Przekręcona kierownica (przy jeździe na wprost) – o czym świadczy, jak ją naprawić?
REKLAMA
REKLAMA
krzywa kierownica przy jeździe na wprost: co to oznacza?
W przypadku, w którym zauważymy w naszym samochodzie podczas jazdy na wprost kierownica jest lekko skręcona, mogłoby się wydawać że najlepszym rozwiązaniem będzie demontaż kierownicy i obrócenie jej tak, żeby była równo ustawiona podczas jazdy na wprost. Jednak jest to najgorsze rozwiązanie z możliwych do wykonania.
REKLAMA
Krzywa kierownica: na co wpływa?
Na przekręconą kierownicę wpływ może mieć wiele czynników, o których kierowca nie zawsze zdaje sobie sprawę. Pomijamy takie przypadki jak wypadki lub wpadnięcie kołem w dziurę przy dużej prędkości. W takim przypadku możemy być pewni, że czeka nas naprawa zawieszeni, felg oraz kupno nowych opon.
Przekręcona kierownica pojawia się najczęściej po naprawie zawieszenia oraz po wymianie opon lub felg.
Krzywa kierownica, czyli problem po ustawianiu zbieżności?
Większość napraw jakie wykonujemy w przednim zawieszeniu łączy się z koniecznością ustawienia geometrii zawieszenia. Przekręcona kierownica pojawia się zawsze po wymianie drążków kierowniczych. Oczywiście można stosować różne metody, jak pomiar długości gwintu przed wymianą, liczenie obrotów śruby itd. Jest to dobra metoda ale tylko do tego, żeby bezpiecznie dojechać na ustawienie geometrii.
Zobacz też: Odpowietrzanie układu wspomagania. Poradnik
Nie zalecamy pomijać tej czynności. Poza przekręconą kierownicą musimy liczyć się z tym, że nasze auto będzie ściągać w lewo lub prawo. Dodatkowo należy się liczyć z szybszym i nierównomiernym zużyciem opon.
Krzywa kierownica to problem, który często ujawnia się po nieprawidłowym ustawianiu zbieżności. I choć samochód jedzie prosto, sytuacji nie można zostawić w taki sposób. Skręconą kierownicę trzeba diagnozować jak najszybciej. Szczególnie że sytuacja może doprowadzić do krzywego starcia opon.
Samochód jedzie prosto, a kierownica jest krzywa?
Przekręcona kierownica pojawia się również po zmianie kół na zimowe. W takim przypadku należy sprawdzić felgi. Jeżeli są krzywe to mogą mieć wpływ na przekręcenie kierownicy. Jednak nie tak duży jak nierównomiernie zużyta powierzchnia opony.
Najlepszym sposobem jest zamiana miejscami przednich opon (kompletnych kół) z tylnymi. Jeśli taki zabieg przyniesie poprawę to znak, że należy wymienić opony, bo są krzywe.
Skręconą kierownicę powodują też opony
REKLAMA
Zdarzają się również przypadki, że po zamontowaniu nowych opon kierownica jest przekręcona. Jeśli mamy pewność, co do stanu zawieszenia należy zareklamować opony u sprzedawca. Zdarzają się sytuacje, że nowe opony nie nadają się do jazdy, gdyż są krzywe. Na szczęście nie są to bardzo częste przypadki.
Jeżeli zastosujemy się do powyższych wskazówek możemy być pewni, że kierownica w naszym aucie nie będzie przekręcona. Szczególnie że krzywa kierownica przy jeździe na wprost lub ściąganie samochodu np. w prawą stronę jest bez wątpienia objawem niepokojącym. Dopiero po prawidłowo postawionej diagnozie i powrotu do prostej kierownicy prowadzący może spokojnie zasiąść w pojeździe.
Zobacz też: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.