REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika. Poniżej znajduje się opis wymiany termostatu w Oplu Omega B i B FL.

Zasada działania termostatu nie jest skomplikowana. Wraz z rosnącą temperaturą silnika, termostat otwiera się, przez co umożliwia przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy. W przypadku kiedy mamy uszkodzony termostat nie otwiera się on i może dojść do przegrzania silnika. Usterkę można rozpoznać poprzez podnoszenie się wskaźnika temperatury w czasie gdy chłodnica jest zimna.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

Niesprawny termostat może być ciągle otwarty, nawet jeśli ciecz została schłodzona. Objawy są również czytelne. Silnik nagrzewa się bardzo wolno a zimą ogrzewanie działa znacznie słabiej. Zaczynamy od silników 2.0 i 2.2 (benzyna i Diesel). Pierwszy krok to odłączenie minusowej klemy od akumulatora. Teraz należy spuścić płyn chłodniczy do pustego naczynia.

Nie ma konieczności opróżniania całego układu. Jeżeli poziom cieczy będzie poniżej obudowy termostatu to można przystąpić do wymiany. Znajduje się on w króćcu w głowicy cylindrów. Zdejmujemy przewód cieczy chłodzącej z obudowy termostatu. Teraz możemy zdemontować obudowę termostatu, która jest przykręcona za pomocą śrub. Termostat jest wymienny razem z obudową.

REKLAMA

Zobacz też: Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy instalujemy razem z uszczelką. Dokręcamy go momentem 10Nm w silnikach benzynowych i 15Nm w Dieslu. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej na obudowę termostatu i zaciskamy je opaskami. Nalewamy odpowiednią ilość płynu, uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom płynu.

Teraz zajmiemy się silnikami V6. Pierwszy krok to opróżnienie układu chłodzenia. Podobnie jak w silnika 2.0 i 2.2 nie ma konieczności zlewania całej cieczy chłodzącej. Wystarczy, że poziom będzie poniżej obudowy termostatu. Następnie demontujemy przewód dolotowy razem z łącznikiem. Kolejnym krokiem jest wykręcenie z głowicy cylindrów śruby mocującej sztywny przewód cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Jak wymienić płyn chłodniczy?

Wyjmujemy przewód z obudowy termostatu. Teraz demontujemy ucho służące do podwieszania silnika razem z prowadnicą od bagnetu oleju. Kolejny krok to zdjęcie uszczelek ze sztywnego przewodu cieczy chłodzącej. Na końcu odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy obudowę termostatu z silnika.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie całą powierzchnię montażową. Zakładamy nowy pierścień uszczelniający na obudowę termostatu. Następnie przykręcamy ją do silnika z momentem 20Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego należy wykonać to z odpowiednim wyczuciem.  Teraz zakładamy sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z nowymi pierścieniami uszczelniającymi na obudowę termostatu. Zalecamy delikatnie zwilżyć uszczelki przed montażem (płynem chłodzącym).

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Montujemy do głowicy cylindrów sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z uchem do unoszenia silnika oraz prowadnicą bagnetu do sprawdzania poziomu oleju. Instalujemy przewód cieczy chłodzącej i zabezpieczamy go za pomocą opasek. Ostatnią częścią jaką musimy zamontować jest przewód dolotowy razem z łącznikiem dolotowym. Na końcu uzupełniamy zbiorniczek świeżym płynem chłodniczym i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie dokonujemy kontroli.

Pozostaje nam wymiana w silniku Diesla 2.5. Pierwszy krok pozostaje niezmienny. Spuszczamy płyn chłodniczy. Tutaj również nie ma potrzeby opróżniania całego układu. Wystarczy, żeby poziom był poniżej obudowy termostatu. Teraz demontujemy górną osłonę silnika a następnie przewód powietrza doładowującego. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację to musimy zdemontować wentylator chłodnicy.

Odkręcamy śruby mocujące, odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy go z auta. Następnie odkręcamy od obudowy rozrządu, przewód cieczy chłodzącej od układu ogrzewania. Demontujemy obudowę termostatu i ściągamy z niej starą uszczelkę.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsce, w którym zamontowana jest obudowa.

Termostat wymieniamy razem z obudową. Pamiętajmy o tym, żeby zamontować nową uszczelkę a dopiero wtedy można wsunąć termostat do obudowy. Bardzo ważne, żeby zawór odpowietrzający wszedł w prowadnicę na obudowie. Teraz możemy przykręcić obudowę termostatu do silnika. Jeżeli jesteśmy w posiadaniu klucza dynamometrycznego to wykonujemy to momentem 10Nm.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym

Montujemy do obudowy rozrządu przewód cieczy chłodzącej układu ogrzewania. W autach z klimatyzacją montujemy wentylator chłodnicy. W kolejnym kroku montujemy górną osłonę silnika wraz z przewodem doładowującym. Po zamontowaniu wszystkich elementów dolewamy płynu chłodniczego i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie kontrolujemy stan płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Zalecamy sprawdzić następnego dnia czy nie ma widocznych wycieków. Uwaga ta tyczy się każdej wersji silnikowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA