REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych to jedna z czynności, którą możemy wykonać w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis krok po kroku jak dokonać takiej wymiany.

Na początku należy dobrać odpowiednie tarcze i klocki hamulcowe do naszego modelu. W tym celu będą nam potrzebne dane auta, takie jak: pojemność, rocznik oraz numer nadwozia. Zalecamy poszukać kompletów (klocki + tarcze), zazwyczaj są one w atrakcyjnych cenach. Oczywiście nie ma obowiązku wymiany klocków i tarcz, jeżeli tarcze nie są mocno zużyte wystarczy wymiana samych wkładek ciernych.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

REKLAMA

Najpierw zaczniemy od przedniej osi. Do wykonania całej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Na początku podnosimy przód samochodu i zdejmujemy koło. Teraz skręcamy kierownicą w taki sposób, żeby ułatwić sobie dobry dostęp do zacisku hamulcowego. Następnie zdejmujemy sprężynę znajdującą się na zacisku. Najlepiej użyć do tego płaskiego śrubokręta.

Teraz musimy odkręcić prowadniki zacisku hamulcowego. Najpierw zdejmujemy zaślepki ochronne. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Odkręcamy prowadniki zacisku i zdejmujemy zacisk ze wspornika. Może zdarzyć się tak, że zacisk razem z klockami będzie zbyt mocno osadzony na tarczy i będą problemy z jego wymontowaniem. W takim wypadku należy włożyć pomiędzy tarczę a klocek solidny śrubokręt i zaczynamy poruszać nim na boki. W ten sposób zrobimy miejsce ułatwiające wymontowanie zacisku.

Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do montażu nowych. Najpierw musimy cofnąć tłoczek w zacisku. W tym celu wykorzystamy trzonek drewnianego młotka. Wciskamy go powoli tak, żeby nie uszkodzić osłon i jego samego. Jednocześnie zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem. Podczas tej operacji poziom płynu hamulcowego może się podnosić, dlatego należy kontrolować jego stan. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Czyścimy dokładnie prowadnice za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie lub miękką szczotką drucianą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

REKLAMA

Używanie benzyny jest zabronione. Ubity bród najlepiej usuwać za pomocą śrubokręta. Należy uważać, żeby nie uszkodzić przy tym uszczelniaczy tłoczka. Opcjonalnie możemy nałożyć na powierzchnie styku klocków z prowadnicami cienką warstwę żaroodpornej pasty miedzianej. Jednak nie może ona się dostać na powierzchnię roboczą klocka. Instalujemy klocki w zacisku i zakładamy go na wspornik. Wkręcamy prowadnice i montujemy sprężynę na zacisku.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest w nadmiarze to odsysamy go, w przypadku braków, uzupełniamy. Montujemy koła i opuszczamy samochód. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Przechodzimy do wymiany tarcz hamulcowych. Jeżeli mamy w zamiarze wymienić jednocześnie tarcze i klocki hamulcowe to należy wykonywać tą czynność jednocześnie z wymianą klocków. Na początku należy wymontować zacisk wraz z klockami i przykręcić go do nadwozia za pomocą drutu. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. W przypadku problemów należy polać je odrdzewiaczem.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: regulacja hamulca ręcznego

Odblokowujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Jeśli tarcza nie chce zejść należy uderzyć w nią kilka razy młotkiem. Nie jest konieczne uderzanie przez specjalny klin gdyż starte tarcze nie będą już ponownie montowane. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Nierówne powierzchnie mogą doprowadzić do powstania „bicia” koła. Zakładamy tarczę na piastę i składamy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Hamulce tylne

Na początku sprawdzamy czy dźwignia hamulca ręcznego nie jest zaciągnięty. Teraz odłączamy Linke hamulca ręcznego od zacisku. W tym celu wystarczy wyjąć blaszkę zabezpieczającą z zacisku a następnie odczepiamy linkę. Podważamy sprężynę zacisku za pomocą szerokiego śrubokręta. Wyjmujemy zaślepki prowadników i wykręcamy je. Odchylamy zacisk i wyjmujemy stare klocki.

Kolejny krok to wkręcenie tłoczka. W warsztatach używane jest specjalne narzędzie. My możemy posłużyć się śrubokrętem lub trzonkiem młotka. Będzie to dosyć czasochłonna czynność, jeśli wykonujemy to po raz pierwszy. Czyścimy dokładnie powierzchnie montażowe i montujemy nowe klocki hamulcowe. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak rozpoznać jakość części zamiennych?

Na końcu przedstawimy wymianę tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to wymontowanie klocków hamulcowych (jeśli wymieniamy komplet – tarcze + klocki to pomijamy ten krok). Odkręcamy dwie śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. Zdejmujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła.. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

REKLAMA

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

REKLAMA

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

REKLAMA