REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Octavia II: montaż czujnika zmierzchu i deszczu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
spryskiwacz, wycieraczki
spryskiwacz, wycieraczki

REKLAMA

REKLAMA

Czujniki zmierzchu i deszczu oferują wiele przydatnych funkcji. W poradniku tym pokażemy jak samemu zamontować czujnik zmierzchu i deszczu w samochodzie Skoda Octavia II.

Czujnik deszczu i zmierzchu w Skodzie Octavii II ma wiele ciekawych funkcji:

REKLAMA

REKLAMA

  • Automatycznie zamknięcie szyb jak zaczyna padać deszcz
  • Automatyczne włączanie świateł jak się ściemni, pada deszcz, jedziemy szybciej jak 140km/h
  • Włączą funkcję Coming/Leaving Home po zmierzchu
  • Reguluję pracę wycieraczek w zależności od siły opadu

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamontować takie urządzenie w samochodzie, który wyjechał z fabryki bez takiego czujnika. Poniżej opis czynności krok po kroku.

Montaż czujnika w Skodzie Octavii będzie prowadzony bez konieczności wymiany szyby czołowej oraz bez zamontowania lusterka fotochromatycznego. Głównym powodem rezygnacji z lusterka, jest problem w demontażu uchwytu lusterka, istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia szyby.

Zobacz też: Jak samodzielnie naprawić alternator? Wymiana szczotek

REKLAMA

Pierwszy krok to zebranie wszystkich podzespołów oraz narzędzi do wykonania tego zadania. W opisie są podane numery części jakie obowiązują w nomenklaturze Skody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co będzie nam potrzebne do montażu czujnika zmierzchu i deszczu?

  • Czujnik deszczu 1K0 955 559 AH
  • Uchwyt czujnika deszczu 1K0 845 543
  • Kostka 3 pinowa do czujnika 1C0 973 119 B
  • Kabel 3 sztuki 000 979 009
  • Górna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 737 Y 20
  • Dolna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 738 Y 20
  • Przełącznik świateł z funkcją Auto
  • Przewód o przekroju 0.25mm
  • Podkład pod klej do szyb
  • Oczko do przykręcenia masy
  • Klej do szyb (dostępny w ASO lub inny)
  • Folia ochronna
  • Folia samoprzylepna oraz transferowa
  • Flamaster
  • Mały wałek
  • Szmatki i rękawiczki gumowe

Zobacz też: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

Pierwszy krok to wycięcie z folii zarysu zewnętrznej obudowy czujnika oraz części środkowej (roboczej). DO tego stosujemy taśmę transferową, żeby uniknąć przesunięcia części wewnętrznej i zewnętrznej szablonu. Przycinamy szablon tak, żeby zmieścił się obok lusterka. Wszystko należy robić z dużą uwagą, poprawność i dokładność wykonania tej operacji zależy tylko i wyłącznie od nas.

Teraz należy odtłuścić szybę za pomocą rozpuszczalnika. Po zewnętrznej stronie szyby musimy zaznaczyć położenie czujnika względem pozostałych elementów. Do wyznaczonej linii, naklejamy od wewnątrz wycięty wcześniej szablon i usuwamy transfer. Od tego momentu nie należy dotykać szyby.

Zobacz też: Wymiana bezpiecznika

W tym momencie należy zabezpieczyć deskę rozdzielczą naszego auta. Wszelkie zanieczyszczenia z podkładu lub kleju będą nie do usunięcia. Za pomocą małego wałka rozprowadzamy równomiernie podkład na szybę. Teraz czekamy około 15 minut aż podkład zaschnie i przyklejamy uchwyt czujnika.

Nakładamy cienką warstwę kleju na krawędzie i przykładamy uchwyt do podkładu. Ustawiamy centralnie względem środkowego szablonu. Trzymamy uchwyt i jednocześnie zdejmujemy z brzegów taśmę ochronną i zbieramy nadmiar kleju za pomocą patyczków do uszu. Uchwyt zabezpieczamy za pomocą taśmy klejącej (przyklejamy do szyby).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Przechodzimy do zamontowania czujnika. Usuwamy folię ze środka i odtłuszczamy powierzchnię i zwilżamy silikon czujnika i umieszczamy czujnik w uchwycie. Dodatkowo należy wykonać obejmę z cienkiej blaszki do zamocowania czujnika.

Kolejny krok to podłączenie czujnika. Pin 1 czujnika łączymy z plusem bezpiecznika 17 lub dowolnego bezpiecznika gdzie jest podane napięcie 12v po wyłączeniu stacyjki i zamknięciu auta. Pin 2 łączymy z masą, do tego wykorzystujemy oczko do masy. Pin 3 łączymy z przewodem 33 we wtyczce B, lub z przewodem 3 we wtyczce F – w Octavii przed Liftingiem.

Zalecamy skorzystać z dostępnych schematów elektrycznych dla Sody Octavii w celu lokalizacji danych wtyczek i kabli. Kolejny krok to wymiana przełącznika świateł na taki co obsługuje funkcje auta. Nie trzeba żadnych dodatkowych przeróbek w instalacji. Przełącznik działa bez żadnych problemów od razu po podłączeniu. Pozostaje nam założenie obudowy czujnika. Zanim to zrobimy należy odciąć dwa wystające, plastikowe bolce.

Zobacz też: Opel Insignia z LPG

Efekt naszego działania jest taki, że całość trzyma się na uchwycie, przewodzie i podsufitki. Z zewnątrz czujnik wygląda jakby był zamontowany oryginalnie.

Pozostaje nam aktywować czujnik deszczu. Robimy to interfejsem dedykowanym do Skody Octavii II, który oferuje takie funkcje lub udajemy się do serwisu w celu aktywacji.

W ten sposób nasza Skoda Octavia II zyskała na funkcjonalności. Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie, przede wszystkim dobrze odtłuściliśmy powierzchnię montażu, to nie należy się obawiać, że podczas wysokiej temperatury czujnik odklei się od szyby.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA