Toyota Avensis I: wymiana szczęk hamulcowych - poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Oczywiście nasza praca będzie się odbywać na tylnej osi. Zaczynamy od zakupu szczęk hamulcowych. Tutaj wybór mamy bardzo duży, my jednak polecamy zakup materiałów lepszych firm. Zazwyczaj nie są to zbyt duże różnice cenowe. Teraz musimy skompletować odpowiednie narzędzia, będą nam potrzebne dobre kombinerki, dwie śruby do ściągania bębnów oraz podnośnik samochodowy.
REKLAMA
Zaczynamy od poluzowania śrub koła. Następnie podkładamy podnośnik pod samochód i unosimy go do góry. Podkładamy pod niego drewniany klocek, który znacznie poprawi bezpieczeństwo naszej pracy. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koło. Mamy teraz swobodny dostęp do bębna. Wkręcamy dwie śruby w otwory przeznaczone do ściągania bębna hamulcowego.
Zobacz również: Dlaczego samochód wibruje podczas hamowania?
REKLAMA
Śruby wkręcamy naprzemiennie, do momentu, aż zsunie się bęben. Jeżeli będzie stawiał opór, możemy podważyć lekko śrubokrętem. W krytyczny sytuacjach, można uderzyć delikatnie młotkiem. Następnie demontujemy blaszki trzymające szczęki. Musimy wcisnąć je do środka i wysunąć z trzpienia, na którym są zahaczone. Najlepiej wykonać to dobrymi kombinerkami. Zdejmujemy sprężynkę ściągającą szczęki (górna). Robimy to kombinerkami, chwytając za końcówkę i wyciągając z otworu w szczęce.
Teraz czas na drugą sprężynkę. Jest ona razem z blaszką, która jest odpowiedzialna za odpowiedni rozstaw rozpórki wstawionej między szczęki. Zostało nam, zdjęcie ostatniej sprężynki, mocującej szczęki na dole. Odczepiamy linkę od hamulca ręcznego. Odchylamy sprężynkę i wyjmujemy końcówkę z dźwigni połączonej ze szczęką hamulcową. Zdejmujemy szczęki.
Zobacz również: Czym różni się „ręczny” od elektrycznego hamulca postojowego?
Dokładnie czyścimy całe wnętrze z nalotu, nie zapominając o cylinderku. Przechodzimy do montażu nowych. Zakładamy na szczęki dolną sprężynkę i montujemy szczęki. Montujemy blaszkę trzymającą szczękę i wkładamy rozpórkę pomiędzy szczęki. Teraz zakładamy drugą blaszkę, odpowiedzialną za trzymanie szczęki. Następnie montujemy górną sprężynkę, ściągającą szczęki. Na koniec montujemy blaszkę i sprężynkę od mechanizmu samoregulującego.
Musimy zwrócić uwagę, żeby blaszka dobrze opierała się na zębach kółka regulującego. Znajduje się one na rozpórce szczęk. Teraz zakładamy bęben hamulcowy i mamy wymienione szczęki po jednej stronie. Identycznie postępujemy z szczękami po drugiej stronie auta.
REKLAMA
REKLAMA