulacja hamulca ręcznego
REKLAMA
REKLAMA
Wielu kierowców zapomina o sprawdzaniu oraz regulacji hamulca ręcznego. Nawet jak „nie trzyma” prawidłowo to większość pozostawia samochód na biegu. Jest to pewne rozwiązanie jednak nie zastąpi w pełni hamulca ręcznego.
REKLAMA
Hamulec ręczny działa prawidłowo wtedy, gdy jest on w stanie zatrzymać samochód na każdej płaszczyźnie. Nie tylko na równej powierzchni, ale także na górce. Oddziałuje on na tylne koła pojazdu. Po pracach gdzie należy zdejmować linkę hamulca ręcznego lub po pewnym czasie eksploatacji należ dokonać regulacji. Nie ma konieczności zlecania tej czynności serwisowi.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego
REKLAMA
Na początku warto sprawdzić sam hamulec ręczny. Musimy się upewnić czy faktycznie wymaga regulacji. Znane są różne sposoby. Jednym z nich jest zaciągnięcie hamulca ręcznego i podjęcie próby ruszenia. My polecamy inne rozwiązanie. Wystarczy udać się w miejsce gdzie jest górka i ustawić na niej samochód. Zaciągamy hamulec ręczny i sprawdzamy czy nasze auto będzie się poruszać do przodu. Jeśli mamy słaby hamulec ręczny to usłyszymy jak on „puszcza”, również da się to zauważyć po ruchu auta.
Przechodzimy do wyregulowania hamulca ręcznego. Na początku zdejmujemy osłonę zabezpieczającą, która znajduje się pod dźwignią hamulca ręcznego. Następnie sprawdzamy czy hamulec ręczny nie jest zaciągnięty a następnie naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. W ten sposób spowodujemy aktywację automatycznej regulacji luzu hamulca. Pod dźwignią hamulca ręcznego znajduje się specjalne nakrętka regulacyjna.
Odkręcamy ją i zaciągamy hamulec ręczny na 6 ząbek zapadki. Teraz dokręcamy nakrętkę regulacyjną i zwalniamy dźwignię hamulca ręcznego. Udajemy się ponownie na górkę i zaciągamy hamulec ręczny. Samochód powinien stać nieruchomo. Jeśli uznamy, że nie działa prawidłowo to należy wykonać ponownie regulację. Udajemy się na pustą drogę i sprawdzamy czy podczas hamowania nie ściąga samochodu na jedną stronę.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora
W przypadku braku zastrzeżeń składamy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Zdarzają się sytuacje, że wyregulowanie hamulca ręcznego jest praktycznie niemożliwe. W takim przypadku najlepiej unieść samochód do góry i sprawdzić jaki jest stan linek. Może zdarzyć się tak, że będą zablokowane lub uszkodzone.
REKLAMA
REKLAMA