REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika. Poniżej znajduje się opis wymiany termostatu w Oplu Omega B i B FL.

Zasada działania termostatu nie jest skomplikowana. Wraz z rosnącą temperaturą silnika, termostat otwiera się, przez co umożliwia przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy. W przypadku kiedy mamy uszkodzony termostat nie otwiera się on i może dojść do przegrzania silnika. Usterkę można rozpoznać poprzez podnoszenie się wskaźnika temperatury w czasie gdy chłodnica jest zimna.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

REKLAMA

Niesprawny termostat może być ciągle otwarty, nawet jeśli ciecz została schłodzona. Objawy są również czytelne. Silnik nagrzewa się bardzo wolno a zimą ogrzewanie działa znacznie słabiej. Zaczynamy od silników 2.0 i 2.2 (benzyna i Diesel). Pierwszy krok to odłączenie minusowej klemy od akumulatora. Teraz należy spuścić płyn chłodniczy do pustego naczynia.

Nie ma konieczności opróżniania całego układu. Jeżeli poziom cieczy będzie poniżej obudowy termostatu to można przystąpić do wymiany. Znajduje się on w króćcu w głowicy cylindrów. Zdejmujemy przewód cieczy chłodzącej z obudowy termostatu. Teraz możemy zdemontować obudowę termostatu, która jest przykręcona za pomocą śrub. Termostat jest wymienny razem z obudową.

Zobacz też: Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy instalujemy razem z uszczelką. Dokręcamy go momentem 10Nm w silnikach benzynowych i 15Nm w Dieslu. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej na obudowę termostatu i zaciskamy je opaskami. Nalewamy odpowiednią ilość płynu, uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom płynu.

Teraz zajmiemy się silnikami V6. Pierwszy krok to opróżnienie układu chłodzenia. Podobnie jak w silnika 2.0 i 2.2 nie ma konieczności zlewania całej cieczy chłodzącej. Wystarczy, że poziom będzie poniżej obudowy termostatu. Następnie demontujemy przewód dolotowy razem z łącznikiem. Kolejnym krokiem jest wykręcenie z głowicy cylindrów śruby mocującej sztywny przewód cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Jak wymienić płyn chłodniczy?

REKLAMA

Wyjmujemy przewód z obudowy termostatu. Teraz demontujemy ucho służące do podwieszania silnika razem z prowadnicą od bagnetu oleju. Kolejny krok to zdjęcie uszczelek ze sztywnego przewodu cieczy chłodzącej. Na końcu odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy obudowę termostatu z silnika.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie całą powierzchnię montażową. Zakładamy nowy pierścień uszczelniający na obudowę termostatu. Następnie przykręcamy ją do silnika z momentem 20Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego należy wykonać to z odpowiednim wyczuciem.  Teraz zakładamy sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z nowymi pierścieniami uszczelniającymi na obudowę termostatu. Zalecamy delikatnie zwilżyć uszczelki przed montażem (płynem chłodzącym).

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Montujemy do głowicy cylindrów sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z uchem do unoszenia silnika oraz prowadnicą bagnetu do sprawdzania poziomu oleju. Instalujemy przewód cieczy chłodzącej i zabezpieczamy go za pomocą opasek. Ostatnią częścią jaką musimy zamontować jest przewód dolotowy razem z łącznikiem dolotowym. Na końcu uzupełniamy zbiorniczek świeżym płynem chłodniczym i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie dokonujemy kontroli.

Pozostaje nam wymiana w silniku Diesla 2.5. Pierwszy krok pozostaje niezmienny. Spuszczamy płyn chłodniczy. Tutaj również nie ma potrzeby opróżniania całego układu. Wystarczy, żeby poziom był poniżej obudowy termostatu. Teraz demontujemy górną osłonę silnika a następnie przewód powietrza doładowującego. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację to musimy zdemontować wentylator chłodnicy.

Odkręcamy śruby mocujące, odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy go z auta. Następnie odkręcamy od obudowy rozrządu, przewód cieczy chłodzącej od układu ogrzewania. Demontujemy obudowę termostatu i ściągamy z niej starą uszczelkę.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsce, w którym zamontowana jest obudowa.

Termostat wymieniamy razem z obudową. Pamiętajmy o tym, żeby zamontować nową uszczelkę a dopiero wtedy można wsunąć termostat do obudowy. Bardzo ważne, żeby zawór odpowietrzający wszedł w prowadnicę na obudowie. Teraz możemy przykręcić obudowę termostatu do silnika. Jeżeli jesteśmy w posiadaniu klucza dynamometrycznego to wykonujemy to momentem 10Nm.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym

Montujemy do obudowy rozrządu przewód cieczy chłodzącej układu ogrzewania. W autach z klimatyzacją montujemy wentylator chłodnicy. W kolejnym kroku montujemy górną osłonę silnika wraz z przewodem doładowującym. Po zamontowaniu wszystkich elementów dolewamy płynu chłodniczego i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie kontrolujemy stan płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Zalecamy sprawdzić następnego dnia czy nie ma widocznych wycieków. Uwaga ta tyczy się każdej wersji silnikowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA