Kupić zamienniki czy części oryginalne?
REKLAMA
REKLAMA
Serwisowanie samochodu to jedna z najmniej przyjemnych czynności związanych z jego użytkowaniem. To nie tylko potrzeba wygospodarowania dodatkowego czasu na zaprowadzenie go do warsztatu mechanicznego, ale także konieczność ponoszenia, często niemałych, wydatków na zakup do niego nowych części.
REKLAMA
Co to jest zamiennik?
Jeszcze dekadę temu, większość podzespołów do samochodu można było kupić tylko w autoryzowanym serwisie. Ich koszt był niejednokrotnie tak duży, że właściciel auta musiał sprzedać auto, bo naprawa była dla niego nieopłacalna. Auta japońskie czy francuskie były często pomijane przez kierowców z uwagi na ich bardzo wysokie ceny części, zwłaszcza na tle cen podzespołów do samochodów czeskich czy włoskich. Wszystko uległo jednak zmianie, gdy na rynku polskim pojawiły się tzw. „zamienniki” czyli odpowiedniki części oryginalnych (sprzedawanych w Autoryzowanych Serwisach Obsługi danego koncernu samochodowe), produkowane jako ich tańsza alternatywa.
Zobacz też: Zakup używanego diesla
Zamiennik tak dobry jak oryginał?
Jakość „zamienników” jest różna, jednak wiele z nich to wierna kopia oryginału. Jak to możliwe? Po prostu firmy zajmujące się produkcją „zamienników” (m.in. Bosch, Delphi, Valeo, Brembo) dostarczają te same części na tzw. pierwszy montaż do nowych samochodów. W rezultacie, często się zdarza, że jedyną rzeczą, która odróżnia zamiennik od oryginalnej części jest opakowanie, w którym są one sprzedawane. Nawet oznaczenia na części zamiennej są identyczne jak w przypadku tej pochodzącej z ASO.
Zakup tylko u sprawdzonych dystrybutorów
Nie zawsze jednak zamiennik okazuje się nawet w połowie tak trwały jak podzespół pochodzący bezpośrednio od producenta. Należy wystrzegać się zarówno części nieznanego pochodzenia jak i tych, których producenci mają kiepską renomę. Nie brak bowiem na rynku produktów pochodzących od chińskich wytwórców, których jakość bardzo często zagraża nawet bezpieczeństwu jazdy. Tyczy się to zwłaszcza elementów wchodzących w skład układu hamulcowego czy kierowniczego. Pokusa wysokich oszczędności nie może nikomu przesłaniać zdrowego rozsądku.
Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG
Ile można zaoszczędzić?
Pojawia się zatem pytanie, czy gra jest warta przysłowiowej świeczki? Ile i na czym można najwięcej zaoszczędzić? Na przykładzie dwóch starszych samochodów BMW 330i z 2002 roku i Peugeota 407 2.0 140KM z 2005 roku, wyposażonych w silniki benzynowe , pomożemy sprawdzić, gdzie należy szukać największych oszczędności. Jako punkt odniesienia przedstawiamy ceny części zamiennych oferowanych przez jedną z ich największych polskich hurtowni czyli firmę Inter Cars.
Wybrane ceny części dla BMW 330i * | |||
BMW 330i sedan 2002 rok (benzyna) | ASO BMW | Inter Cars | różnica |
Sprzęgło kpl. (tarcza, docisk, łożysko) | 1597 | 1160 | 437 |
Wahacz przedniego koła | 775 | 590 | 185 |
Amortyzator przedni | 893 | 551 | 342 |
Amortyzator tylny | 600 | 380 | 220 |
Sprężyna zawieszenia przednia | 427 | 156 | 271 |
Sprężyna zawieszenia tylna | 439 | 225 | 214 |
Termostat | 383 | 217 | 166 |
Zacisk hamulcowy | 1115 | 386 | 729 |
Klocki hamulcowe przednie kpl. | 338 | 260 | 78 |
Klocki hamulcowe tył kpl. | 280 | 270 | 10 |
Tarcza hamulcowa przód | 307 | 264 | 43 |
Tarcza hamulcowa tył | 260 | 276 | -16 |
Filtr paliwa | 396 | 252 | 144 |
Pompa paliwa | 1070 | 492 | 578 |
Cewka zapłonowa | 180 | 274 | -94 |
Łączny koszt części (PLN) | 9060 | 5753 | 3307 |
* ceny w zł |
Zobacz też: Zapach samochodowy - jaki wybrać?
Koszt utrzymania niemieckiego samochodu można wyraźnie obniżyć kupując zamienniki np. amortyzatorów czy sprężyn. W przypadku tych pierwszych oryginalne podzespoły są droższe o ponad 60% od części oferowanych przez Inter Cars. Co więcej , jedna sprężyna zawieszenia pochodząca bezpośrednio od BMW kosztuje prawie tyle samo co jej trzy zamienniki. Niektóre podzespoły do BMW są jednak zaskakująco tanie jak na segment Premium. Komplet klocków hamulcowych firmy ATE jest tańszy od oryginalnych zaledwie o 72 zł. Jeśli jednak poszukujemy części, których usterki pojawiają się rzadko jak np. zacisk hamulcowy czy pompa paliwa warto rozejrzeć za ich zamiennikami. W przypadku BMW 330i oryginalny zacisk jest o prawie 190% droższy od zamiennika!
Wybrane ceny części dla Peugeot 407* | |||
Peugeot 407 2.0 140KM sedan (benzyna) | ASO Peugeot | Inter Cars | różnica |
Sprzęgło kpl. (tarcza, docisk, łożysko) | 1360 | 620 | 740 |
Wahacz przedniego koła | 794 | 453 | 341 |
Amortyzator przedni | 360 | 308 | 52 |
Amortyzator tylny | 341 | 288 | 53 |
Sprężyna zawieszenia przednia | 357 | 202 | 155 |
Sprężyna zawieszenia tylna | 365 | 202 | 163 |
Termostat | 107 | 39 | 68 |
Zacisk hamulcowy | 890 | 580 | 310 |
Klocki hamulcowe przednie kpl. | 360 | 199 | 161 |
Klocki hamulcowe tył kpl. | 246 | 145 | 101 |
Tarcza hamulcowa przód | 550 | 207 | 343 |
Tarcza hamulcowa tył | 804 | 172 | 632 |
Filtr paliwa | 69 | 33 | 36 |
Pompa paliwa | 905 | 488 | 417 |
Cewka zapłonowa | 587 | 750 | -163 |
Łączny koszt części (PLN) | 8095 | 4686 | 3409 |
* ceny w zł |
Zobacz też: Klimatyzacja - najczęstsze błędy podczas serwisu
REKLAMA
Jeszcze większe oszczędności można uzyskać w przypadku Peugeota 407, jeśli zaopatrzymy się w części zamienne w hurtowni zamiast w ASO. Typowe części eksploatacyjne pochodzące z serwisu Peugeota są znacznie droższe niż markowe zamienniki. Tylne tarcze hamulcowe pochodzące z Inter Cars są tańsze od „oryginałów” o 78%, zestaw sprzęgła o blisko 55% a pompa paliwa o 46%. Co ciekawe czasem się zdarza, że cenny zamienników mogą być wyższe niż podzespołów pochodzących z ASO. Oryginalna cewka zapłonowa jest o 163zł tańsza niż jej zamiennik. Nie ulega jednak wątpliwości, że decyzja o wyborze zamiennika zamiast części oryginalnej, pozwoli zredukować łączne koszty o ok. 40%.
To jaką cześć wybrać, oryginalną czy będącą jej zamiennikiem, pozostawiamy do indywidualnej oceny każdego z Was. Kluczem do udanego zakupu będzie po pierwsze wybranie sprawdzonego dystrybutora podzespołów samochodowych, po drugie zaczerpnięcie informacji o jakości danej części od mechanika samochodowego czy specjalisty, a po trzecie zdrowy rozsądek. Dzięki temu nawet pozornie droga usterka nie uszczupli za nadto naszego portfela, a nasze auto odzyska pełną sprawność.
Zobacz też: Optymalizacja kół
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.