REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zerwanie gwintu śruby powoduje znaczne zwiększenie kosztów naprawy. Aby temu zapobiec warto zastosować np. naftę  w Fot. Fotolia
Zerwanie gwintu śruby powoduje znaczne zwiększenie kosztów naprawy. Aby temu zapobiec warto zastosować np. naftę w Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odkręcenie zapieczonej śruby bądź świeży żarowej niejednokrotnie kończy się zerwaniem jej gwintu. Jak skutecznie rozwiązać ten problem?

Zapieczone i skorodowane śruby to koszmar nie tylko domorosłych majsterkowiczów, ale i doświadczonych mechaników. Wiele tzw. połączeń rozłącznych, wykonanych jest przez producenta auta bądź danego podzespołu z kiepskiej jakości materiałów, co przy ewentualnej próbie ich oddzielenia skutkuje zerwaniem gwintu i koniecznością wymiany znacznie większej ilości elementów niż zakładał pierwotny plan.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieją  jednak sposoby, które niezwykle skutecznie rozwiązują ten problem a jednocześnie ich koszt pozostaje na rozsądnym poziomie.

Nafta

Najtańszym sposobem odkręcenia zardzewiałej śruby jest użycie nafty. Dzięki wysokim właściwościom penetrującym i powszechnej dostępności jest to jeden z najbardziej popularnych środków chemicznych stosowanych w tego typu problemach. Wadą tej metody jest długi czas uwalniania tego typu połączeń (nawet do kilkudziesięciu godzin). Aby go skrócić można posłużyć się młotkiem w celu naruszenia struktury pomiędzy śrubą a nakrętką.

Preparat penetrujący

Droższy sposób to użycie jednego z wielu preparatów penetrujących, które znakomicie penetrują, odrdzewiają i zabezpieczają połączenia śrubowe. Na co dzień stosowane są strickte jako smary, wypierające wodę z konkretnej przestrzeni.

REKLAMA

Palnik acetylenowo-tlenowy

Jeszcze lepszym sposobem, choć znacznie trudniejszym w wykonaniu, jest podgrzanie za pomocą palnika acetylenowo-tlenowym danego miejsca do odpowiedniej temperatury, a następnie odkręcenie śruby. Metoda ta jest o tyle trudna, że niesie za sobą ryzyko uszkodzenia innych podzespołów, znajdujących się w bliskim sąsiedztwie ogrzewanego połączenia. Co więcej uszkodzeniu może ulec samo połączenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak usunąć złamany kluczyk z zamka drzwi?

Podgrzewacz indukcyjny

Jedną z najnowszych metod ułatwiających rozłączanie połączeń śrubowych jest zastosowanie tzw. podgrzewacza indukcyjnego. Wbudowany w niego falownik zamienia prąd z sieci elektrycznej o napięciu 220V na prąd o wysokiej częstotliwości. Specjalne spirale wytwarzają pole magnetyczne. Wystarczy, że w zasięgu tego pola umieścimy przedmiot, który przewodzi prąd a jego temperatura gwałtownie wzrośnie w ciągu kilkunastu sekund. Jest to obecnie najskuteczniejsza metoda stosowana m.in. przy odkręcaniu zapieczonych świec żarowych w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. O jej skuteczności przekonało się już wielu mechaników.

Zobacz też: Jak bezpiecznie zdemontować świece żarowe i wtryskiwacze?

Każda z metod ma swoje wady i zalety. Najlepszą wydaje się zastosowanie podgrzewacza indukcyjnego, ale tylko nieliczne warsztaty mechaniki pojazdowej są w jego posiadaniu. Poza tym, do każdego przypadku trzeba podejść w sposób indywidualny, bowiem wiele z problemów może rozwiązać nawet nafta. Osoby o niskich umiejętnościach manualnych lepiej powinny przekazać oddać auto w ręce fachowców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA