REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przydatne rodzaje kluczy - niebędnik majsterkowicza

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są rodzaje kluczy?
Jakie są rodzaje kluczy?
Proline

REKLAMA

REKLAMA

Klucze płaskie, oczkowe, fajkowe, nasadowe oraz nastawne. Do czego służą oraz dla kogo są przeznaczone? Jaki rodzaj kluczy przyda się każdemu kierowcy?

Klucze płaskie sprawdzają się przy lekkich pracach

Zawsze, gdy mamy problem z odkręceniem śruby, warto wypróbować inny klucz lub nasadkę. Ich różne rodzaje mogą mieć odmienną skuteczność, która zależy w dużej mierze od budowy klucza. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych rodzajów tego narzędzia są klucze płaskie. Najczęściej występują w wersji dwustronnej, z których każda ma inny rozmiar. Pozwalają na łatwe przykręcanie i odkręcanie. Ze względu na swoją budowę sprawdzają się najlepiej w miejscach łatwo dostępnych, w których możliwe jest operowanie narzędziem dookoła śruby. Przeznaczone do lekkich prac, nie wymagają użycia dużej siły.

REKLAMA

Zobacz też: Technika oszczędnej jazdy samochodem

Klucze oczkowe oraz klucze fajkowe - gdzie się sprawdzą?

Kluczami, które znacznie lepie chronią łeb śruby przed ścieraniem są klucze oczkowe.  Pozwalają one również na znacznie bezpieczniejszą pracę, zwłaszcza w miejscach trudnodostępnych, gdyż zmniejszają prawdopodobieństwo tego, iż klucz „ześlizgnie” się podczas wykonywania obrotu. Przyrządy te występują w kilku rodzajach. Bardzo popularne są zwłaszcza wersje płasko-oczkowe, gdzie z jednej strony mamy końcówkę szczękową, a z drugiej oczkową. Doskonale znane mechanikom i często przez nich używane są z kolei klucze oczkowe półotwarte. – To niezastąpione narzędzia przy pracy z przewodami hydraulicznymi czy pneumatycznymi w samochodzie. Dzięki ich specjalnemu kształtowi, umożliwiają łatwe manewrowanie wszędzie tam, gdzie trudno dotrzeć innym narzędziem – wyjaśnia Emil Sieligowski, Brand Manager marki dedykowanych profesjonalistom narzędzi PROLINE. Jeśli musimy pracować w miejscach, do których dostęp jest z różnych przyczyn utrudniony, przydadzą się również klucze oczkowe odsadzone. Omawiając temat kluczy w warsztacie mechanika, nie sposób nie wspomnieć o tzw. kluczach fajkowych dwustronnych. Doskonale sprawdzają się we wszelkich miejscach, gdzie śruby i nakrętki osadzone są na tyle głęboko w otworach, że nie da się wykorzystać klasycznych kluczy nasadowych. Umożliwiają zastosowanie dużej siły, można też zakładać na nie różnego rodzaju przedłużki, dzięki czemu możliwe jest wydłużenie ramienia zastosowanej do odkręcania lub dokręcania dźwigni. Są bardzo pomocne, np. przy odkręcaniu kół w samochodzie.

Zobacz też: Jak zregenerować stalowe felgi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zestawy kluczy nasadowych - nie tylko dla zaawansowanych

REKLAMA

Ciekawym rozwiązaniem, które znajduje zastosowanie zarówno wśród profesjonalistów jak i majsterkowiczów, są nowoczesne zestawy kluczy nasadowych. W jednym opakowaniu znajdziemy komplet nasadek oraz dopasowane do nich rękojeści wyposażone w grzechotki, dzięki którym poradzimy sobie z odkręcaniem i dokręcaniem niemal każdej śruby. Bardziej rozbudowane pakiety często zawierają również klucze płasko-oczkowe w najpopularniejszych rozmiarach oraz niezbędne akcesoria, jak końcówki wkrętaków. – Nasadki i akcesoria łączy się z rękojeścią za pomocą kwadratowych trzpieni. Ich rozmiary najczęściej wyraża się w calach, najpopularniejsze to 1/4”, 3/8’’, 1/2”. Te ostatnie, ze względu na większy trzpień, są bardziej wytrzymałe i mogą przenosić większe siły, dlatego stosuje się je do nasadek o większych średnicach – tłumaczy specjalista.

Wysokiej jakości nasadki, podobnie jak klucze, produkowane są z wytrzymałej stali chromowo-wanadowej lub chromowo molibdenowej. W ich przypadku liczy się precyzja wykonania oraz wewnętrzny kształt. Do wyboru są m.in. klasyczne końcówki sześciokątne, nasadki dwunastokątne oraz uniwersalne SPLINE, których unikatowa budowa umożliwia pracę z nakrętkami i śrubami sześciokątnymi dwunastokątnymi, kwadratowymi, Torx i SPLINE. Bardzo ważną częścią zestawów kluczy nasadowych są rękojeści z grzechotkami. Pozwalają one na szybką pracę, bez konieczności ciągłego przekładania nasadki na łbie śruby czy nakrętce. Kierunek kręcenia (odkręcanie lub dokręcanie) przestawia się za pomocą przełączników obrotów, umiejscowionych zwykle na główce grzechotki. – Kluczowym parametrem każdej grzechotki jest liczba zębów na pierścieniu mechanizmu zapadkowego. Im więcej zębów, tym mniejszy ruch trzeba wykonać, by obrócić śrubę. Przydaje się to zwłaszcza w miejscach, gdzie możliwe jest poruszanie kluczem tylko w niewielkim zakresie – objaśnia Emil Sieligowski.

Zobacz też: Sposoby na odkręcenie zapieczonej śruby

Klucz nastawny przyda się każdemu

Kluczem, który powinien znaleźć się w każdym przydomowym warsztacie jest popularny klucz nastawny.  – Urządzenia te mają regulowany rozstęp szczęk. Umożliwia to na pracę ze śrubami o różnych rozmiarach – tłumaczy specjalista. Modele renomowanych producentów wykonane są z kutej, odpowiednio hartowanej stali. Wyposażone są w precyzyjne mechanizmy ślimakowe służące do łatwego dopasowania rozstawu szczęk do potrzebnego rozmiaru nakrętki. Specjalna budowa szczęk zapewnia pewny chwyt oraz dopasowanie do kształtu nakrętki i śruby. Rękojeść narzędzia może być dodatkowo pokryta specjalnym, antypoślizgowym materiałem, który zwiększa bezpieczeństwo użytkowania. – To uniwersalne narzędzie, które przyda się w domu. Odkręcimy nim małe i duże nakrętki, pod warunkiem, że będziemy mieli do nich swobodny dostęp – dodaje Brand Manager marki narzędzi Proline.

Źródło: Materiały prasowe Proline

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA