REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przydatne rodzaje kluczy - niebędnik majsterkowicza

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są rodzaje kluczy?
Jakie są rodzaje kluczy?
Proline

REKLAMA

REKLAMA

Klucze płaskie, oczkowe, fajkowe, nasadowe oraz nastawne. Do czego służą oraz dla kogo są przeznaczone? Jaki rodzaj kluczy przyda się każdemu kierowcy?

Klucze płaskie sprawdzają się przy lekkich pracach

Zawsze, gdy mamy problem z odkręceniem śruby, warto wypróbować inny klucz lub nasadkę. Ich różne rodzaje mogą mieć odmienną skuteczność, która zależy w dużej mierze od budowy klucza. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych rodzajów tego narzędzia są klucze płaskie. Najczęściej występują w wersji dwustronnej, z których każda ma inny rozmiar. Pozwalają na łatwe przykręcanie i odkręcanie. Ze względu na swoją budowę sprawdzają się najlepiej w miejscach łatwo dostępnych, w których możliwe jest operowanie narzędziem dookoła śruby. Przeznaczone do lekkich prac, nie wymagają użycia dużej siły.

REKLAMA

Zobacz też: Technika oszczędnej jazdy samochodem

Klucze oczkowe oraz klucze fajkowe - gdzie się sprawdzą?

Kluczami, które znacznie lepie chronią łeb śruby przed ścieraniem są klucze oczkowe.  Pozwalają one również na znacznie bezpieczniejszą pracę, zwłaszcza w miejscach trudnodostępnych, gdyż zmniejszają prawdopodobieństwo tego, iż klucz „ześlizgnie” się podczas wykonywania obrotu. Przyrządy te występują w kilku rodzajach. Bardzo popularne są zwłaszcza wersje płasko-oczkowe, gdzie z jednej strony mamy końcówkę szczękową, a z drugiej oczkową. Doskonale znane mechanikom i często przez nich używane są z kolei klucze oczkowe półotwarte. – To niezastąpione narzędzia przy pracy z przewodami hydraulicznymi czy pneumatycznymi w samochodzie. Dzięki ich specjalnemu kształtowi, umożliwiają łatwe manewrowanie wszędzie tam, gdzie trudno dotrzeć innym narzędziem – wyjaśnia Emil Sieligowski, Brand Manager marki dedykowanych profesjonalistom narzędzi PROLINE. Jeśli musimy pracować w miejscach, do których dostęp jest z różnych przyczyn utrudniony, przydadzą się również klucze oczkowe odsadzone. Omawiając temat kluczy w warsztacie mechanika, nie sposób nie wspomnieć o tzw. kluczach fajkowych dwustronnych. Doskonale sprawdzają się we wszelkich miejscach, gdzie śruby i nakrętki osadzone są na tyle głęboko w otworach, że nie da się wykorzystać klasycznych kluczy nasadowych. Umożliwiają zastosowanie dużej siły, można też zakładać na nie różnego rodzaju przedłużki, dzięki czemu możliwe jest wydłużenie ramienia zastosowanej do odkręcania lub dokręcania dźwigni. Są bardzo pomocne, np. przy odkręcaniu kół w samochodzie.

Zobacz też: Jak zregenerować stalowe felgi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zestawy kluczy nasadowych - nie tylko dla zaawansowanych

REKLAMA

Ciekawym rozwiązaniem, które znajduje zastosowanie zarówno wśród profesjonalistów jak i majsterkowiczów, są nowoczesne zestawy kluczy nasadowych. W jednym opakowaniu znajdziemy komplet nasadek oraz dopasowane do nich rękojeści wyposażone w grzechotki, dzięki którym poradzimy sobie z odkręcaniem i dokręcaniem niemal każdej śruby. Bardziej rozbudowane pakiety często zawierają również klucze płasko-oczkowe w najpopularniejszych rozmiarach oraz niezbędne akcesoria, jak końcówki wkrętaków. – Nasadki i akcesoria łączy się z rękojeścią za pomocą kwadratowych trzpieni. Ich rozmiary najczęściej wyraża się w calach, najpopularniejsze to 1/4”, 3/8’’, 1/2”. Te ostatnie, ze względu na większy trzpień, są bardziej wytrzymałe i mogą przenosić większe siły, dlatego stosuje się je do nasadek o większych średnicach – tłumaczy specjalista.

Wysokiej jakości nasadki, podobnie jak klucze, produkowane są z wytrzymałej stali chromowo-wanadowej lub chromowo molibdenowej. W ich przypadku liczy się precyzja wykonania oraz wewnętrzny kształt. Do wyboru są m.in. klasyczne końcówki sześciokątne, nasadki dwunastokątne oraz uniwersalne SPLINE, których unikatowa budowa umożliwia pracę z nakrętkami i śrubami sześciokątnymi dwunastokątnymi, kwadratowymi, Torx i SPLINE. Bardzo ważną częścią zestawów kluczy nasadowych są rękojeści z grzechotkami. Pozwalają one na szybką pracę, bez konieczności ciągłego przekładania nasadki na łbie śruby czy nakrętce. Kierunek kręcenia (odkręcanie lub dokręcanie) przestawia się za pomocą przełączników obrotów, umiejscowionych zwykle na główce grzechotki. – Kluczowym parametrem każdej grzechotki jest liczba zębów na pierścieniu mechanizmu zapadkowego. Im więcej zębów, tym mniejszy ruch trzeba wykonać, by obrócić śrubę. Przydaje się to zwłaszcza w miejscach, gdzie możliwe jest poruszanie kluczem tylko w niewielkim zakresie – objaśnia Emil Sieligowski.

Zobacz też: Sposoby na odkręcenie zapieczonej śruby

Klucz nastawny przyda się każdemu

Kluczem, który powinien znaleźć się w każdym przydomowym warsztacie jest popularny klucz nastawny.  – Urządzenia te mają regulowany rozstęp szczęk. Umożliwia to na pracę ze śrubami o różnych rozmiarach – tłumaczy specjalista. Modele renomowanych producentów wykonane są z kutej, odpowiednio hartowanej stali. Wyposażone są w precyzyjne mechanizmy ślimakowe służące do łatwego dopasowania rozstawu szczęk do potrzebnego rozmiaru nakrętki. Specjalna budowa szczęk zapewnia pewny chwyt oraz dopasowanie do kształtu nakrętki i śruby. Rękojeść narzędzia może być dodatkowo pokryta specjalnym, antypoślizgowym materiałem, który zwiększa bezpieczeństwo użytkowania. – To uniwersalne narzędzie, które przyda się w domu. Odkręcimy nim małe i duże nakrętki, pod warunkiem, że będziemy mieli do nich swobodny dostęp – dodaje Brand Manager marki narzędzi Proline.

Źródło: Materiały prasowe Proline

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA