Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana rozrusznika
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę zaczniemy od silników 1.4 i 1.6 Duratec. Na początku odłączamy klemy od akumulatora. Następnie demontujemy filtr powietrza i odkręcamy nakrętki mocujące przewody do włącznika elektromagnetycznego. Teraz wykręcamy śruby mocujące rozrusznik i wyjmujemy go z obudowy sprzęgła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o prawidłowym zamocowaniu wszystkich elementów.
REKLAMA
W silniku Duratec 1.8 i 2.0 cała operacja wymaga znacznie więcej czasu. Początek jest taki sam, odłączamy klemy od akumulatora. Następnie podnosimy przód auta. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek z podstawkami. Demontujemy dolną osłonę silnika i wykręcamy dwa przewody od włącznika elektromagnetycznego. Następnie odkręcamy dwie śruby z kadłuba silnika i zdejmujemy uchwyt od przewodów.
Zobacz też: Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”?
Teraz wykręcamy dwie śruby dwustronne z kadłuba silnika i zdejmujemy rozrusznik z kołnierza. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zastosowaniu nowych uszczelek na kołnierz.
Przechodzimy do silników wysokoprężnych. Na początku odłączamy przewód masowy od akumulatora. W silniku 1.6 należy zdemontować górną osłonę silnika. W 1.8 podnosimy samochód i podpieramy go na podstawkach. W jednostce 2.0 demontujemy górną osłonę z pokrywy zaworów.
Zobacz też: Jak zdiagnozować uszkodzenie rozrusznika bez wymontowywania z pojazdu?
REKLAMA
Kolejne czynności są takie same dla każdej wersji silnikowej. Odpinamy dwa przewody od włącznika elektromagnetycznego a następnie wykręcamy 3 śruby mocujące rozrusznik. Wyjmujemy go z obudowy sprzęgła i przechodzimy do montażu nowego rozrusznika. Wszystko przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Po wymontowaniu uszkodzonego rozrusznika zawsze pojawia się dylemat co mamy z nim zrobić, zregenerować czy kupić nowy. Jednak tutaj słowo „nowy” nie oddaje w pełni autentycznego stanu rozrusznika. Zazwyczaj są to chińskie zamienniki, które jakościowo odstają od oryginału. Należy o tym pamiętać decydując się na taki zakup. Nie powinniśmy być mocno zdziwieni, jeżeli nie wytrzyma on do końca okresu gwarancyjnego.
Można przemyśleć zakup używanego. Jednak tutaj musimy być pewni co do źródła. W innym przypadku taki zakup to duże ryzyko. Może się okazać, że ten używane będzie w znacznie gorszym stanie niż ten, który wyjęliśmy z naszego auta. Jednak kiedy trafimy na dobry egzemplarz warto zastanowić się nad kupnem. Jakby nie było to nadal pozostajemy przy oryginale.
Zobacz też: Jakie podzespoły samochodu można regenerować?
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest regeneracja starego rozrusznika. Cenowo wychodzi prawie tak samo lub taniej jak zakup chińskiej podróbki. Jeżeli wykonujemy taką usługę w dobrym warsztacie to możemy być pewni, że posłuży nam dłuższy czas. Ceniące się zakłady dają na taką regenerację pisemną gwarancję. Zazwyczaj mają rozruszniki na wymianę lub można poczekać na regenerację naszego
REKLAMA
REKLAMA