REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lean Management zawita do wszystkich serwisów PKP CARGO

Subskrybuj nas na Youtube
PKP CARGO wprowadza Lean Management we wszystkich warsztatach napraw taboru.
PKP CARGO wprowadza Lean Management we wszystkich warsztatach napraw taboru.
PKP CARGO

REKLAMA

REKLAMA

PKP cargo zdecydowało się na wprowadzenie systemu zarządzania Lean Management do wszystkich swoich warsztatów napraw taboru. Dzięki temu, przedsiębiorstwo spodziewa się oszczędzać kilka milionów złotych miesięcznie.

Korzyści płynące z wprowadzenia Lean Management

Przeprowadzony w pierwszej połowie 2014 roku, w czterech lokalizacjach Grupy PKP CARGO, projekt pilotażowy podnoszenia efektywności utrzymania taboru przyniósł pozytywne efekty. Na podstawie pilotażu podjęto decyzję o wdrożeniu metody Lean Management we wszystkich warsztatach taborowych firmy. Zajmuje się tym specjalna, nowo utworzona komórka organizacyjna PKP CARGO. Zespół ten od czerwca do września przeprowadził 22 warsztaty projektowe w 20 lokalizacjach PKP CARGO i PKP CARGOTABOR, spółki bezpośrednio odpowiedzialnej za utrzymanie taboru.  

REKLAMA

REKLAMA

W efekcie od lipca do października 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła poprawę wydajności napraw bieżących wagonów o ponad 10 proc. oraz poprawę wydajności napraw okresowych wagonów o ponad 5 proc. w porównaniu do lipca 2014 roku. Dzięki temu zredukowano wartość zrealizowanych napraw w warsztatach zewnętrznych o prawie 15 mln złotych.

W trakcie warsztatów członkowie zespołu wdrażającego Lean Management spotkali wielu zaangażowanych pracowników, co potwierdza, jak bardzo zależy im na implementacji tej inicjatywy. Ten entuzjazm bardzo mnie cieszy. Nowe rozwiązania realnie wpływają na ludzi i ich codzienną pracę. Już teraz możemy zaobserwować pozytywne efekty – polepsza się organizacja pracy, wzrasta liczba naprawionego taboru, co pozwala nam dążyć do wyznaczonego celu – by warsztaty utrzymania taboru w PKP CARGO były nowoczesnymi przedsiębiorstwami, wyznaczającymi standardy jakości i z powodzeniem konkurującymi na rynku – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.

Etapy wdrażania Lean Management

Podczas warsztatów projektowych zespół wdrażający Lean Management szkoli część pracowników zakładu oraz lokalne kierownictwo. Następnie diagnozowane są główne problemy zmniejszające wydajność napraw. Cały proces zostaje wnikliwie przeanalizowany, od chwili wyłączenia taboru z eksploatacji do momentu jego powrotu do pracy. W trakcie analizy uczestnicy szukają „wąskich gardeł”. Są nimi etapy, na których naprawa niepotrzebnie zwalnia. Może to być np. zbyt mała liczba pracowników odpowiadająca za poszczególne czynności lub brak podziału na prace przygotowawcze oraz główne czynności. Te pierwsze mogą zostać wykonane przez mniej doświadczonego pomocnika, podczas gdy reszta musi zostać wykonana przez specjalistów. Inne „wąskie gardła” powstają np. wskutek złego rozmieszczenia stanowisk roboczych, maszyn i urządzeń lub wysokiego poziomu awaryjności maszyn i urządzeń. Eliminowane są też nieefektywne działania, takie jak niepotrzebne czynności, transport wynikający ze złego rozmieszczenia stanowisk, wykonywanie poprawek, oczekiwanie na dostawy materiałów, a także zbędne zapasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Program jest wdrażany na zasadzie podejmowania nowych inicjatyw – pracownicy zostają zobowiązani do wykonywania konkretnych czynności, które poprawiają wydajność całego procesu. Dotychczas w ramach projektu utworzono listę ponad 800 takich inicjatyw, z których 75 proc. zostało już wdrożonych. Kluczowy dla powodzenia całego projektu jest aktywny udział pracowników, dlatego kładzie się na niego szczególny nacisk. Po zakończeniu warsztatów projektowych zespół odpowiedzialny za wdrożenie Lean Management nadal koordynuje proces zarządzania zmianą. Na bieżąco monitorowana jest realizacja zadań oraz efekty wprowadzonych zmian.

Na czym polega Lean Management

REKLAMA

Lean Management polega na odnajdywaniu i usuwaniu nieefektywnych działań w procesie produkcji lub świadczenia usługi, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości. Stosując tę metodę, dąży się do uzyskania m.in. minimalizacji kosztów produkcji i stanu zapasów, wysokiej produktywności pracy, sprawnej organizacji zarządzania oraz wysokiej jakości produkcji bez konieczności posiadania dużej liczby pracowników kontrolujących jakość. Efektem stosowania tej metody jest też poprawa warunków pracy dla pracowników poprzez lepszą organizację miejsca pracy.

W ramach realizacji projektu w PKP CARGO wdrażane są m.in.: planowanie dobowe, zarządzanie na podstawie listy zadań oraz tablice prezentujące poziom wykonania planu. Firma wprowadza również tzw. visual management. Metoda ta polega na rozwieszaniu w warsztatach zdjęć przedstawiających najczęściej popełniane błędy. Celem jest unikanie tych błędów w przyszłości oraz zwrócenie uwagi na porządek w halach napraw. Jak pokazują badania, stosowanie tych rozwiązań może znacząco zwiększyć wydajność pracy.

Zobacz też: Parkowanie na kopertach – zmiana przepisów

Serwis taboru w PKP CARGO

PKP CARGO posiada łączenie ponad 1,2 tysiąca czynnych lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów. Duża część napraw taboru jest wykonywana przez zakłady należące do firmy, w tym PKP CARGOTABOR, jedną z największych spółek taborowych na świecie. Firma ta zatrudnia ponad trzy tysiące osób i specjalizuje się w naprawie wagonów, lokomotyw, zestawów kołowych oraz w ogólnym serwisie taboru.

W 2013 roku PKP CARGO wydało na utrzymanie taboru ponad 450 mln złotych. Serwis taboru obejmował naprawy okresowe oraz pozostałe naprawy lokomotyw i wagonów. W związku z dużą skalą działalności PKP CARGO, nawet niewielka poprawa wydajności przekłada się na istotne oszczędności dla firmy.


Źródło: Materiały prasowe PKP CARGO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA