REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Octavia II: montaż czujnika zmierzchu i deszczu

Robert Kuśpiel
spryskiwacz, wycieraczki
spryskiwacz, wycieraczki

REKLAMA

REKLAMA

Czujniki zmierzchu i deszczu oferują wiele przydatnych funkcji. W poradniku tym pokażemy jak samemu zamontować czujnik zmierzchu i deszczu w samochodzie Skoda Octavia II.

Czujnik deszczu i zmierzchu w Skodzie Octavii II ma wiele ciekawych funkcji:

REKLAMA

  • Automatycznie zamknięcie szyb jak zaczyna padać deszcz
  • Automatyczne włączanie świateł jak się ściemni, pada deszcz, jedziemy szybciej jak 140km/h
  • Włączą funkcję Coming/Leaving Home po zmierzchu
  • Reguluję pracę wycieraczek w zależności od siły opadu

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamontować takie urządzenie w samochodzie, który wyjechał z fabryki bez takiego czujnika. Poniżej opis czynności krok po kroku.

Montaż czujnika w Skodzie Octavii będzie prowadzony bez konieczności wymiany szyby czołowej oraz bez zamontowania lusterka fotochromatycznego. Głównym powodem rezygnacji z lusterka, jest problem w demontażu uchwytu lusterka, istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia szyby.

Zobacz też: Jak samodzielnie naprawić alternator? Wymiana szczotek

Pierwszy krok to zebranie wszystkich podzespołów oraz narzędzi do wykonania tego zadania. W opisie są podane numery części jakie obowiązują w nomenklaturze Skody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co będzie nam potrzebne do montażu czujnika zmierzchu i deszczu?

  • Czujnik deszczu 1K0 955 559 AH
  • Uchwyt czujnika deszczu 1K0 845 543
  • Kostka 3 pinowa do czujnika 1C0 973 119 B
  • Kabel 3 sztuki 000 979 009
  • Górna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 737 Y 20
  • Dolna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 738 Y 20
  • Przełącznik świateł z funkcją Auto
  • Przewód o przekroju 0.25mm
  • Podkład pod klej do szyb
  • Oczko do przykręcenia masy
  • Klej do szyb (dostępny w ASO lub inny)
  • Folia ochronna
  • Folia samoprzylepna oraz transferowa
  • Flamaster
  • Mały wałek
  • Szmatki i rękawiczki gumowe

Zobacz też: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

REKLAMA

Pierwszy krok to wycięcie z folii zarysu zewnętrznej obudowy czujnika oraz części środkowej (roboczej). DO tego stosujemy taśmę transferową, żeby uniknąć przesunięcia części wewnętrznej i zewnętrznej szablonu. Przycinamy szablon tak, żeby zmieścił się obok lusterka. Wszystko należy robić z dużą uwagą, poprawność i dokładność wykonania tej operacji zależy tylko i wyłącznie od nas.

Teraz należy odtłuścić szybę za pomocą rozpuszczalnika. Po zewnętrznej stronie szyby musimy zaznaczyć położenie czujnika względem pozostałych elementów. Do wyznaczonej linii, naklejamy od wewnątrz wycięty wcześniej szablon i usuwamy transfer. Od tego momentu nie należy dotykać szyby.

Zobacz też: Wymiana bezpiecznika

W tym momencie należy zabezpieczyć deskę rozdzielczą naszego auta. Wszelkie zanieczyszczenia z podkładu lub kleju będą nie do usunięcia. Za pomocą małego wałka rozprowadzamy równomiernie podkład na szybę. Teraz czekamy około 15 minut aż podkład zaschnie i przyklejamy uchwyt czujnika.

Nakładamy cienką warstwę kleju na krawędzie i przykładamy uchwyt do podkładu. Ustawiamy centralnie względem środkowego szablonu. Trzymamy uchwyt i jednocześnie zdejmujemy z brzegów taśmę ochronną i zbieramy nadmiar kleju za pomocą patyczków do uszu. Uchwyt zabezpieczamy za pomocą taśmy klejącej (przyklejamy do szyby).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Przechodzimy do zamontowania czujnika. Usuwamy folię ze środka i odtłuszczamy powierzchnię i zwilżamy silikon czujnika i umieszczamy czujnik w uchwycie. Dodatkowo należy wykonać obejmę z cienkiej blaszki do zamocowania czujnika.

REKLAMA

Kolejny krok to podłączenie czujnika. Pin 1 czujnika łączymy z plusem bezpiecznika 17 lub dowolnego bezpiecznika gdzie jest podane napięcie 12v po wyłączeniu stacyjki i zamknięciu auta. Pin 2 łączymy z masą, do tego wykorzystujemy oczko do masy. Pin 3 łączymy z przewodem 33 we wtyczce B, lub z przewodem 3 we wtyczce F – w Octavii przed Liftingiem.

Zalecamy skorzystać z dostępnych schematów elektrycznych dla Sody Octavii w celu lokalizacji danych wtyczek i kabli. Kolejny krok to wymiana przełącznika świateł na taki co obsługuje funkcje auta. Nie trzeba żadnych dodatkowych przeróbek w instalacji. Przełącznik działa bez żadnych problemów od razu po podłączeniu. Pozostaje nam założenie obudowy czujnika. Zanim to zrobimy należy odciąć dwa wystające, plastikowe bolce.

Zobacz też: Opel Insignia z LPG

Efekt naszego działania jest taki, że całość trzyma się na uchwycie, przewodzie i podsufitki. Z zewnątrz czujnik wygląda jakby był zamontowany oryginalnie.

Pozostaje nam aktywować czujnik deszczu. Robimy to interfejsem dedykowanym do Skody Octavii II, który oferuje takie funkcje lub udajemy się do serwisu w celu aktywacji.

W ten sposób nasza Skoda Octavia II zyskała na funkcjonalności. Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie, przede wszystkim dobrze odtłuściliśmy powierzchnię montażu, to nie należy się obawiać, że podczas wysokiej temperatury czujnik odklei się od szyby.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA