REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odkręcić zapieczone bądź skorodowane śruby?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zerwanie gwintu śruby powoduje znaczne zwiększenie kosztów naprawy. Aby temu zapobiec warto zastosować np. naftę  w Fot. Fotolia
Zerwanie gwintu śruby powoduje znaczne zwiększenie kosztów naprawy. Aby temu zapobiec warto zastosować np. naftę w Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odkręcenie zapieczonej śruby bądź świeży żarowej niejednokrotnie kończy się zerwaniem jej gwintu. Jak skutecznie rozwiązać ten problem?

Zapieczone i skorodowane śruby to koszmar nie tylko domorosłych majsterkowiczów, ale i doświadczonych mechaników. Wiele tzw. połączeń rozłącznych, wykonanych jest przez producenta auta bądź danego podzespołu z kiepskiej jakości materiałów, co przy ewentualnej próbie ich oddzielenia skutkuje zerwaniem gwintu i koniecznością wymiany znacznie większej ilości elementów niż zakładał pierwotny plan.

REKLAMA

Istnieją  jednak sposoby, które niezwykle skutecznie rozwiązują ten problem a jednocześnie ich koszt pozostaje na rozsądnym poziomie.

Nafta

Najtańszym sposobem odkręcenia zardzewiałej śruby jest użycie nafty. Dzięki wysokim właściwościom penetrującym i powszechnej dostępności jest to jeden z najbardziej popularnych środków chemicznych stosowanych w tego typu problemach. Wadą tej metody jest długi czas uwalniania tego typu połączeń (nawet do kilkudziesięciu godzin). Aby go skrócić można posłużyć się młotkiem w celu naruszenia struktury pomiędzy śrubą a nakrętką.

Preparat penetrujący

Droższy sposób to użycie jednego z wielu preparatów penetrujących, które znakomicie penetrują, odrdzewiają i zabezpieczają połączenia śrubowe. Na co dzień stosowane są strickte jako smary, wypierające wodę z konkretnej przestrzeni.

Palnik acetylenowo-tlenowy

Jeszcze lepszym sposobem, choć znacznie trudniejszym w wykonaniu, jest podgrzanie za pomocą palnika acetylenowo-tlenowym danego miejsca do odpowiedniej temperatury, a następnie odkręcenie śruby. Metoda ta jest o tyle trudna, że niesie za sobą ryzyko uszkodzenia innych podzespołów, znajdujących się w bliskim sąsiedztwie ogrzewanego połączenia. Co więcej uszkodzeniu może ulec samo połączenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak usunąć złamany kluczyk z zamka drzwi?

Podgrzewacz indukcyjny

Jedną z najnowszych metod ułatwiających rozłączanie połączeń śrubowych jest zastosowanie tzw. podgrzewacza indukcyjnego. Wbudowany w niego falownik zamienia prąd z sieci elektrycznej o napięciu 220V na prąd o wysokiej częstotliwości. Specjalne spirale wytwarzają pole magnetyczne. Wystarczy, że w zasięgu tego pola umieścimy przedmiot, który przewodzi prąd a jego temperatura gwałtownie wzrośnie w ciągu kilkunastu sekund. Jest to obecnie najskuteczniejsza metoda stosowana m.in. przy odkręcaniu zapieczonych świec żarowych w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. O jej skuteczności przekonało się już wielu mechaników.

Zobacz też: Jak bezpiecznie zdemontować świece żarowe i wtryskiwacze?

Każda z metod ma swoje wady i zalety. Najlepszą wydaje się zastosowanie podgrzewacza indukcyjnego, ale tylko nieliczne warsztaty mechaniki pojazdowej są w jego posiadaniu. Poza tym, do każdego przypadku trzeba podejść w sposób indywidualny, bowiem wiele z problemów może rozwiązać nawet nafta. Osoby o niskich umiejętnościach manualnych lepiej powinny przekazać oddać auto w ręce fachowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA