REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bonus lub rabat jako przyczyna korekty

Subskrybuj nas na Youtube
Bonus lub rabat jako przyczyna korekty. © Minerva Studio - Fotolia.com
Bonus lub rabat jako przyczyna korekty. © Minerva Studio - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosują różnego typu działania motywacyjne, które mają na celu zachęcenie kontrahentów do nabywania jak największej ilości towarów lub usług. Jednym z powszechnych działań tego typu jest udzielnie bonusów pieniężnych za przekroczenie określonej liczby zakupów. Na gruncie podatku VAT bonus jest w takich sytuacjach tożsamy z rabatem obniżającym podstawę opodatkowania danej sprzedaży.

Jak wynika z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Wskazać należy, iż pojęcie opustu czy też obniżki ceny odpowiada pojęciu rabatu, które było używane w treści wcześniej obowiązującego art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym podkreślenia wymaga, iż strony umowy sprzedaży często nie nazywają takich zdarzeń rabatami, a premią pieniężną, bonusem bądź jeszcze inaczej.

REKLAMA

REKLAMA

W przeszłości podatnicy, organy podatkowe oraz sądy administracyjne prezentowały rozbieżne stanowiska w zakresie opodatkowywania premii pieniężnych/bonusów podatkiem VAT. Problemy interpretacyjne dotyczące opodatkowywania bonusów jakie istniały istniały w tym zakresie do 2012 r. skutkują wątpliwościami co do konieczności opodatkowywania tego typu premii także obecnie.

Przypomnieć należy, iż w 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął problemy związane z opodatkowaniem podatkiem VAT bonusów pieniężnych. W uchwale z dnia 25 czerwca 2012 r. (sygn. I FPS 2/12). NSA uznał w niej, że: "Wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zmniejszający podstawę opodatkowania". NSA stanął zatem na stanowisku, że typowa premia pieniężna/bonus niezwiązany z żadnymi świadczeniami po stronie otrzymującego premię/bonus (należny tylko za poziom zakupów bądź terminowość zapłat) w istocie stanowi zbiorczy rabat. Pogląd ten pozostaje aktualny na gruncie obowiązującego obecnie art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Przedstawione stanowisko NSA zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 27 listopada 2012 r. (nr PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618). Wskazano w niej, że premie pieniężne czy bonusy otrzymywane przez nabywcę od dostawcy za nabycie określonej ilości towarów czy uzyskanie określonego poziomu wartości sprzedanych towarów co do zasady nie są wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy towaru czynności objętej podatkiem od towarów i usług.

Udzielający bonusu za nabycie określonej ilości towarów czy uzyskanie określonego poziomu wartości sprzedanych towarów powinien udokumentować go zbiorczą fakturą korygującą. Przypomnieć zaś należy, że przepisy dotyczące faktur umożliwiają wystawianie zbiorczych faktur korygujących także dla wszystkich czynności dokonywanych w danym okresie. Na fakturze tego typu należy obowiązkowo wskazać przyczynę korekty. Z uwagi na powyższe, określenie przyczyny korekty za pomocą opisu „bonus za sprzedaż” jest tożsame z użyciem opisu „rabat”. Jak bowiem wyżej wskazano na gruncie podatku VAT bonus niezwiązany z żadnymi świadczeniami po stronie otrzymującego go podmiotu stanowi w istocie rabat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tekst: Ewelina Błądek; młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA