REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, kto ich używa?

Subskrybuj nas na Youtube
Wciąż niewiele polskich firm używa systemów ERP
Wciąż niewiele polskich firm używa systemów ERP
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Mimo dynamicznie rosnącej liczby polskich firm, które stosują systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, ich odsetek wciąż jest dużo niższy niż w krajach rozwiniętych. Dlaczego?

Według danych GUS, przedstawionych w raportach z cyklu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce”, w ostatnich latach dokonała się prawdziwa rewolucja w zakresie zastosowania przez rodzime przedsiębiorstwa systemów klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Programy te służą zarządzaniu takimi aspektami funkcjonowania spółki jak księgowość, handel czy gospodarka magazynowa. Pomiędzy 2009 a 2014 rokiem, odsetek firm korzystających z tego typu rozwiązań zwiększył się z 9,3 do 22%. Istnieje jednak bardzo duże zróżnicowanie ich popularności w zależności od wielkości zakładu i profilu jego działalności.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmierzyć efektywność łańcucha dostaw?

Kto w Polsce używa ERP?

REKLAMA

Pomimo intensywnego rozwoju tego obszaru w ostatnich latach, rozbieżności między firmami różnej wielkości wciąż są znaczące. Od 2009 roku skala wykorzystania ERP wzrosła o 9,9 p.p. wśród podmiotów zatrudniających do 49 osób; o 28,8 p.p. – w przypadku spółek liczbą pracowników od 50 do 249 oraz o 28,4 p.p. dla największych przedsiębiorstw. W efekcie, w 2014 r., tego typu aplikacji używało 82,2% dużych, 48,9% średnich oraz 15,3% małych zakładów.

W mniejszym, choć wciąż istotnym stopniu, popularność informatycznych systemów zarządzania zasobami uzależniona jest od branży, w której działa przedsiębiorstwo. Rozbieżności pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku sięgają 37,6 p.p. Z ERP korzystało w 2014 roku 48,4 zakładów z sektora energetyki, ale zaledwie 10,8 firm budowlanych. Przetwórstwo przemysłowe oraz transport i gospodarka magazynowa znajdują się mniej więcej w połowie stawki z wynikami na poziomie – odpowiednio – 25,2 oraz 18,0%. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami IT wspierającymi zarządzanie różnymi aspektami funkcjonowania firmy. Oprogramowanie klasy ERP cieszy się największą popularnością wśród dużych przedsiębiorstw, których skala działalności uzasadnia wdrożenie rozbudowanych, kompleksowych systemów. Oszczędności wynikające z optymalizacji procesów zapewniają w ich przypadku stosunkowo krótki czas zwrotu inwestycji – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Mniejsze firmy chętniej sięgają po wyspecjalizowane programy o ograniczonej liczbie funkcjonalności – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Data wystawienia faktury, data sprzedaży, a przepisy ustawy o VAT

Nie tylko ERP

Jak wynika z badań Panelu Polskich Menadżerów Logistyki (PPML), zaledwie 19% przedsiębiorstw tej branży administruje łańcuchem dostaw przy użyciu rozbudowanych modułów magazynowych systemów klasy ERP. 28% ankietowanych deklaruje wykorzystanie prostszych odpowiedników. 34% respondentów stosuje natomiast WMS, czyli Warehouse Management System – wyspecjalizowane systemy zarządzania procesami magazynowymi i przepływem towarów. Prawie połowa z nich to rozwiązania dedykowane, dostosowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa. – Obok rozmaitych systemów zarządzania gospodarką magazynową, wśród menadżerów przedsiębiorstw logistycznych i produkcyjnych, coraz większą popularnością cieszą się programy wspomagające zdalną diagnostykę pojazdów oraz aplikacje automatycznej ewidencji pracy operatorów i urządzeń intralogistycznych  – uzupełnia Tobiasz Jakubczak ze STILL Polska.

Zobacz też: Odliczenia VAT na podstawie e-faktur

Co powstrzymuje nas przed wdrożeniem systemów zarządzania łańcuchem dostaw?

Pomimo dużej dynamiki wzrostu skali wykorzystania informatycznych systemów wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem, wciąż daleko nam do europejskich standardów. W 2013 roku, według Głównego Urzędu Statystycznego stosowanie ERP deklarowało 17% spośród polskich firm – o 9 p.p. mniej od unijnej średniej. Zajmowaliśmy w związku z tym jedną z ostatnich lokat zestawienia. Gorsze wyniki odnotowano jedynie w Estonii, Rumunii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech i Łotwie. Z czego wynika ta sytuacja? Wśród menadżerów ankietowanych przez PPML, w kontekście kwestii utrudniających podjęcie decyzji o zakupie systemów IT, wymieniano obawę czy organizacja jest gotowa na złożone i zaawansowane rozwiązania oraz niewystarczającą wiedzę na temat dostępnych możliwości. Można więc mieć nadzieję, że wraz z postępującym upowszechnieniem systemów IT, najczęściej pojawiające się bariery będą stopniowo zanikać.

Źródło: Materiały prasowe STILL Polska

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA