Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola zawieszenia przedniego i układu kierowniczego
REKLAMA
REKLAMA
Przegląd zawieszenia należy wykonać przynajmniej raz w roku, najlepiej przed okresem wakacyjnym lub na wiosnę. Na podzespołach zawieszenia i układu kierowniczego nie warto oszczędzać.. Od jego prawidłowej reakcji zależy wiele na drodze. Na początku zaczniemy od podstawowych czynności. Ustawiamy koła do jazdy na wprost i wyłączamy silnik. Opuszczam szybę w drzwiach i delikatnie obracamy kierownicą w obie strony. Jeśli wyczuwalny jest nadmierny luz w układzie może być kilka powodów. Najprawdopodobniej są to łożyska piast kół przednich, przeguby napędowe lub tuleje dolnych wahaczy lub sama przekładania kierownicza.
REKLAMA
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana żarówek
REKLAMA
Zanim przejdziemy do czynności pod samochodem, sprawdzamy stan amortyzatorów. Opieramy się o narożnik auta i uginamy go. Wykonujemy tą czynność kilka razy, jeżeli samochód nie wraca do swojego normalnego położenia oznacza to uszkodzenie amortyzatorów. Słuchamy również, czy pozostałe elementy zawieszenia nie wydają dziwnych pisków lub innych nieprzyjemnych dźwięków
Ustawiamy samochód na kanale, podnośniku warsztatowym lub „kobyłkach”.. Zaczynamy od sprawdzenia ciśnienia w oponach i ich bieżnika. Wbrew pozorom można z niego dużo wyczytać. Przycięte opony po wewnętrznej stronie świadczą o złej geometrii kół.
Łapiemy oburącz koło i poruszamy nim. Jeżeli jest wyczuwalny luz może to świadczyć o wybiciu drążków.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: przegląd układu hamulcowego
REKLAMA
Kiedy korzystamy z kanału możemy poprosić drugą osobę, żeby zaczęła kręcić kierownicą w jedną i w drugą stronę. Mamy wtedy okazję sprawdzić jak pracują elementy naszego zawieszenia. Obserwujemy dokładnie czy nie ma żadnych kolizji podczas skręcania kołami. Pamiętajmy, że większość usterek objawia się, kiedy przyłożymy odpowiednie obciążenie na dany element (ciężar samochodu).
Sprawdzamy dokładnie osłony przegubów. Muszą być szczelnie zaciśnięte.. Oglądamy dokładnie amortyzatory, czy nie ma na nich żadnych wycieków. Za pomocą łyżki metalowej sprawdzamy elementy metalowo – gumowe zawieszenia. Wystarczy je lekko odgiąć i sprawdzić ich stan. W przypadku stwierdzenia wyraźnego uszkodzenia należy jak najszybciej wymienić taki element. Na koniec udajemy się na ustawienie geometrii.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola i wymiana układu wydechowego
Tak jak widać cała operacja nie jest trudna i bez problemu można ją wykonać w domowym garażu.
REKLAMA
REKLAMA