Audi A3 8L: wymiana tylnych klocków - poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Powodem wymiany klocków hamulcowych jest najczęściej ich zużycie. Jednak bywają przypadki, gdzie praktycznie nowy klocek kwalifikuje się do wymiany. Powodem tego może być twardość klocka oraz zużycie tarczy. Często zdarza się, że różne modele klocków oddają dziwny dźwięk podczas hamowania. Oczywiście wszystko należy odpowiednio odróżnić. Dźwięk źle dopasowanego klocka jest zupełnie inny, niż hamowanie bez klocka, gdzie podstawa klocka trze o tarczę hamulcową.
REKLAMA
Zobacz też: Wymiana przewodów hamulcowych - na co zwrócić uwagę?
Zaczynamy od skompletowania odpowiednich narzędzi.
Co będzie nam potrzebne?
• Zestaw odpowiednich klocków
• Podnośnik
• Klucz do kół
• Młotek
• Drewniane klocki
• Klucze płaskie 13 i 15
• Zestaw imbusów
• Płyn hamulcowy
Zobacz również: Jak przejeżdżać przez wyboje?
REKLAMA
Pracę zaczynamy, od poluzowania śrub w tylnych kołach. Podnosimy tył auta do góry i opieramy na drewnianych klockach. Należy pamiętać o podłożeniu pod przednie koła klinów. Jeżeli auto stoi solidnie, odkręcamy do końca śruby kół i zdejmujemy koła. Po zdjęciu kół, mamy już dostęp do elementów, które musimy odkręcić. Zaczynamy od demontażu zacisków. W tym celu będą nam potrzebne płaskie klucze, do wykręcenia śrub mocujących zaciski.
Teraz możemy zdjąć zacisk i wyjąć stare klocki. Najlepiej wstrzyknąć pod uszczelkę cylinderka trochę płynu hamulcowego. Poprawi to znacznie jego działanie i ułatwi montaż nowych klocków. Teraz możemy przejść do montażu nowych klocków. Wkręcamy cylinderek i montujemy nowe klocki, zakładamy zacisk i przykręcamy go. Identycznie postępujemy z drugiej strony.
Zobacz również: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?
Należy uważać podczas wkręcania cylinderka, możemy w łatwy sposób uszkodzić gumę ochraniającą cylinderek. Podczas montażu należy sprawdzać funkcjonalność każdego elementu. Mamy tutaj na myśli taki przegląd, który upewni nas, że podczas nagłego hamowania nic się nie uszkodzi. Ważne tutaj są właśnie cylinderki, jeżeli gumowa uszczelka nie jest szczelna, możliwe jest zabrudzenie cylinderka. Co za tym idzie jego zatarcie i blokada.
Podczas wymiany, dokładnie oglądamy tarczę hamulcową, jeśli widać po niej duże zużycie, warto pomyśleć o wymianie. Zaoszczędzimy sobie podwójnej pracy. Nowe klocki, znacznie lepiej pracują z nową tarczą. Po zamontowaniu klocków zakładamy koła i udajemy się na jazdę próbną. Należy unikać gwałtownego hamowania przez ok. 500 km.
REKLAMA
REKLAMA