Skoda Octavia II: montaż czujnika zmierzchu i deszczu
REKLAMA
REKLAMA
Czujnik deszczu i zmierzchu w Skodzie Octavii II ma wiele ciekawych funkcji:
REKLAMA
- Automatycznie zamknięcie szyb jak zaczyna padać deszcz
- Automatyczne włączanie świateł jak się ściemni, pada deszcz, jedziemy szybciej jak 140km/h
- Włączą funkcję Coming/Leaving Home po zmierzchu
- Reguluję pracę wycieraczek w zależności od siły opadu
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamontować takie urządzenie w samochodzie, który wyjechał z fabryki bez takiego czujnika. Poniżej opis czynności krok po kroku.
Montaż czujnika w Skodzie Octavii będzie prowadzony bez konieczności wymiany szyby czołowej oraz bez zamontowania lusterka fotochromatycznego. Głównym powodem rezygnacji z lusterka, jest problem w demontażu uchwytu lusterka, istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia szyby.
Zobacz też: Jak samodzielnie naprawić alternator? Wymiana szczotek
Pierwszy krok to zebranie wszystkich podzespołów oraz narzędzi do wykonania tego zadania. W opisie są podane numery części jakie obowiązują w nomenklaturze Skody.
Co będzie nam potrzebne do montażu czujnika zmierzchu i deszczu?
- Czujnik deszczu 1K0 955 559 AH
- Uchwyt czujnika deszczu 1K0 845 543
- Kostka 3 pinowa do czujnika 1C0 973 119 B
- Kabel 3 sztuki 000 979 009
- Górna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 737 Y 20
- Dolna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 738 Y 20
- Przełącznik świateł z funkcją Auto
- Przewód o przekroju 0.25mm
- Podkład pod klej do szyb
- Oczko do przykręcenia masy
- Klej do szyb (dostępny w ASO lub inny)
- Folia ochronna
- Folia samoprzylepna oraz transferowa
- Flamaster
- Mały wałek
- Szmatki i rękawiczki gumowe
Zobacz też: Jak naprawiać połączenia elektryczne?
REKLAMA
Pierwszy krok to wycięcie z folii zarysu zewnętrznej obudowy czujnika oraz części środkowej (roboczej). DO tego stosujemy taśmę transferową, żeby uniknąć przesunięcia części wewnętrznej i zewnętrznej szablonu. Przycinamy szablon tak, żeby zmieścił się obok lusterka. Wszystko należy robić z dużą uwagą, poprawność i dokładność wykonania tej operacji zależy tylko i wyłącznie od nas.
Teraz należy odtłuścić szybę za pomocą rozpuszczalnika. Po zewnętrznej stronie szyby musimy zaznaczyć położenie czujnika względem pozostałych elementów. Do wyznaczonej linii, naklejamy od wewnątrz wycięty wcześniej szablon i usuwamy transfer. Od tego momentu nie należy dotykać szyby.
Zobacz też: Wymiana bezpiecznika
W tym momencie należy zabezpieczyć deskę rozdzielczą naszego auta. Wszelkie zanieczyszczenia z podkładu lub kleju będą nie do usunięcia. Za pomocą małego wałka rozprowadzamy równomiernie podkład na szybę. Teraz czekamy około 15 minut aż podkład zaschnie i przyklejamy uchwyt czujnika.
Nakładamy cienką warstwę kleju na krawędzie i przykładamy uchwyt do podkładu. Ustawiamy centralnie względem środkowego szablonu. Trzymamy uchwyt i jednocześnie zdejmujemy z brzegów taśmę ochronną i zbieramy nadmiar kleju za pomocą patyczków do uszu. Uchwyt zabezpieczamy za pomocą taśmy klejącej (przyklejamy do szyby).
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS
Przechodzimy do zamontowania czujnika. Usuwamy folię ze środka i odtłuszczamy powierzchnię i zwilżamy silikon czujnika i umieszczamy czujnik w uchwycie. Dodatkowo należy wykonać obejmę z cienkiej blaszki do zamocowania czujnika.
REKLAMA
Kolejny krok to podłączenie czujnika. Pin 1 czujnika łączymy z plusem bezpiecznika 17 lub dowolnego bezpiecznika gdzie jest podane napięcie 12v po wyłączeniu stacyjki i zamknięciu auta. Pin 2 łączymy z masą, do tego wykorzystujemy oczko do masy. Pin 3 łączymy z przewodem 33 we wtyczce B, lub z przewodem 3 we wtyczce F – w Octavii przed Liftingiem.
Zalecamy skorzystać z dostępnych schematów elektrycznych dla Sody Octavii w celu lokalizacji danych wtyczek i kabli. Kolejny krok to wymiana przełącznika świateł na taki co obsługuje funkcje auta. Nie trzeba żadnych dodatkowych przeróbek w instalacji. Przełącznik działa bez żadnych problemów od razu po podłączeniu. Pozostaje nam założenie obudowy czujnika. Zanim to zrobimy należy odciąć dwa wystające, plastikowe bolce.
Zobacz też: Opel Insignia z LPG
Efekt naszego działania jest taki, że całość trzyma się na uchwycie, przewodzie i podsufitki. Z zewnątrz czujnik wygląda jakby był zamontowany oryginalnie.
Pozostaje nam aktywować czujnik deszczu. Robimy to interfejsem dedykowanym do Skody Octavii II, który oferuje takie funkcje lub udajemy się do serwisu w celu aktywacji.
W ten sposób nasza Skoda Octavia II zyskała na funkcjonalności. Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie, przede wszystkim dobrze odtłuściliśmy powierzchnię montażu, to nie należy się obawiać, że podczas wysokiej temperatury czujnik odklei się od szyby.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.