REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Octavia II: montaż czujnika zmierzchu i deszczu

Robert Kuśpiel
spryskiwacz, wycieraczki
spryskiwacz, wycieraczki

REKLAMA

REKLAMA

Czujniki zmierzchu i deszczu oferują wiele przydatnych funkcji. W poradniku tym pokażemy jak samemu zamontować czujnik zmierzchu i deszczu w samochodzie Skoda Octavia II.

Czujnik deszczu i zmierzchu w Skodzie Octavii II ma wiele ciekawych funkcji:

REKLAMA

REKLAMA

  • Automatycznie zamknięcie szyb jak zaczyna padać deszcz
  • Automatyczne włączanie świateł jak się ściemni, pada deszcz, jedziemy szybciej jak 140km/h
  • Włączą funkcję Coming/Leaving Home po zmierzchu
  • Reguluję pracę wycieraczek w zależności od siły opadu

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamontować takie urządzenie w samochodzie, który wyjechał z fabryki bez takiego czujnika. Poniżej opis czynności krok po kroku.

Montaż czujnika w Skodzie Octavii będzie prowadzony bez konieczności wymiany szyby czołowej oraz bez zamontowania lusterka fotochromatycznego. Głównym powodem rezygnacji z lusterka, jest problem w demontażu uchwytu lusterka, istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia szyby.

Zobacz też: Jak samodzielnie naprawić alternator? Wymiana szczotek

REKLAMA

Pierwszy krok to zebranie wszystkich podzespołów oraz narzędzi do wykonania tego zadania. W opisie są podane numery części jakie obowiązują w nomenklaturze Skody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co będzie nam potrzebne do montażu czujnika zmierzchu i deszczu?

  • Czujnik deszczu 1K0 955 559 AH
  • Uchwyt czujnika deszczu 1K0 845 543
  • Kostka 3 pinowa do czujnika 1C0 973 119 B
  • Kabel 3 sztuki 000 979 009
  • Górna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 737 Y 20
  • Dolna część obudowy czujnika od VW Touran 1T0 955 738 Y 20
  • Przełącznik świateł z funkcją Auto
  • Przewód o przekroju 0.25mm
  • Podkład pod klej do szyb
  • Oczko do przykręcenia masy
  • Klej do szyb (dostępny w ASO lub inny)
  • Folia ochronna
  • Folia samoprzylepna oraz transferowa
  • Flamaster
  • Mały wałek
  • Szmatki i rękawiczki gumowe

Zobacz też: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

Pierwszy krok to wycięcie z folii zarysu zewnętrznej obudowy czujnika oraz części środkowej (roboczej). DO tego stosujemy taśmę transferową, żeby uniknąć przesunięcia części wewnętrznej i zewnętrznej szablonu. Przycinamy szablon tak, żeby zmieścił się obok lusterka. Wszystko należy robić z dużą uwagą, poprawność i dokładność wykonania tej operacji zależy tylko i wyłącznie od nas.

Teraz należy odtłuścić szybę za pomocą rozpuszczalnika. Po zewnętrznej stronie szyby musimy zaznaczyć położenie czujnika względem pozostałych elementów. Do wyznaczonej linii, naklejamy od wewnątrz wycięty wcześniej szablon i usuwamy transfer. Od tego momentu nie należy dotykać szyby.

Zobacz też: Wymiana bezpiecznika

W tym momencie należy zabezpieczyć deskę rozdzielczą naszego auta. Wszelkie zanieczyszczenia z podkładu lub kleju będą nie do usunięcia. Za pomocą małego wałka rozprowadzamy równomiernie podkład na szybę. Teraz czekamy około 15 minut aż podkład zaschnie i przyklejamy uchwyt czujnika.

Nakładamy cienką warstwę kleju na krawędzie i przykładamy uchwyt do podkładu. Ustawiamy centralnie względem środkowego szablonu. Trzymamy uchwyt i jednocześnie zdejmujemy z brzegów taśmę ochronną i zbieramy nadmiar kleju za pomocą patyczków do uszu. Uchwyt zabezpieczamy za pomocą taśmy klejącej (przyklejamy do szyby).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Przechodzimy do zamontowania czujnika. Usuwamy folię ze środka i odtłuszczamy powierzchnię i zwilżamy silikon czujnika i umieszczamy czujnik w uchwycie. Dodatkowo należy wykonać obejmę z cienkiej blaszki do zamocowania czujnika.

Kolejny krok to podłączenie czujnika. Pin 1 czujnika łączymy z plusem bezpiecznika 17 lub dowolnego bezpiecznika gdzie jest podane napięcie 12v po wyłączeniu stacyjki i zamknięciu auta. Pin 2 łączymy z masą, do tego wykorzystujemy oczko do masy. Pin 3 łączymy z przewodem 33 we wtyczce B, lub z przewodem 3 we wtyczce F – w Octavii przed Liftingiem.

Zalecamy skorzystać z dostępnych schematów elektrycznych dla Sody Octavii w celu lokalizacji danych wtyczek i kabli. Kolejny krok to wymiana przełącznika świateł na taki co obsługuje funkcje auta. Nie trzeba żadnych dodatkowych przeróbek w instalacji. Przełącznik działa bez żadnych problemów od razu po podłączeniu. Pozostaje nam założenie obudowy czujnika. Zanim to zrobimy należy odciąć dwa wystające, plastikowe bolce.

Zobacz też: Opel Insignia z LPG

Efekt naszego działania jest taki, że całość trzyma się na uchwycie, przewodzie i podsufitki. Z zewnątrz czujnik wygląda jakby był zamontowany oryginalnie.

Pozostaje nam aktywować czujnik deszczu. Robimy to interfejsem dedykowanym do Skody Octavii II, który oferuje takie funkcje lub udajemy się do serwisu w celu aktywacji.

W ten sposób nasza Skoda Octavia II zyskała na funkcjonalności. Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie, przede wszystkim dobrze odtłuściliśmy powierzchnię montażu, to nie należy się obawiać, że podczas wysokiej temperatury czujnik odklei się od szyby.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA