REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lean Management zawita do wszystkich serwisów PKP CARGO

Subskrybuj nas na Youtube
PKP CARGO wprowadza Lean Management we wszystkich warsztatach napraw taboru.
PKP CARGO wprowadza Lean Management we wszystkich warsztatach napraw taboru.
PKP CARGO

REKLAMA

REKLAMA

PKP cargo zdecydowało się na wprowadzenie systemu zarządzania Lean Management do wszystkich swoich warsztatów napraw taboru. Dzięki temu, przedsiębiorstwo spodziewa się oszczędzać kilka milionów złotych miesięcznie.

Korzyści płynące z wprowadzenia Lean Management

Przeprowadzony w pierwszej połowie 2014 roku, w czterech lokalizacjach Grupy PKP CARGO, projekt pilotażowy podnoszenia efektywności utrzymania taboru przyniósł pozytywne efekty. Na podstawie pilotażu podjęto decyzję o wdrożeniu metody Lean Management we wszystkich warsztatach taborowych firmy. Zajmuje się tym specjalna, nowo utworzona komórka organizacyjna PKP CARGO. Zespół ten od czerwca do września przeprowadził 22 warsztaty projektowe w 20 lokalizacjach PKP CARGO i PKP CARGOTABOR, spółki bezpośrednio odpowiedzialnej za utrzymanie taboru.  

REKLAMA

REKLAMA

W efekcie od lipca do października 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła poprawę wydajności napraw bieżących wagonów o ponad 10 proc. oraz poprawę wydajności napraw okresowych wagonów o ponad 5 proc. w porównaniu do lipca 2014 roku. Dzięki temu zredukowano wartość zrealizowanych napraw w warsztatach zewnętrznych o prawie 15 mln złotych.

W trakcie warsztatów członkowie zespołu wdrażającego Lean Management spotkali wielu zaangażowanych pracowników, co potwierdza, jak bardzo zależy im na implementacji tej inicjatywy. Ten entuzjazm bardzo mnie cieszy. Nowe rozwiązania realnie wpływają na ludzi i ich codzienną pracę. Już teraz możemy zaobserwować pozytywne efekty – polepsza się organizacja pracy, wzrasta liczba naprawionego taboru, co pozwala nam dążyć do wyznaczonego celu – by warsztaty utrzymania taboru w PKP CARGO były nowoczesnymi przedsiębiorstwami, wyznaczającymi standardy jakości i z powodzeniem konkurującymi na rynku – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.

Etapy wdrażania Lean Management

Podczas warsztatów projektowych zespół wdrażający Lean Management szkoli część pracowników zakładu oraz lokalne kierownictwo. Następnie diagnozowane są główne problemy zmniejszające wydajność napraw. Cały proces zostaje wnikliwie przeanalizowany, od chwili wyłączenia taboru z eksploatacji do momentu jego powrotu do pracy. W trakcie analizy uczestnicy szukają „wąskich gardeł”. Są nimi etapy, na których naprawa niepotrzebnie zwalnia. Może to być np. zbyt mała liczba pracowników odpowiadająca za poszczególne czynności lub brak podziału na prace przygotowawcze oraz główne czynności. Te pierwsze mogą zostać wykonane przez mniej doświadczonego pomocnika, podczas gdy reszta musi zostać wykonana przez specjalistów. Inne „wąskie gardła” powstają np. wskutek złego rozmieszczenia stanowisk roboczych, maszyn i urządzeń lub wysokiego poziomu awaryjności maszyn i urządzeń. Eliminowane są też nieefektywne działania, takie jak niepotrzebne czynności, transport wynikający ze złego rozmieszczenia stanowisk, wykonywanie poprawek, oczekiwanie na dostawy materiałów, a także zbędne zapasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Program jest wdrażany na zasadzie podejmowania nowych inicjatyw – pracownicy zostają zobowiązani do wykonywania konkretnych czynności, które poprawiają wydajność całego procesu. Dotychczas w ramach projektu utworzono listę ponad 800 takich inicjatyw, z których 75 proc. zostało już wdrożonych. Kluczowy dla powodzenia całego projektu jest aktywny udział pracowników, dlatego kładzie się na niego szczególny nacisk. Po zakończeniu warsztatów projektowych zespół odpowiedzialny za wdrożenie Lean Management nadal koordynuje proces zarządzania zmianą. Na bieżąco monitorowana jest realizacja zadań oraz efekty wprowadzonych zmian.

Na czym polega Lean Management

REKLAMA

Lean Management polega na odnajdywaniu i usuwaniu nieefektywnych działań w procesie produkcji lub świadczenia usługi, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości. Stosując tę metodę, dąży się do uzyskania m.in. minimalizacji kosztów produkcji i stanu zapasów, wysokiej produktywności pracy, sprawnej organizacji zarządzania oraz wysokiej jakości produkcji bez konieczności posiadania dużej liczby pracowników kontrolujących jakość. Efektem stosowania tej metody jest też poprawa warunków pracy dla pracowników poprzez lepszą organizację miejsca pracy.

W ramach realizacji projektu w PKP CARGO wdrażane są m.in.: planowanie dobowe, zarządzanie na podstawie listy zadań oraz tablice prezentujące poziom wykonania planu. Firma wprowadza również tzw. visual management. Metoda ta polega na rozwieszaniu w warsztatach zdjęć przedstawiających najczęściej popełniane błędy. Celem jest unikanie tych błędów w przyszłości oraz zwrócenie uwagi na porządek w halach napraw. Jak pokazują badania, stosowanie tych rozwiązań może znacząco zwiększyć wydajność pracy.

Zobacz też: Parkowanie na kopertach – zmiana przepisów

Serwis taboru w PKP CARGO

PKP CARGO posiada łączenie ponad 1,2 tysiąca czynnych lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów. Duża część napraw taboru jest wykonywana przez zakłady należące do firmy, w tym PKP CARGOTABOR, jedną z największych spółek taborowych na świecie. Firma ta zatrudnia ponad trzy tysiące osób i specjalizuje się w naprawie wagonów, lokomotyw, zestawów kołowych oraz w ogólnym serwisie taboru.

W 2013 roku PKP CARGO wydało na utrzymanie taboru ponad 450 mln złotych. Serwis taboru obejmował naprawy okresowe oraz pozostałe naprawy lokomotyw i wagonów. W związku z dużą skalą działalności PKP CARGO, nawet niewielka poprawa wydajności przekłada się na istotne oszczędności dla firmy.


Źródło: Materiały prasowe PKP CARGO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA