REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych to jedna z czynności, którą możemy wykonać w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis krok po kroku jak dokonać takiej wymiany.

Na początku należy dobrać odpowiednie tarcze i klocki hamulcowe do naszego modelu. W tym celu będą nam potrzebne dane auta, takie jak: pojemność, rocznik oraz numer nadwozia. Zalecamy poszukać kompletów (klocki + tarcze), zazwyczaj są one w atrakcyjnych cenach. Oczywiście nie ma obowiązku wymiany klocków i tarcz, jeżeli tarcze nie są mocno zużyte wystarczy wymiana samych wkładek ciernych.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

REKLAMA

Najpierw zaczniemy od przedniej osi. Do wykonania całej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Na początku podnosimy przód samochodu i zdejmujemy koło. Teraz skręcamy kierownicą w taki sposób, żeby ułatwić sobie dobry dostęp do zacisku hamulcowego. Następnie zdejmujemy sprężynę znajdującą się na zacisku. Najlepiej użyć do tego płaskiego śrubokręta.

Teraz musimy odkręcić prowadniki zacisku hamulcowego. Najpierw zdejmujemy zaślepki ochronne. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Odkręcamy prowadniki zacisku i zdejmujemy zacisk ze wspornika. Może zdarzyć się tak, że zacisk razem z klockami będzie zbyt mocno osadzony na tarczy i będą problemy z jego wymontowaniem. W takim wypadku należy włożyć pomiędzy tarczę a klocek solidny śrubokręt i zaczynamy poruszać nim na boki. W ten sposób zrobimy miejsce ułatwiające wymontowanie zacisku.

Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do montażu nowych. Najpierw musimy cofnąć tłoczek w zacisku. W tym celu wykorzystamy trzonek drewnianego młotka. Wciskamy go powoli tak, żeby nie uszkodzić osłon i jego samego. Jednocześnie zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem. Podczas tej operacji poziom płynu hamulcowego może się podnosić, dlatego należy kontrolować jego stan. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Czyścimy dokładnie prowadnice za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie lub miękką szczotką drucianą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

REKLAMA

Używanie benzyny jest zabronione. Ubity bród najlepiej usuwać za pomocą śrubokręta. Należy uważać, żeby nie uszkodzić przy tym uszczelniaczy tłoczka. Opcjonalnie możemy nałożyć na powierzchnie styku klocków z prowadnicami cienką warstwę żaroodpornej pasty miedzianej. Jednak nie może ona się dostać na powierzchnię roboczą klocka. Instalujemy klocki w zacisku i zakładamy go na wspornik. Wkręcamy prowadnice i montujemy sprężynę na zacisku.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest w nadmiarze to odsysamy go, w przypadku braków, uzupełniamy. Montujemy koła i opuszczamy samochód. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Przechodzimy do wymiany tarcz hamulcowych. Jeżeli mamy w zamiarze wymienić jednocześnie tarcze i klocki hamulcowe to należy wykonywać tą czynność jednocześnie z wymianą klocków. Na początku należy wymontować zacisk wraz z klockami i przykręcić go do nadwozia za pomocą drutu. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. W przypadku problemów należy polać je odrdzewiaczem.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: regulacja hamulca ręcznego

Odblokowujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Jeśli tarcza nie chce zejść należy uderzyć w nią kilka razy młotkiem. Nie jest konieczne uderzanie przez specjalny klin gdyż starte tarcze nie będą już ponownie montowane. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Nierówne powierzchnie mogą doprowadzić do powstania „bicia” koła. Zakładamy tarczę na piastę i składamy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Hamulce tylne

Na początku sprawdzamy czy dźwignia hamulca ręcznego nie jest zaciągnięty. Teraz odłączamy Linke hamulca ręcznego od zacisku. W tym celu wystarczy wyjąć blaszkę zabezpieczającą z zacisku a następnie odczepiamy linkę. Podważamy sprężynę zacisku za pomocą szerokiego śrubokręta. Wyjmujemy zaślepki prowadników i wykręcamy je. Odchylamy zacisk i wyjmujemy stare klocki.

Kolejny krok to wkręcenie tłoczka. W warsztatach używane jest specjalne narzędzie. My możemy posłużyć się śrubokrętem lub trzonkiem młotka. Będzie to dosyć czasochłonna czynność, jeśli wykonujemy to po raz pierwszy. Czyścimy dokładnie powierzchnie montażowe i montujemy nowe klocki hamulcowe. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak rozpoznać jakość części zamiennych?

Na końcu przedstawimy wymianę tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to wymontowanie klocków hamulcowych (jeśli wymieniamy komplet – tarcze + klocki to pomijamy ten krok). Odkręcamy dwie śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. Zdejmujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła.. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA