REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych to jedna z czynności, którą możemy wykonać w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis krok po kroku jak dokonać takiej wymiany.

Na początku należy dobrać odpowiednie tarcze i klocki hamulcowe do naszego modelu. W tym celu będą nam potrzebne dane auta, takie jak: pojemność, rocznik oraz numer nadwozia. Zalecamy poszukać kompletów (klocki + tarcze), zazwyczaj są one w atrakcyjnych cenach. Oczywiście nie ma obowiązku wymiany klocków i tarcz, jeżeli tarcze nie są mocno zużyte wystarczy wymiana samych wkładek ciernych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

Najpierw zaczniemy od przedniej osi. Do wykonania całej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Na początku podnosimy przód samochodu i zdejmujemy koło. Teraz skręcamy kierownicą w taki sposób, żeby ułatwić sobie dobry dostęp do zacisku hamulcowego. Następnie zdejmujemy sprężynę znajdującą się na zacisku. Najlepiej użyć do tego płaskiego śrubokręta.

Teraz musimy odkręcić prowadniki zacisku hamulcowego. Najpierw zdejmujemy zaślepki ochronne. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Odkręcamy prowadniki zacisku i zdejmujemy zacisk ze wspornika. Może zdarzyć się tak, że zacisk razem z klockami będzie zbyt mocno osadzony na tarczy i będą problemy z jego wymontowaniem. W takim wypadku należy włożyć pomiędzy tarczę a klocek solidny śrubokręt i zaczynamy poruszać nim na boki. W ten sposób zrobimy miejsce ułatwiające wymontowanie zacisku.

REKLAMA

Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do montażu nowych. Najpierw musimy cofnąć tłoczek w zacisku. W tym celu wykorzystamy trzonek drewnianego młotka. Wciskamy go powoli tak, żeby nie uszkodzić osłon i jego samego. Jednocześnie zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem. Podczas tej operacji poziom płynu hamulcowego może się podnosić, dlatego należy kontrolować jego stan. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Czyścimy dokładnie prowadnice za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie lub miękką szczotką drucianą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

Używanie benzyny jest zabronione. Ubity bród najlepiej usuwać za pomocą śrubokręta. Należy uważać, żeby nie uszkodzić przy tym uszczelniaczy tłoczka. Opcjonalnie możemy nałożyć na powierzchnie styku klocków z prowadnicami cienką warstwę żaroodpornej pasty miedzianej. Jednak nie może ona się dostać na powierzchnię roboczą klocka. Instalujemy klocki w zacisku i zakładamy go na wspornik. Wkręcamy prowadnice i montujemy sprężynę na zacisku.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest w nadmiarze to odsysamy go, w przypadku braków, uzupełniamy. Montujemy koła i opuszczamy samochód. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Przechodzimy do wymiany tarcz hamulcowych. Jeżeli mamy w zamiarze wymienić jednocześnie tarcze i klocki hamulcowe to należy wykonywać tą czynność jednocześnie z wymianą klocków. Na początku należy wymontować zacisk wraz z klockami i przykręcić go do nadwozia za pomocą drutu. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. W przypadku problemów należy polać je odrdzewiaczem.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: regulacja hamulca ręcznego

Odblokowujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Jeśli tarcza nie chce zejść należy uderzyć w nią kilka razy młotkiem. Nie jest konieczne uderzanie przez specjalny klin gdyż starte tarcze nie będą już ponownie montowane. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Nierówne powierzchnie mogą doprowadzić do powstania „bicia” koła. Zakładamy tarczę na piastę i składamy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Hamulce tylne

Na początku sprawdzamy czy dźwignia hamulca ręcznego nie jest zaciągnięty. Teraz odłączamy Linke hamulca ręcznego od zacisku. W tym celu wystarczy wyjąć blaszkę zabezpieczającą z zacisku a następnie odczepiamy linkę. Podważamy sprężynę zacisku za pomocą szerokiego śrubokręta. Wyjmujemy zaślepki prowadników i wykręcamy je. Odchylamy zacisk i wyjmujemy stare klocki.

Kolejny krok to wkręcenie tłoczka. W warsztatach używane jest specjalne narzędzie. My możemy posłużyć się śrubokrętem lub trzonkiem młotka. Będzie to dosyć czasochłonna czynność, jeśli wykonujemy to po raz pierwszy. Czyścimy dokładnie powierzchnie montażowe i montujemy nowe klocki hamulcowe. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak rozpoznać jakość części zamiennych?

Na końcu przedstawimy wymianę tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to wymontowanie klocków hamulcowych (jeśli wymieniamy komplet – tarcze + klocki to pomijamy ten krok). Odkręcamy dwie śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. Zdejmujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła.. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

REKLAMA

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA