Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego
REKLAMA
REKLAMA
Na początku przybliżymy rozwiązania jakie zostały zastosowane w Focusie MK2 i C-MAX. We wszystkich silnikach poza 1.4 Duratec i 1.6 Duratec pasek klinowy napinany jest za pomocą automatycznego napinacza i nie należy dokonywać kontroli naciągu paska. Niezależnie od silnika wymagana jest kontrola stanu paska wieloklinowego. Jeśli widać na nim uszkodzenia lub oznaki nierównomiernego zużycia
REKLAMA
Silnik 1.4 i 1.6 Duratec
REKLAMA
W silnikach Duratec nie zaleca się ponownego montażu tego samego paska, ponieważ przy każdym zdjęciu ulega on uszkodzeniu. Na początku zajmiemy się silnikami 1.4 i 1.6 Duratec. To właśnie w tych silnikach nie ma automatycznego napinacza paska wieloklinowego. Na początku odłączamy klemy od akumulatora. Teraz musimy podnieść przód samochodu a dokładnie jego prawą stronę. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami.
Odkręcamy i zdejmujemy prawe koło. Kolejny krok to wyjęcie wszystkich osłon wewnątrz koła (nadkola). W tym momencie mamy swobodny dostęp do pasków napędowych. Teraz należy przeciąć paski napędowe (długi i krótki). Możemy to zrobić za pomocą ostrego noża lub przecinaka. Wyjmujemy stare paski i sprawdzamy koła pasowe pod kątem zużycia i ewentualnego bicia podczas obracania się.
Jeśli kupujemy pasek w serwisie Forda to dostajemy również zestaw montażowy, który będzie nam potrzebny w tym momencie. Zakładamy przyrząd montażowy na koło wału korbowego. Środek przyrządu powinien być w położeniu wskazującym godzinę 12. Teraz należy zablokować silnik. W tym celu włączamy bieg i zakładamy pasek klinowy na koło pasowe wału korbowego, pompę cieczy chłodzącej i wspomaganie układu kierowniczego.
Zobacz też: Co może być przyczyną awarii pompy wodnej?
REKLAMA
Instalujemy przyrząd napinający na kole pompy cieczy chłodzącej. Jeżeli wykonamy to prawidłowo to usłyszymy charakterystyczne kliknięcie natomiast łapa przyrządu powinna wskazywać godzinę 10. Obracamy przyrząd napinający o 90 stopni, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Kontrolujemy czy pasek jest prawidłowo osadzony w rowkach.
Teraz przekręcamy przyrząd napinający zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Musimy doprowadzić do takiego położenia, w którym koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i pasek znajda się w jednej linii. Jeżeli prawidłowo osadzimy pasek to możemy zdjąć przyrząd z koła. Wykonujemy to pociągając za łapę. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję neutralną i obracamy wał korbowy silnika za środkową śrubę o kąt 90 stopni (zgodnie z ruchem wskazówek zegara).
Zdejmujemy z koła pasowego pierwszy przyrząd montażowy i sprawdzamy ułożenie paska obracając wał korbowy z kierunkiem takim, jak podczas ruchu silnika. Teraz przechodzimy do wymiany krótkiego paska wieloklinowego. Zakładamy przyrząd montażowy na koło wału korbowego i ustawiamy go w położeniu godziny 7. Osadzamy pasek wieloklinowy na koło sprężarki klimatyzacji oraz na przyrząd montażowy.
Obracamy koło wału korbowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pasek wieloklinowy powinien samoczynnie zaciągnąć się na koło. Sprawdzamy czy jest poprawnie ułożony i zdejmujemy przyrząd montażowy. Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności.
Zobacz też: Jak dobrze wybrać koło pasowe?
Silnik 1.8 i 2.0 Duratec
Pierwszy krok to odłączenie klem od akumulatora. Następnie unosimy prawą stronę samochodu za pomocą lewarka i podkładamy kobyłki. Zdejmujemy prawe przednie koło oraz odpinamy nadkole. Teraz odkręcamy (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) 7 klamer mocujących dolną osłonę silnika. Wyjmujemy ją i mamy dostęp do wszystkich elementów napędzających.
Przecinamy stary krótki pasek i zdejmujemy go z kół. Następnie demontujemy górną pokrywę silnika i obracamy napinacz (nakładając klucz na centralną śrubę) przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Przekręcamy go do momentu aż będziemy mogli zdjąć długi pasek klinowy. Kontrolujemy stan kół pasowych. Nie mogą być zużyte oraz mieć bić podczas obracania się.
Zakładamy nowy długi pasek klinowy na wszystkie koła, które napędza. Należy zwrócić uwagę na oznaczenia, musi być zainstalowany w taki sam sposób jak stary. Luzujemy napinacz długiego paska wieloklinowego. Następnie przechodzimy do zamontowania krótkiego paska klimatyzacji. Do tego będzie nam potrzebny narzędzie naprowadzające, które jest dostępne w zestawie montażowym przy zakupie paska.
Zakładamy go na koło pasowe wału korbowego w położeniu godziny 9. Osadzamy pasek na koło sprężarki klimatyzacji oraz na przyrząd naprowadzający. Przykręcamy widoczne metalowe oczko do obudowy silnika i zaczynamy obracać koło wału korbowego o 180 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Efektem tego działania powinno być prawidłowe osadzenia paska na kole wału korbowego.
Wyjmujemy wszystkie przyrządy montażowe i sprawdzamy ułożenie każdego paska. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to montujemy pozostałe elementy w odwrotnej kolejności.
Zobacz też: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?
Silniki Diesla
Początek jest taki sam jak w przypadku silników benzynowych. Odłączamy klemy od akumulatora i podnosimy przód samochodu. Tutaj również możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i kobyłek. W silniku 1.6 demontujemy dolną osłonę paska wieloklinowego. Jest ona zamocowana za pomocą 3 śrub. W tym momencie możemy poluzować pasek wieloklinowy. Obracamy napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Pamiętajmy o zablokowaniu rolki napinającej. Wystarczy do tego odpowiedniej długości klin, który wsadzamy w przeznaczony do tego otwór i zdejmujemy pasek klinowy.
W silniku 2.0 na początku należy zdjąć górną osłonę silnika. W tym celu należy odkręcić nakrętkę, która się znajduje na osłonie. Mamy teraz swobodny dostęp do paska wieloklinowego.
Pierwszy krok to poluzowanie napinacza. Obracamy go przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Teraz musimy zablokować napinacz. Wykonujemy to tak samo jak w silniku 1.6. Wsadzamy odpowiedni sworzeń w otwór napinacza i blokujemy jego rolkę. Teraz możemy swobodnie zdjąć pasek wieloklinowy.
Zobacz też: Dlaczego pasek klinowy piszczy?
Kolejne czynności są takie same dla silnika 1.6 jak i 2.0. Kontrolujemy zużycie kół pasowych oraz czy nie mają bicia podczas obrotu. Osadzamy nowy pasek wieloklinowy i sprawdzamy czy leży prawidłowo. Naciągamy napinacz tak, żeby pasek miał prawidłowy naciąg. Montaż pozostałych elementów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na koniec uruchamiamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu i obserwujemy czy pasek się prawidłowo obraca.
Na końcu pozostaje silnik 1.8. W tym przypadku wymiana jest podobna do silników przedstawionych powyżej. Jednak jest potrzebny specjalny przyrząd, który jest dostępny w serwisach. Cała czynność jest trochę bardziej skomplikowana i wymiana we własnym zakresie może być kłopotliwa.
REKLAMA
REKLAMA