REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana paska klinowego w modelu Focus MK2 i C-MAX
Wymiana paska klinowego w modelu Focus MK2 i C-MAX

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana paska wieloklinowego to kolejna czynność, którą możemy wykonać we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis jak samemu wymienić pasek wieloklinowy w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Na początku przybliżymy rozwiązania jakie zostały zastosowane w Focusie MK2 i C-MAX. We wszystkich silnikach poza 1.4 Duratec i 1.6 Duratec pasek klinowy napinany jest za pomocą automatycznego napinacza i nie należy dokonywać kontroli naciągu paska. Niezależnie od silnika wymagana jest kontrola stanu paska wieloklinowego. Jeśli widać na nim uszkodzenia lub oznaki nierównomiernego zużycia

REKLAMA

Silnik 1.4 i 1.6 Duratec

REKLAMA

W silnikach Duratec nie zaleca się ponownego montażu tego samego paska, ponieważ przy każdym zdjęciu ulega on uszkodzeniu. Na początku zajmiemy się silnikami 1.4 i 1.6 Duratec. To właśnie w tych silnikach nie ma automatycznego napinacza paska wieloklinowego. Na początku odłączamy klemy od akumulatora. Teraz musimy podnieść przód samochodu a dokładnie jego prawą stronę. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami.

Odkręcamy i zdejmujemy prawe koło. Kolejny krok to wyjęcie wszystkich osłon wewnątrz koła (nadkola). W tym momencie mamy swobodny dostęp do pasków napędowych. Teraz należy przeciąć paski napędowe (długi i krótki). Możemy to zrobić za pomocą ostrego noża lub przecinaka. Wyjmujemy stare paski i sprawdzamy koła pasowe pod kątem zużycia i ewentualnego bicia podczas obracania się.

Jeśli kupujemy pasek w serwisie Forda to dostajemy również zestaw montażowy, który będzie nam potrzebny w tym momencie. Zakładamy przyrząd montażowy na koło wału korbowego. Środek przyrządu powinien być w położeniu wskazującym godzinę 12. Teraz należy zablokować silnik. W tym celu włączamy bieg i zakładamy pasek klinowy na koło pasowe wału korbowego, pompę cieczy chłodzącej i wspomaganie układu kierowniczego.

Zobacz też: Co może być przyczyną awarii pompy wodnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Instalujemy przyrząd napinający na kole pompy cieczy chłodzącej. Jeżeli wykonamy to prawidłowo to usłyszymy charakterystyczne kliknięcie natomiast łapa przyrządu powinna wskazywać godzinę 10. Obracamy przyrząd napinający o 90 stopni, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Kontrolujemy czy pasek jest prawidłowo osadzony w rowkach.

Teraz przekręcamy przyrząd napinający zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Musimy doprowadzić do takiego położenia, w którym koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i pasek znajda się w jednej linii. Jeżeli prawidłowo osadzimy pasek to możemy zdjąć przyrząd z koła. Wykonujemy to pociągając za łapę. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję neutralną i obracamy wał korbowy silnika za środkową śrubę o kąt 90 stopni (zgodnie z ruchem wskazówek zegara).

Zdejmujemy z koła pasowego pierwszy przyrząd montażowy i sprawdzamy ułożenie paska obracając wał korbowy z kierunkiem takim, jak podczas ruchu silnika. Teraz przechodzimy do wymiany krótkiego paska wieloklinowego. Zakładamy przyrząd montażowy na koło wału korbowego i ustawiamy go w położeniu godziny 7. Osadzamy pasek wieloklinowy na koło sprężarki klimatyzacji oraz na przyrząd montażowy.

Obracamy koło wału korbowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pasek wieloklinowy powinien samoczynnie zaciągnąć się na koło. Sprawdzamy czy jest poprawnie ułożony i zdejmujemy przyrząd montażowy. Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak dobrze wybrać koło pasowe?

Silnik 1.8 i 2.0 Duratec

Pierwszy krok to odłączenie klem od akumulatora. Następnie unosimy prawą stronę samochodu za pomocą lewarka i podkładamy kobyłki. Zdejmujemy prawe przednie koło oraz odpinamy nadkole. Teraz odkręcamy (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) 7 klamer mocujących dolną osłonę silnika. Wyjmujemy ją i mamy dostęp do wszystkich elementów napędzających.

Przecinamy stary krótki pasek i zdejmujemy go z kół. Następnie demontujemy górną pokrywę silnika i obracamy napinacz (nakładając klucz na centralną śrubę) przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Przekręcamy go do momentu aż będziemy mogli zdjąć długi pasek klinowy. Kontrolujemy stan kół pasowych. Nie mogą być zużyte oraz mieć bić podczas obracania się.

Zakładamy nowy długi pasek klinowy na wszystkie koła, które napędza. Należy zwrócić uwagę na oznaczenia, musi być zainstalowany w taki sam sposób jak stary. Luzujemy napinacz długiego paska wieloklinowego. Następnie przechodzimy do zamontowania krótkiego paska klimatyzacji. Do tego będzie nam potrzebny narzędzie naprowadzające, które jest dostępne w zestawie montażowym przy zakupie paska.

Zakładamy go na koło pasowe wału korbowego w położeniu godziny 9. Osadzamy pasek na koło sprężarki klimatyzacji oraz na przyrząd naprowadzający. Przykręcamy widoczne metalowe oczko do obudowy silnika i zaczynamy obracać koło wału korbowego o 180 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Efektem tego działania powinno być prawidłowe osadzenia paska na kole wału korbowego.

Wyjmujemy wszystkie przyrządy montażowe i sprawdzamy ułożenie każdego paska. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to montujemy pozostałe elementy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Silniki Diesla

Początek jest taki sam jak w przypadku silników benzynowych. Odłączamy klemy od akumulatora i podnosimy przód samochodu. Tutaj również możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i kobyłek. W silniku 1.6 demontujemy dolną osłonę paska wieloklinowego. Jest ona zamocowana za pomocą 3 śrub. W tym momencie możemy poluzować pasek wieloklinowy. Obracamy napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Pamiętajmy o zablokowaniu rolki napinającej. Wystarczy do tego odpowiedniej długości klin, który wsadzamy w przeznaczony do tego otwór i zdejmujemy pasek klinowy.

W silniku 2.0 na początku należy zdjąć górną osłonę silnika. W tym celu należy odkręcić nakrętkę, która się znajduje na osłonie. Mamy teraz swobodny dostęp do paska wieloklinowego.

Pierwszy krok to poluzowanie napinacza. Obracamy go przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Teraz musimy zablokować napinacz. Wykonujemy to tak samo jak w silniku 1.6. Wsadzamy odpowiedni sworzeń w otwór napinacza i blokujemy jego rolkę. Teraz możemy swobodnie zdjąć pasek wieloklinowy.

Zobacz też: Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Kolejne czynności są takie same dla silnika 1.6 jak i 2.0. Kontrolujemy zużycie kół pasowych oraz czy nie mają bicia podczas obrotu. Osadzamy nowy pasek wieloklinowy i sprawdzamy czy leży prawidłowo. Naciągamy napinacz tak, żeby pasek miał prawidłowy naciąg. Montaż pozostałych elementów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na koniec uruchamiamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu i obserwujemy czy pasek się prawidłowo obraca.

Na końcu pozostaje silnik 1.8. W tym przypadku wymiana jest podobna do silników przedstawionych powyżej. Jednak jest potrzebny specjalny przyrząd, który jest dostępny w serwisach. Cała czynność jest trochę bardziej skomplikowana i wymiana we własnym zakresie może być kłopotliwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA