REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika. Poniżej znajduje się opis wymiany termostatu w Oplu Omega B i B FL.

Zasada działania termostatu nie jest skomplikowana. Wraz z rosnącą temperaturą silnika, termostat otwiera się, przez co umożliwia przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy. W przypadku kiedy mamy uszkodzony termostat nie otwiera się on i może dojść do przegrzania silnika. Usterkę można rozpoznać poprzez podnoszenie się wskaźnika temperatury w czasie gdy chłodnica jest zimna.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

REKLAMA

Niesprawny termostat może być ciągle otwarty, nawet jeśli ciecz została schłodzona. Objawy są również czytelne. Silnik nagrzewa się bardzo wolno a zimą ogrzewanie działa znacznie słabiej. Zaczynamy od silników 2.0 i 2.2 (benzyna i Diesel). Pierwszy krok to odłączenie minusowej klemy od akumulatora. Teraz należy spuścić płyn chłodniczy do pustego naczynia.

Nie ma konieczności opróżniania całego układu. Jeżeli poziom cieczy będzie poniżej obudowy termostatu to można przystąpić do wymiany. Znajduje się on w króćcu w głowicy cylindrów. Zdejmujemy przewód cieczy chłodzącej z obudowy termostatu. Teraz możemy zdemontować obudowę termostatu, która jest przykręcona za pomocą śrub. Termostat jest wymienny razem z obudową.

Zobacz też: Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy instalujemy razem z uszczelką. Dokręcamy go momentem 10Nm w silnikach benzynowych i 15Nm w Dieslu. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej na obudowę termostatu i zaciskamy je opaskami. Nalewamy odpowiednią ilość płynu, uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom płynu.

Teraz zajmiemy się silnikami V6. Pierwszy krok to opróżnienie układu chłodzenia. Podobnie jak w silnika 2.0 i 2.2 nie ma konieczności zlewania całej cieczy chłodzącej. Wystarczy, że poziom będzie poniżej obudowy termostatu. Następnie demontujemy przewód dolotowy razem z łącznikiem. Kolejnym krokiem jest wykręcenie z głowicy cylindrów śruby mocującej sztywny przewód cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Jak wymienić płyn chłodniczy?

REKLAMA

Wyjmujemy przewód z obudowy termostatu. Teraz demontujemy ucho służące do podwieszania silnika razem z prowadnicą od bagnetu oleju. Kolejny krok to zdjęcie uszczelek ze sztywnego przewodu cieczy chłodzącej. Na końcu odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy obudowę termostatu z silnika.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie całą powierzchnię montażową. Zakładamy nowy pierścień uszczelniający na obudowę termostatu. Następnie przykręcamy ją do silnika z momentem 20Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego należy wykonać to z odpowiednim wyczuciem.  Teraz zakładamy sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z nowymi pierścieniami uszczelniającymi na obudowę termostatu. Zalecamy delikatnie zwilżyć uszczelki przed montażem (płynem chłodzącym).

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Montujemy do głowicy cylindrów sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z uchem do unoszenia silnika oraz prowadnicą bagnetu do sprawdzania poziomu oleju. Instalujemy przewód cieczy chłodzącej i zabezpieczamy go za pomocą opasek. Ostatnią częścią jaką musimy zamontować jest przewód dolotowy razem z łącznikiem dolotowym. Na końcu uzupełniamy zbiorniczek świeżym płynem chłodniczym i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie dokonujemy kontroli.

Pozostaje nam wymiana w silniku Diesla 2.5. Pierwszy krok pozostaje niezmienny. Spuszczamy płyn chłodniczy. Tutaj również nie ma potrzeby opróżniania całego układu. Wystarczy, żeby poziom był poniżej obudowy termostatu. Teraz demontujemy górną osłonę silnika a następnie przewód powietrza doładowującego. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację to musimy zdemontować wentylator chłodnicy.

Odkręcamy śruby mocujące, odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy go z auta. Następnie odkręcamy od obudowy rozrządu, przewód cieczy chłodzącej od układu ogrzewania. Demontujemy obudowę termostatu i ściągamy z niej starą uszczelkę.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsce, w którym zamontowana jest obudowa.

Termostat wymieniamy razem z obudową. Pamiętajmy o tym, żeby zamontować nową uszczelkę a dopiero wtedy można wsunąć termostat do obudowy. Bardzo ważne, żeby zawór odpowietrzający wszedł w prowadnicę na obudowie. Teraz możemy przykręcić obudowę termostatu do silnika. Jeżeli jesteśmy w posiadaniu klucza dynamometrycznego to wykonujemy to momentem 10Nm.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym

Montujemy do obudowy rozrządu przewód cieczy chłodzącej układu ogrzewania. W autach z klimatyzacją montujemy wentylator chłodnicy. W kolejnym kroku montujemy górną osłonę silnika wraz z przewodem doładowującym. Po zamontowaniu wszystkich elementów dolewamy płynu chłodniczego i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie kontrolujemy stan płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Zalecamy sprawdzić następnego dnia czy nie ma widocznych wycieków. Uwaga ta tyczy się każdej wersji silnikowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA