REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych to jedna z czynności, którą możemy wykonać w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis krok po kroku jak dokonać takiej wymiany.

Na początku należy dobrać odpowiednie tarcze i klocki hamulcowe do naszego modelu. W tym celu będą nam potrzebne dane auta, takie jak: pojemność, rocznik oraz numer nadwozia. Zalecamy poszukać kompletów (klocki + tarcze), zazwyczaj są one w atrakcyjnych cenach. Oczywiście nie ma obowiązku wymiany klocków i tarcz, jeżeli tarcze nie są mocno zużyte wystarczy wymiana samych wkładek ciernych.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

REKLAMA

Najpierw zaczniemy od przedniej osi. Do wykonania całej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Na początku podnosimy przód samochodu i zdejmujemy koło. Teraz skręcamy kierownicą w taki sposób, żeby ułatwić sobie dobry dostęp do zacisku hamulcowego. Następnie zdejmujemy sprężynę znajdującą się na zacisku. Najlepiej użyć do tego płaskiego śrubokręta.

Teraz musimy odkręcić prowadniki zacisku hamulcowego. Najpierw zdejmujemy zaślepki ochronne. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Odkręcamy prowadniki zacisku i zdejmujemy zacisk ze wspornika. Może zdarzyć się tak, że zacisk razem z klockami będzie zbyt mocno osadzony na tarczy i będą problemy z jego wymontowaniem. W takim wypadku należy włożyć pomiędzy tarczę a klocek solidny śrubokręt i zaczynamy poruszać nim na boki. W ten sposób zrobimy miejsce ułatwiające wymontowanie zacisku.

Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do montażu nowych. Najpierw musimy cofnąć tłoczek w zacisku. W tym celu wykorzystamy trzonek drewnianego młotka. Wciskamy go powoli tak, żeby nie uszkodzić osłon i jego samego. Jednocześnie zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem. Podczas tej operacji poziom płynu hamulcowego może się podnosić, dlatego należy kontrolować jego stan. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Czyścimy dokładnie prowadnice za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie lub miękką szczotką drucianą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

REKLAMA

Używanie benzyny jest zabronione. Ubity bród najlepiej usuwać za pomocą śrubokręta. Należy uważać, żeby nie uszkodzić przy tym uszczelniaczy tłoczka. Opcjonalnie możemy nałożyć na powierzchnie styku klocków z prowadnicami cienką warstwę żaroodpornej pasty miedzianej. Jednak nie może ona się dostać na powierzchnię roboczą klocka. Instalujemy klocki w zacisku i zakładamy go na wspornik. Wkręcamy prowadnice i montujemy sprężynę na zacisku.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest w nadmiarze to odsysamy go, w przypadku braków, uzupełniamy. Montujemy koła i opuszczamy samochód. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Przechodzimy do wymiany tarcz hamulcowych. Jeżeli mamy w zamiarze wymienić jednocześnie tarcze i klocki hamulcowe to należy wykonywać tą czynność jednocześnie z wymianą klocków. Na początku należy wymontować zacisk wraz z klockami i przykręcić go do nadwozia za pomocą drutu. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. W przypadku problemów należy polać je odrdzewiaczem.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: regulacja hamulca ręcznego

Odblokowujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Jeśli tarcza nie chce zejść należy uderzyć w nią kilka razy młotkiem. Nie jest konieczne uderzanie przez specjalny klin gdyż starte tarcze nie będą już ponownie montowane. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Nierówne powierzchnie mogą doprowadzić do powstania „bicia” koła. Zakładamy tarczę na piastę i składamy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Hamulce tylne

Na początku sprawdzamy czy dźwignia hamulca ręcznego nie jest zaciągnięty. Teraz odłączamy Linke hamulca ręcznego od zacisku. W tym celu wystarczy wyjąć blaszkę zabezpieczającą z zacisku a następnie odczepiamy linkę. Podważamy sprężynę zacisku za pomocą szerokiego śrubokręta. Wyjmujemy zaślepki prowadników i wykręcamy je. Odchylamy zacisk i wyjmujemy stare klocki.

Kolejny krok to wkręcenie tłoczka. W warsztatach używane jest specjalne narzędzie. My możemy posłużyć się śrubokrętem lub trzonkiem młotka. Będzie to dosyć czasochłonna czynność, jeśli wykonujemy to po raz pierwszy. Czyścimy dokładnie powierzchnie montażowe i montujemy nowe klocki hamulcowe. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak rozpoznać jakość części zamiennych?

Na końcu przedstawimy wymianę tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to wymontowanie klocków hamulcowych (jeśli wymieniamy komplet – tarcze + klocki to pomijamy ten krok). Odkręcamy dwie śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. Zdejmujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła.. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA