REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niesprawne oświetlenie auta - co zrobić aby nie stracić dowodu rejestracyjnego?

Volvo S60 T6 AWD Polestar 2014 reflektory Active High Beam
Volvo S60 T6 AWD Polestar 2014 reflektory Active High Beam
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Niesprawne oświetlenie auta

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami każdy pojazd, który został dopuszczony do ruchu musi mieć sprawne oświetlenie. Dotyczy to wszystkich świateł zamontowanych w samochodzie. Jeżeli podczas kontroli drogowej policjant stwierdzi awarię, może zatrzymać dowód rejestracyjny. Specjaliści serwisu Allegro radzą, jak uniknąć takiej sytuacji.

REKLAMA

Od 2007 roku funkcjonuje w Polsce obowiązek używania świateł przez cały dzień. Dlatego warto systematycznie kontrolować, światła do jazdy dziennej lub, jeżeli pojazd nie jest w takie wyposażony, światła mijania. Warto również pamiętać, że prawidłowo działające światła stopu, kierunkowskazy i przeciwmgłowe mogą uchronić przed kolizją.

Zobacz też: Światła uniwersalne - Audi A8 i reflektory Matrix LED

- Przeciętna trwałość standardowych żarówek wynosi około 600 do 900 godzin. Te o zwiększonej wydajności mogą mieć żywotność krótszą nawet o połowę w stosunku do standardowych odpowiedników. Aby uniknąć zatrzymania dowodu rejestracyjnego z powodu przepalonej żarówki lepiej wozić w samochodzie ich zapasowy komplet. Zestawy żarówek i bezpieczników nie są drogie. Najtańsze, z żarówką H4 lub H7, można kupić w serwisie Allegro.pl już za około 10 – 15 zł, czyli znacznie taniej niż na stacjach benzynowych. Jeżeli natomiast chcemy kupić żarówki renomowanych firm musimy liczyć się z kosztami na poziomie od 50 zł za podobny zestaw – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl - Dodatkowo, zanim dojdzie do awarii i przymusowej wymiany, warto zapoznać się z budową naszego auta i sposobem wymiany poszczególnych żarówek, tak by w razie kontroli policyjnej naprawa została przeprowadzona sprawnie i szybko. Pamiętajmy bowiem, że nie zawsze policja ma czas na czekanie, aż uda nam się uporać z awarią. Nasze przygotowanie do takiej sytuacji może uchronić przed zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, dzięki czemu unikniemy czasochłonnej procedury jego odzyskania.

Zatrzymany dowód rejestracyjny za złe oświetlenie

REKLAMA

Zatrzymany dowód rejestracyjny jest przesyłany do wydziału komunikacji, który pojazd rejestrował. Policjant dodatkowo opisuje przyczynę zatrzymania tego dokumentu, a kierowcy wydaje pokwitowanie i ewentualnie zezwolenie na używanie tego pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby odzyskać zatrzymany dowód rejestracyjny należy w odpowiednim wydziale komunikacji wypełnić wniosek i przedłożyć go wraz pokwitowaniem wydanym przez policję. W niektórych przypadkach niezbędnym będzie zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, potwierdzającym usunięcie przyczyny zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Za wydanie zatrzymanego dokumentu ustawodawca nie przewidział opłat.

- Zanim jednak odzyskamy nasz dowód rejestracyjny musi on najpierw wpłynąć do urzędu. W oczekiwaniu można pozostawić na miejscu swoje dane kontaktowe, np. nr telefonu lub mail, wtedy zostaniemy poinformowani o możliwości odebrania – dodaje Robert Krotoski  - Wydanie właścicielowi dowodu rejestracyjnego następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów oraz po stwierdzeniu ustania przyczyny zatrzymania.

Jak sprawdzić stan oświetlenia auta i jak dobrać żarówki?

Światła należy systematycznie sprawdzać. Nie tylko przed wyjazdem w dłuższą trasę, ale cyklicznie, co kilka tysięcy kilometrów. Procedura jest banalnie prosta i każdy kierowca może ją przeprowadzić praktycznie samodzielnie. Wystarczy obejść samochód na około i sprawdzić kolejno działanie wszystkich żarówek, włączając poszczególne światła. Żarówki światła stopu można łatwo sprawdzić stając tyłem do ściany i obserwując, czy ich światło odbija się od niej podczas naciskania pedału hamulca. Niektóre samochody są wyposażone w kontrolki awarii świateł zewnętrznych, która informuje kierowcę, że któraś z żarówek nie świeci. Nieco trudniejsze jest sprawdzenie właściwego ustawienia reflektorów. Specjaliści radzą, aby ustawienie przednich świateł sprawdzać w odpowiednio wyposażonych warsztatach lub u diagnosty.

Jeżeli zauważymy, że jakaś żarówka nie świeci warto sprawdzić, czy nie jest tylko obluzowana. Można też wyjąć ją z klosza i sprawdzić, czy nie jest spalona.

REKLAMA

- Wymiana żarówek jest stosunkowo prosta, pod warunkiem, że producent naszego samochodu zadbał o nas, jego użytkowników. Coraz częściej zdarzają się modele, w których wymiana żarówek w reflektorach jest bardzo trudna, a wręcz niemożliwa bez rozebrania połowy auta –wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Jeżeli sami zdecydujemy się na wymianę przepalonej żarówki należy pamiętać, aby nie dotykać jej szklanej główki gołymi palcami. Ubrudzona błyskawicznie się przepali. Po wymianie warto sprawdzić ustawienie świateł.

W różnych modelach samochodów są różne żarówki. Każda żarówka ma nabity na swojej obudowie symbol. W reflektorach jest to H4 lub H7. Różnią się one przede wszystkim konstrukcją. Te pierwsze są żarówkami wielowłóknowymi, te drugie jednowłóknowymi. Oznacza to, że w przypadku żarówki H4 pierwsze włókno odpowiada za światło mijania, drugie za światło drogowe. Natomiast H7 może funkcjonować w układzie z ksenonem.

Większość kierowców wymienia żarówki dopiero wtedy, gdy nastąpi awaria. W ciągu słonecznego dnia cała naprawa zajmie tylko chwilę, gorzej gdy dojdzie do niej po zmroku, albo podczas deszczu. Warto pamiętać, żeby żarówki wymieniać parami. Istnieje spora szansa, że skoro spaliła się jedna to i druga za chwilę odmówi posłuszeństwa. Specjaliści radzą, aby żarówki wymieniać profilaktycznie podczas przeglądu okresowego, a po wymianie niezwłocznie sprawdzić ustawienie świateł.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA