REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, kto ich używa?

Subskrybuj nas na Youtube
Wciąż niewiele polskich firm używa systemów ERP
Wciąż niewiele polskich firm używa systemów ERP
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Mimo dynamicznie rosnącej liczby polskich firm, które stosują systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, ich odsetek wciąż jest dużo niższy niż w krajach rozwiniętych. Dlaczego?

Według danych GUS, przedstawionych w raportach z cyklu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce”, w ostatnich latach dokonała się prawdziwa rewolucja w zakresie zastosowania przez rodzime przedsiębiorstwa systemów klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Programy te służą zarządzaniu takimi aspektami funkcjonowania spółki jak księgowość, handel czy gospodarka magazynowa. Pomiędzy 2009 a 2014 rokiem, odsetek firm korzystających z tego typu rozwiązań zwiększył się z 9,3 do 22%. Istnieje jednak bardzo duże zróżnicowanie ich popularności w zależności od wielkości zakładu i profilu jego działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmierzyć efektywność łańcucha dostaw?

Kto w Polsce używa ERP?

Pomimo intensywnego rozwoju tego obszaru w ostatnich latach, rozbieżności między firmami różnej wielkości wciąż są znaczące. Od 2009 roku skala wykorzystania ERP wzrosła o 9,9 p.p. wśród podmiotów zatrudniających do 49 osób; o 28,8 p.p. – w przypadku spółek liczbą pracowników od 50 do 249 oraz o 28,4 p.p. dla największych przedsiębiorstw. W efekcie, w 2014 r., tego typu aplikacji używało 82,2% dużych, 48,9% średnich oraz 15,3% małych zakładów.

REKLAMA

W mniejszym, choć wciąż istotnym stopniu, popularność informatycznych systemów zarządzania zasobami uzależniona jest od branży, w której działa przedsiębiorstwo. Rozbieżności pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku sięgają 37,6 p.p. Z ERP korzystało w 2014 roku 48,4 zakładów z sektora energetyki, ale zaledwie 10,8 firm budowlanych. Przetwórstwo przemysłowe oraz transport i gospodarka magazynowa znajdują się mniej więcej w połowie stawki z wynikami na poziomie – odpowiednio – 25,2 oraz 18,0%. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami IT wspierającymi zarządzanie różnymi aspektami funkcjonowania firmy. Oprogramowanie klasy ERP cieszy się największą popularnością wśród dużych przedsiębiorstw, których skala działalności uzasadnia wdrożenie rozbudowanych, kompleksowych systemów. Oszczędności wynikające z optymalizacji procesów zapewniają w ich przypadku stosunkowo krótki czas zwrotu inwestycji – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Mniejsze firmy chętniej sięgają po wyspecjalizowane programy o ograniczonej liczbie funkcjonalności – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Data wystawienia faktury, data sprzedaży, a przepisy ustawy o VAT

Nie tylko ERP

Jak wynika z badań Panelu Polskich Menadżerów Logistyki (PPML), zaledwie 19% przedsiębiorstw tej branży administruje łańcuchem dostaw przy użyciu rozbudowanych modułów magazynowych systemów klasy ERP. 28% ankietowanych deklaruje wykorzystanie prostszych odpowiedników. 34% respondentów stosuje natomiast WMS, czyli Warehouse Management System – wyspecjalizowane systemy zarządzania procesami magazynowymi i przepływem towarów. Prawie połowa z nich to rozwiązania dedykowane, dostosowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa. – Obok rozmaitych systemów zarządzania gospodarką magazynową, wśród menadżerów przedsiębiorstw logistycznych i produkcyjnych, coraz większą popularnością cieszą się programy wspomagające zdalną diagnostykę pojazdów oraz aplikacje automatycznej ewidencji pracy operatorów i urządzeń intralogistycznych  – uzupełnia Tobiasz Jakubczak ze STILL Polska.

Zobacz też: Odliczenia VAT na podstawie e-faktur

Co powstrzymuje nas przed wdrożeniem systemów zarządzania łańcuchem dostaw?

Pomimo dużej dynamiki wzrostu skali wykorzystania informatycznych systemów wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem, wciąż daleko nam do europejskich standardów. W 2013 roku, według Głównego Urzędu Statystycznego stosowanie ERP deklarowało 17% spośród polskich firm – o 9 p.p. mniej od unijnej średniej. Zajmowaliśmy w związku z tym jedną z ostatnich lokat zestawienia. Gorsze wyniki odnotowano jedynie w Estonii, Rumunii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech i Łotwie. Z czego wynika ta sytuacja? Wśród menadżerów ankietowanych przez PPML, w kontekście kwestii utrudniających podjęcie decyzji o zakupie systemów IT, wymieniano obawę czy organizacja jest gotowa na złożone i zaawansowane rozwiązania oraz niewystarczającą wiedzę na temat dostępnych możliwości. Można więc mieć nadzieję, że wraz z postępującym upowszechnieniem systemów IT, najczęściej pojawiające się bariery będą stopniowo zanikać.

Źródło: Materiały prasowe STILL Polska

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA