Toyota Avensis I: wymiana termostatu w silniku 1.6 i 1.8
REKLAMA
REKLAMA
Wstęp
REKLAMA
Najpierw musimy zakupić odpowiedni termostat, w naszym przypadku wybór padł na Wahlera WA 3478.82D. Oczywiście pasuje on również do silnika 1.8. Ostatnie dwie cyfry oznaczają temperaturę otwarcia termostatu, w naszym przypadku 82 stopnie.
Co będzie nam potrzebne?
• Termostat
• Płynu chłodzący
• Klucz nasadowy 10 z przedłużką
Wykonanie
REKLAMA
W celu ułatwienia pracy zabieramy się za wykręcenie obudowy filtra powietrza. Nie powinniśmy mieć z tym żadnych problemów, wystarczy zdjąć wąż z pokrywy, zdjąć pokrywę, wyjąć filtr i odkręcić trzy śruby. Nasz termostat znajduje się bezpośrednio za metalowym króćcem. Z lokalizacją nie powinniśmy mieć problemów, nachodzi na niego górny wąż od chłodnicy.
Zabezpieczamy sobie silnik i skrzynię biegów przed rozlaniem płynu. Możemy teraz przejść do odkręcania śrub trzymających króciec. Są to dwie śruby na klucz 10. Możemy teraz swobodnie wyjąć termostat, postaramy się wszystko zrobić bez spuszczania płynu z chłodnicy. Jeżeli termostat nie będzie chciał wyjść, możemy podważyć śrubokrętem koszyk termostatu.
Zobacz też: Jak wykonywać poważniejsze naprawy?
Jeżeli wyjmiemy termostat, zacznie wypływać płyn, wystarczy podłożyć jakieś naczynie, żeby się nie rozlewał. Można trochę to zmniejszyć poprzez podniesienie przedniej lewej strony samochodu. Można też wymienić termostat na szybko, a po wyjęciu starego wkładamy od razu nowy. Warunek jest taki, że musimy posiadać uszczelkę do nowego termostatu. W przeciwnym razie musimy przełożyć go ze starego.
Po założeniu termostatu sprawdzamy czy jest dobrze włożony. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń, przykręcamy pokrywę termostatu i przechodzimy do kolejnych operacji. Uzupełniamy braki w układzie chłodzenia, najlepiej dolać nowego płynu, oczywiście, jeśli ktoś chce, może wlać ten płyn, co spływał nam do naczynia. Przystępujemy do odpowietrzenia układu.
Zobacz też: Odpowietrzanie układu hamulcowego
Utrzymujemy obroty w granicach 1500-2000, czekamy, aby wentylatory dwukrotnie się załączyły. Sprawdzamy płyn w układzie chłodzenia, a jeśli są braki, uzupełniamy je - w ten sposób mamy wymieniony termostat. Jak widać, cała operacja nie jest trudna, można ją wykonać samemu, a nasze ogrzewanie będzie w końcu sprawne.
REKLAMA
REKLAMA